Unna dig ett lyckorus

Audi firar just nu sin hundraåriga födelsedag och gör det med att blanda ihop något riktigt läckert. Tyskarna har tagit coupéns fräsiga linjer, sedanens fyra dörrar samt kombins stora bagagelucka och skakat loss alla "ingredienser" likt en bartender. Resultatet heter A5 Sportback och bjuder ägarna på ett nyktert lyckorus. Vi har provkört snyggingen i ett soldränkt Florens. Välkomna att hänga med!

Foto:

Audi2009-11-13 07:57


Få platser på jorden har en så gedigen konstskatt som italienska Florens. Ändå vänder vi storheter som Michelangelo och Leonardo da Vinci ryggen - för ett annat mästerverk på hjul. Audi A5 Sportback är nämligen världens första "femdörrarscoupé" och är enligt tillverkaren lösningen på det synbara motsatsförhållandet mellan sportig design och enastående funktionalitet. Frågan är om det stämmer?

Ingen uppoffring
Vi har precis landat på flygplatsen i Florens och vädret är minst sagt toppen. En knallröd A5 Sportback med tvåliters bensinmotor står och väntar på oss för ett par dagars intensiv provkörning. Men det känns inte som någon uppoffring - man sitter riktigt skönt bakom ratten och interiören känns precis lika ombonad som vi är vana vid hos Audi. Bilen har kunnat behålla de snygga linjerna från coupén, trots de två extradörrarna. Vindrutan har dessutom samma kraftiga lutning vilket medverkar till ett mycket dynamiskt utseende. Höjden är faktiskt samma som hos coupén men längden har ökat med åtta centimeter - vilket de två passagerarna i baksätet tackar för. Bagageluckan döljer ett imponerande lastutrymme på hela 480 liter som lätt kan ökas till 980 om ryggstöden fälls. Bilen kan således, trots sin coupélook, användas som praktisk laståsna.

Riktig kurvkramare
Låt oss nu fördjupa oss i det tekniska och under huven erbjuds en lång rad motoralternativ. Är du ute efter en bensinare så är det bara att välja mellan 160, 180, 211 respektive 265 hästar. Den sistnämnda sexan levererar sportvagnsprestanda, samtidigt ingår en sjustegad S-troniclåda och fyrhjulsdrift i affären. Är du mer dieselfantast så erbjuds motorer på 143, 170, 190 eller 240 hästkrafter. Prisspannet börjar från 305 700 kronor och sträcker sig upp till 445 700, ändå kan du fortsätta att fylla gottepåsen med tillbehör.
Tekniknivån är naturligtvis skyhög och utrustningsfloran innehåller så många bokstavsförkortningar att det behövs ett lexikon i handskfacket. Vad sägs exempelvis om att Audi A5 Sportback har en elektronisk handbroms som släpps automatiskt så fort man börjar köra. Tja, ingen nyhet precis - men nu måste alla ha bältet på sig först! Det går heller inte att klaga på de stabila köregenskaperna och det finns bara en sak att säga: piggare hundraåring får man leta efter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!