Ser du någon skillnad?

Mellanklassens premiumliga har ofta företrätts av två snygga charmörer som tävlat om kundernas gunst: BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Nu får dock de stora grabbarna se upp, för finputsade Audi A4 är i sitt livs form. Den här gången har utvecklingsfolket jobbat efter principen: "det är detaljerna som räknas". Att upptäcka vad som förändrats med blotta ögat är därför ingen lätt uppgift. Men bakom ratten går nyheterna inte att ta miste på!

Foto:

Audi2012-03-09 05:05


Vi befinner oss i Lissabon - en historisk stad för nyfikna upptäcktsresande och det behövs en liten expedition för att verkligen peka ut vad som förändrats på "nya" Audi A4. Det är inga upptäckter i stil med Christofer Columbus eller Marco Polos vi hittar, men många bäckar små blir som bekant till en stor å.

Förhöjd lyxkänsla
Om vi börjar med att titta på formgivningen så kan vi leka "finn fem fel" eller snarare "finn fem förändringar". När vi går ett ärevarv kring bilen så kan man se att nosen har fått en maffigare grill, ny stötfångare samt ett helt nytt ljusarrangemang. Även baktill hittar vi nya lysen och dessutom har stötfångaren omformats. Om vi hoppar in i kupén så upptäcker det vältränade ögat att inredningen har fått nya klädslar, högblanka dekordetaljer och lite extra "bling-bling" som förhöjer lyxkänslan. Audi A4 erbjuder fortfarande en av marknadens bästa körställningar och är inte resenärerna i framsätena alltför långa så kommer även passagerarna i baksätet att vara nöjda och belåtna. Kvalitetskänslan hör till de absolut bästa i klassen och alla instrument känns välbekanta, även om du aldrig suttit i en A4 tidigare. Däremot är listan över tillvalsutrustning lika lång som dyr och det är lätt att tömma hela spargrisen.

Svagast men smartast
Med en slogan som lyder "Vorsprung durch Technic" är det kanske inte så märkligt att det hänt mest saker under huven, alla maskiner har exempelvis fått start/stopp-system. Tyskarna har därmed lyckats sänka bränsletörsten med elva procent i genomsnitt samtidigt som effekten höjts i många fall. Om vi börjar med bensinarna så gäller fyrcylindriga maskiner på 170, 180 samt 211 hästkrafter. Att ha så många snarlika motorer känns onödigt, i synnerhet när det svagaste och billigaste valet á 296 500 är bäst. Maskinen klarar hundrastrecket på åtta sekunder, toppar 230 och dricker 0,57 liter milen.
Det är imponerande siffror och lika imponerande visar sig köregenskaperna vara vid provkörningen längs atlantkusten i portugisiska Cascais. Föredrar du en dieselspis så är det bara att välja mellan snåla fyror på 136, 143, 163 samt 177 hästar. Men här finns även sexcylindriga alternativ på 204 samt 245 hästkrafter. Totalt rör det sig om nio motorer och då har vi inte räknat med bensinsexan i toppmodellen S4. När vi kollar upp alla motorer samt växellådor så kan vi få ihop 23 olika kombinationer. Visst är "nya" Audi A4 mångas drömbil - men en mardröm för alla med beslutsångest!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!