Sommarens bästa blåsning

Kan du tänka dig att undvara baksätespassagerare och resväskor till förmån för en stor motor? Är du dessutom lite egenkär och gillar att visa upp dig i en fräck roadster för halvmiljonen? Tja, då är du som klippt och skuren för nya Audi TTS Roadster. Det är tyskarnas senaste lockbete, men en varning är på sin plats. Har du lätt att torska på hästkrafter, floder av körglädje och snygg design så bör du sluta att läsa här. För alla andra återstår bara en sak. På med bältet!

Foto:

Audi2008-06-24 07:00


Det är skillnad på bilar och bilar. Vissa är listigt flexibla, andra fantastiskt opraktiska. Några tar oss raka vägen mellan två punkter utan att göra större anspråk på att underhålla föraren. Sedan finns det krutpaket som vi gärna rattar från A till B via en lång omväg över hela långa alfabetet. Audi TTS Roadster är själva sinnebilden av en opraktisk sportbil som tar oss med på en minnesvärd nöjesresa runt såväl vokaler som konsonanter.

Stor i truten
Designen är helt outstanding och linjerna är en mix mellan avslappnad elegans och lekfull sportighet. Luftslussarna är många och den mest utmärkande detaljen är utan tvekan grillen. Snacka om stor i truten! Dessutom förhöjs utseendet med hjälp av 18-tums fälgar, ett kjolpaket, backspeglar i polerad aluminium, fyra runda avgaspipor och tolv lysdioder under varje framlyse. Nä, nu kan jag inte hålla mig längre. Placerar baken i den skålade sportstolen och framför mig sitter läderratten som rätats ut nertill. Audi TTS Roadster är strikt tvåsitsig men långbenta platsar utan problem. Däremot är bagageutrymmet ingen höjdare, om du kör nercabbat vill säga. Då ryker nämligen utrymmet till den eldrivna suffletten. Karossen består till stor del av lättmetall vilket är extra viktigt om bilen ska få bra prestanda. Och det har man verkligen lyckats med?

Vilket drag
Den trimmade tvåliters maskinen har ett härligt ljud, kanske lite dämpat men ändå med tydlig fingervisning om att här finns kraft. Turbofyran levererar 272 hästkrafter och har blixtrande prestanda: färden till hundra rullar på 5,6 sekunder och toppfarten är 250. Tack vare fyrhjulsdriften suger sig testbilen fast i sin energiska asfaltsdans och rinner formligen genom kurvorna - den enda begränsningen är faktiskt fartvinden vid cabkörning.
Vi befinner oss i München och tyska motorvägar erbjuder fortfarande möjligheter att köra fort. Frågan är bara hur lämpligt det är att färdas i öppna TTS när plattan åker i mattan? Naturupplevelsen blir naturligtvis total med himlen som tak, men man bör vara klädd för uppgiften. Redan när farten börjar närma sig hundra så stormar det friskt i kupén. Audi TTS Roadster aŽla 497 000 kronor är utan tvekan sommarens roligaste och bästa "blåsning!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!