Romeo, Julia & Audi A5

Romeo och Julia är världens mest kända kärlekshistoria. Dramat utspelar sig i italienska Verona och nu förstår vi plötsligt varför provkörningen av nya Audi A5 genomförs just här.

Foto:

Audi2007-05-30 07:04

Den vackra coupén bjuder också på en passionerad kärlekshistoria med ett olyckligt slut för många. Det första mötet etsar sig nämligen fast i minnet, men tyvärr har inte alla råd att få till ett stabilt förhållande. De som lyckas kan dock se fram emot många lyckliga år tillsammans!
Med stolthet i rösten säger italienaren tillika formgivaren Walter de Silva att Audi A5/S5 är de vackraste bilar han någonsin ritat och det finns ingen anledning att säga emot designgurun. Förutom TT-modellen har det varit klent med coupéer hos den tyska biltillverkaren på senare år. A5/S5 är byggd för att rätta till detta och det är inget tvivel om att konkurrenterna heter BMW och Mercedes. Två favoriter som nu får känna på en het blåslampa från Ingolstadt.

Den nya coupén är ingen modifierad version av någon av dagens modeller. Audi A5 är en helt ny bil och har fullt tillräckliga utrymmen för fyra åkande. Dessutom finns ett bagageutrymme på hela 455 liter och baksätet är både nedfällbart och delbart. A5 är således inte bara en vacker coupé, utan även en fullt användbar bruksbil om nu plånboken tillåter det vill säga. Förarplatsen är som vanligt supersnyggt formgiven och väl dimensionerad. Det bjussas på gott om benutrymme och dessutom finns en stor platta att vila vänsterfoten på. Framvagnen är helt ny och innebär i korthet en femlänkad konstruktion för optimerade köregenskaper. Fjädringen fungerar utmärkt med bra komfort och minimal krängning. På det hela taget är Audi A5 en mycket behaglig bil att köra, oavsett om det är på slingrande småvägar utmed Gardasjön eller på den spikraka autostradan mot Florens. Bilen är en utomordentligt behaglig milslukare helt enkelt.

Under huven erbjuds bensinmotorer på 170 respektive 265 hästkrafter eller dieslar på 190 respektive mastiga 240. Tycker du inte att krutet räcker till så gäller bara S5.an med en vinkelåtta på ruskiga 354 hästar! Vi har koncentrerat oss på de sexcylindriga toppmotorerna - i det ena fallet en nyutvecklad bensinare (265 hk) och i det andra en diesel (240 hk). Oljebrännaren har ett sagolikt vrid på låga varv och blir därigenom två tiondelar snabbare till hundra km/h! På motorvägen känns å andra sidan bensinaren något kvickare men skillnaden är hårfin. Båda "guldklimparna" är utrustade med quattro som driver på alla fyra hjulen, fast numera är fördelningen sådan att sextio procent av kraften går till bakhjulen. Ska vi gissa att det är för att öka BMW-känslan? Audi har nämligen bestämt sig för att på tio år bli det ledande märket i premiumsegmentet, ett tufft men inte omöjligt mål. Romeo fick inte sin Julia, däremot lär många få till en romans med nya Audi A5!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!