Svårfångad "Råtta"

Audi R8 är årets fräckaste sportvagn med årets fulaste smeknamn: "Råtta". Men till skillnad från den fyrbenta gnagaren så tycks alla avguda vår fyrhjulsdrivna testbil. Nyfikna blickar kastas, det tisslas och tasslas, fnissas och pekas. Det är lätt att bli populär i nya Audi R8 och från glasvitrinen bakom ryggen hörs motorsången som får konkurrenterna att darra av skräck. Så frågan är vad som händer när Audi bygger en Lamborghini till priset av en Porsche? Helt underbart, visar det sig!

Foto:

Audi2007-09-05 08:19

Med sju segrar i 24-timmarsloppet på Le Mans och med släktingen Lamborghini som bollplank till utvecklingsavdelningen så stiger förväntningarna dramatiskt. Audi R8 ska ta upp striden om sportbilskunderna i den högsta divisionen och målet är att sätta Ferrari och Porsche på plats. Det blir en "katt-och-råtta-lek" på blodigt alvar och testbilen smiter inte iväg med svansen mellan benen?

Farthunger i linjerna
Designen är helt outstanding och linjerna är en mix mellan avslappnad elegans och lekfull sportighet. Luftslussarna är många och den mest vräkiga detaljen är utan tvekan "the sideblade". Alltså den stora sidoskölden i silver som visuellt delar karossen på mitten. Audi R8 är dessutom helt överlägsen i en kategori som de flesta tar för givet: ljusarrangemanget. Hemligheten är att strålkastarna förlitar sig på lysdioder, varav tolv stycken finns placerade i ett unikt pärlband under varje framlyse. När skymningen faller så skiner även mittmotorn upp i det bakre skyltfönstret tack vare ljusdioder. Lysande, Audi! Nä, nu kan jag inte hålla mig längre. Placerar baken i den skålade sportstolen och framför mig sitter läderratten som helt iskallt rätats ut nertill. Instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och öronterrorn från Bang & Olufsen bjuder på 456 watt. Däremot finns ingen startknapp så man får vackert nog använda tändningsnyckeln. Några sekunder senare vaknar motorn och "vi är på gång, vi är laddade, vi är tända".

Uppfostrad på bana
Bakom ryggen ylar en busbenägen V8 på 420 hästkrafter som kvalar in i trehundra-klubben. Måhända med tidernas lägsta marginal (ynka 1 km/h), men det är ändå viktigt för statusen. Maskinen har försetts med torrsumpssmörjning och fjorton liter svart guld cirkulerar i oljeomloppet. Varför denna lösning? Jo, avsaknaden av oljetråg gör att smörjningen inte påverkas av G-krafterna vid bankörning. Audi R8 bör nämligen sträckas ut på bana eftersom den är uppfostrad på Le Mans. Här är det inte många som jagar "Råttan", utan det är snarare katten (konkurrenterna) som ligger pyrt till.
Köregenskaperna är ruggigt bra och tysken suger sig fast i sin energiska asfaltsdans. Testbilen är dessutom utrustad med R-troniclådan som hämtats från Lambo Gallardo. Därmed kan gröngölingarna börja med automatläget, medan halvproffsen använder växelspaken uppåt/neråt och proffsen kör med racingpaddlarna. Priset för läckerheten är 1 131 000 kronor och ändå är inte gottepåsen med tillbehör fylld. Mängder av beundrare har redan gått i "råttfällan" och leveranstiden är bortåt ett år. Om det är värt stålarna och väntan? Japp, så in i h-e!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!