Svårslagen lyxbil

Vart åttonde år är det helt enligt traditionen dags för en ny generation av lyxkryssaren Audi A8. Även den förra modellen hade allt man kunde önska sig och lite till. Så vad kan möjligtvis ha förbättrats? Jo, motorerna har blivit effektivare, karossen har gått igenom en bantningskur och finesserna är än mer sofistikerade. Men framförallt ser bilen inte lika stor och klumpig ut längre. Frågan är om det här är världens bästa sportlimousine?

Foto:

Audi2010-03-18 08:07


Det är kanske tjänstefel att säga att en 514 centimeter lång lyxbil med en matchvikt på 2,2 ton ser lätt och smidig ut, men faktum är att linjerna på nya A8 trollar bort storleken. Designen är återhållsam men mycket harmonisk och det enda som skriker ut att här kommer en Audi är det enorma gapet i fronten. Emblemen är ytterst diskreta ändå är märkesidentiteten tydlig, mycket tack vare strålkastarnas ledlampor.

Snåla motorer
Nya A8 fortsätter att byggas enligt "Audi Space Frame" vilket innebär att bilen mestadels är byggd av aluminium för att göra en så lätt (nåja, allt är relativt) och stark stomme som möjligt. Att vikten ändå skenar iväg beror på det som gömmer sig under huven och att drivlinan måste byggas för att tåla belastningen. Motoralternativen är inledningsvis två vinkelåttor: busiga 4,2 FSI på 372 hästar och urstarka turbodieseln 4,2 TDI på 350. Med tanke på prestandan så är förbrukningen ändå riktig anständig och när man väl lyckats ställa in färddatorn så kommer resultatet som en glad överraskning. 0,76 liter milen för dieseln och motsvarande siffra för bensinaren är 0,95. Den nya tiptroniclådan är åttaväxlad och manövreras med en liten knubbig spak som liknar gasreglaget till en lustjakt. Växlingarna är i det närmaste omärkliga och fyrhjulsdriften har inga problem att få ner kraften i backen.

Stor plånbok
Man behöver naturligtvis inte tänka på all teknik utan bara luta sig tillbaka och njuta av luftfjädringen och den lyxiga atmosfären. Audi A8:s interiör är extremt välbyggd med skinn, ädelträ och polerad aluminium. Däremot kunde faktiskt benutrymmet i baksätet ha varit en smula generösare, vilket känns lite snopet. Bland alla extratillbehör som bilen kan utrustas med hör "Night Vision Assist" till de mer intressanta.
Med hjälp av en infraröd kamera kan föraren på en skärm se skillnad på varma och kalla föremål. Människor och djur kan därför upptäckas i totalt mörker och föraren varnas om systemet anser att det föreligger kollisionsrisk. Säkerhetsmojängen kostar 24 300 kronor och med några ytterligare kryss bland tillvalen så hamnar priset lätt över miljonen. Du som gillar prylar, prestanda och har en välfylld plånbok får mycket bil för pengarna. Konkurrenterna har all anledning att se upp när de ser frontens pärlband av ledlampor i backspegeln!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!