Sagan om ringarna

Det tvåmotoriga flygplanet har just tagit mark, vi ålar oss ur den trånga kabinen och tultar stelbenta ut på Visby Airport. Nu väntar nästa nervpirrande moment: provkörning av nya Audi RS4. Och tro mig - det blir något utöver det vanliga! Det är nämligen länge sedan någon biltillverkare fått ur sig en mera genomarbetad och körglad produkt.

Foto:

Audi2005-11-17 08:08

Testvagnen är bland det giftigaste som någonsin haft fyra ringar i grillen och det tack vare en vinkelåtta på 420 hästar. Vi har släppt dem lösa på racerbanan Gotland Ring!
Audi RS4 är en tillbakalutad lyxlimo och samtidigt en våldsam sportvagn. Man sjunker ned i den bekväma förarfåtöljen, startar vinkelåttan och petar i ettan. Allt går lugnt till - innan man planterar högerfoten i golvet.
Plötsligt exploderar motorn i återhållen frustration: de 420 hästarna skenar med ett vrål och det tar några häpna ögonblick (färden till hundra rullar på 4,8 sekunder!) innan alla sinnen hänger med. August Horch startade sin biltillverkning 1910 - då i sitt eget namn i östtyska Zwickau. Men han blev raskt stämd för namnintrång och blev tvingad hitta en annan firmatitel.
August klöste skalpen och fick det snillrika infallet att latinisera det egna familjenamnet "Horch" (lyssna på tyska) till Audi (lyssna på latin) och idag är man en biltillverkare som miljontals entusiaster lyssnar till.
Det gör man rätt i, Audi kan nämligen det här med bilar bättre än de flesta i branschen. Det har vi bevittnat i exempelvis rally där märket vann VM-guld 1984 genom Stig Blomqvist och 24-timmarsloppet på Le Mans där den fantastiska Audi R8 vunnit fyra gånger de senaste fem åren. Men låt oss återgå till testvagnen: vinkelåttan är basen för uppbyggnaden och kan varvas till 8 250 varv!
Till detta duktigt utprovade chassi har man kopplat sitt legendariska quattrosystem för permanent fyrhjulsdrift, vilket gör RS4 till en så mycket bättre och säkrare körmaskin än vad som normalt erbjuds.

Effektiva bromsar
På den fyra kilometer långa racerbanan får vi sällskap av märkets svenske testförare Freddy Kottulinsky (han vann Audis första seger i Paris-Dakarrallyt 1980) som ger oss all tänkbar information. Exempelvis att motors nya FSI-system ser till att förbränningsrummen får upp till 550 bränsleskvättar i sekunden. "Samma teknik var monterade i våra Le Mansbilar och är en av orsakerna att vi vann" berättar Freddy. En annan viktig faktor var förstås bromsarna, vilka tar rejält med stryk på fransosernas racerbana. Äpplet faller inte långt från päronträdet och framtill på RS4:an arbetar ventilerade skivor på 365 millimeter som nyps åt av åttakolvsok. Tro mig: de fungerar megaeffektivt och extremt länge. Även efter ett tjugotal högfartsvarv på Gotland Ring gav de full effekt, vilket kan kännas tryggt att veta för den presumtive kunden. Personen i fråga kan också se fram emot en komfortabel bil med sportstolar från Recaro, sexväxlad växellåda och vägegenskaper som tycks trotsa tyngdlagarna. Men smakar det så kostar det: från 731 000 spänn. Det är grymt mycket pengar, men man får garanterat massor av bil och körglädje på köpet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!