Stor i truten

Den svenska jantelagen säger att man inte får vara en skrytmåns, kaxig eller stor i truten. Alla som lever efter dessa regler bör avstå från att läsa vidare - dagens testbil är nämligen raka motsatsen. Nya Audi A4 skryter med sina köregenskaper, interiören är småkaxig och fronten är megastor i truten. Rättvisetänkandet körs över med dunder och brak, ändå lär tysken bli en storsäljare i jantelagens förlovande land. Häng med på en provtur i familjebilen som vet att den är något!

Foto:

Audi2004-11-16 08:30

Hur oblyga tyskarna är kan på ett mycket påtagligt sätt visas genom ett besök på oktoberfesten i München.
Vissa dansar på borden, andra dricker sig under borden och mitt i tumultet genomförs vår provkörning. Här är den vanligaste meningen "ein grosses bier, bitte" och frasen stämmer väl överens med dagens testvagn. Audi A4 2,0 T erbjuder nämligen "en stor stark" turbomotor på tvåhundra hästar som dricker måttliga mängder utan att vare sig få hicka eller behöva lätta på trycket var tionde minut?

Mycket lull-lull
Kön på autobahn ringlar oändligt långsamt - men vad gör det när man sitter bakom ratten på nya A4.
Bilen bjuder nämligen på en smakfull interiör med betydligt bättre kvalitetskänsla än tidigare.
Omdömet gäller inte minst de underbara framstolarna, här kan man i praktiken sitta hur länge som helst utan att kroppen säger ifrån. Däremot kan baksätet jämföras med att vara på världens största ölfestival: det är faktiskt lite småtrångt, men man står mer än gärna ut. Alla pappor lär dessutom ta ett glädjeskutt över att bilen kan beställas med navigationssystem och dvd-spelare.
Fullt lika roligt blir det inte att övertyga mamsen om att hushållskassan måste belastas med 34 400 kronor extra, utöver testbilens grundpris aŽla 271 000. Lättare saker har man förhandlat om?

Djup urringning
Äntligen kommer vi fram till rätt avfart och kan dra en lättnadens suck. Köerna skingras och jag låter gaspedalen falla fritt mot durken. Men det hörs varken skrik från däcken eller skrän från motorn. Bara ett vasst läte varje gång varvräknaren passerar sextusenstrecket och tillfälligt hälsar på i den röda zonen. Under huven jobbar en direktinsprutad turbofyra som spurtar till hundra på sju sekunder och motorn ger upp först vid 241 knutar. Då känns det tryggt att sex krockkuddar och ett stabiliseringssystem finns medskickat från fabriken Förare som vill leka med sin nyinköpta autobahnexpress behöver dock inte oroa sig: glädjedödaren går som vanligt att koppla ur. Slutligen måste vi skriva några rader om formgivningen och det mest omdiskuterade är frontens urringning: den är ju lika djup som tyrolertjejernas utstyrsel på oktoberfesten. Frågan är bara om nya Audi A4 kommer att mötas med lika många busvisslingar vid lanseringen efter nyår?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!