Så 7-kt snygg, Audi

Snyggare, snabbare, sportigare och snålare. Tja, det finns många olika möjligheter vad bokstaven "S" i modellnamnet kan tänkas betyda. Att nya Audi S7 är en sjuhelvetes bil behöver vi i alla fall inte bråka om - trots att V10:an med sina rötter från Lamborghini är ett minne blott. Numera är det en V8 som basar i maskinrummet när tempot är högt, men om vi lättar på högerfoten så tar fyra av cylindrarna en kort tupplur.

Foto:

Audi2012-06-25 04:05


Det varken hörs eller märks något när den stora V8:an halverar sin arbetsstyrka. Motorn känns lika kraftfull som tidigare, men dricker mindre soppa och har lägre koldioxidutsläpp. Så fort vi duttar till på gaspedalen vaknar alla cylindrar till liv och vi har återigen tillgång till 420 hästar. Noll till hundra fixas på 4,7 sekunder medan topphastigheten är strypt till 250.

Spenderbyxorna på
Audi A7/S7 Sportback har bilvärldens kanske snyggaste design just nu och varje linje tycks vara estetiskt korrekt. Men till skillnad från sina A-syskon som är byggda med en stor portion lättmetall är S7:an tillverkad bland annat av aluminium. Inredningen är lika sportig som utanpåverket. De elektriskt justerbara läderstolarna är härligt skålade och hivar du upp 18 900 kronor extra så ingår även sätesventilation och inbyggd massage. Hur vi trivs i baksätet? Jo, det är rymligt men strikt reserverat för två - även om det märkligt nog är en hel lädersoffa fast utan bälte på mittplatsen. Instrumenteringen har utsökt fingertoppskänsla och är en av de snyggaste vi upplevt på länge. Det kräver visserligen många kryss i tillvalslistan, vilket gör att grundpriset á 796 300 kronor lätt kan plussas på med hundratusen eller mer. Det är bara en fråga om spenderbyxorna är på?

Vägrar släppa greppet
Köregenskaperna är på topp vare sig vi kör genom städer eller sträcker ut vår färdkamrat på autobahn. Trots sina 498 centimeter i längd och 2000 kilo i vikt känns Audi S7 Sportback smidig och uppför sig perfekt även när vi försöker provocera tysken. Det kanske inte är så märkligt, för med både luftfjädring och fyrhjulsdrift suger sig 19-tummarna fast i asfalten och vägrar släppa greppet. Det enda som hörs är V8:ans dova morr som övergår till ett vrål när vi sätter den sjustegade dubbelkopplingslådan på prov. Tekniknivån är skyhög med exempelvis "Cylinder On Demand" som kan ge fyra cylindrar ledigt när arbetsbelastningen så tillåter.
Men stampar föraren till på gaspedalen så tar powernapen slut på några millisekunder. Vad tekniken gör för nytta? Ja, det räcker att skriva att den kraftfulla fyralitersåttan dricker 0,96 liter milen. Sist men inte minst kan vi inte låta bli att nämna bakvingen som får resning när hastigheten är 130. Eftersom vi svenskar inte tillåts köra i sådana hiskeliga farter kan man höja "ankstjärten" med hjälp av en knapp. Übergrymt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!