Våldsam sportvagn

Audi RS4 finns som sedan och kombi, precis som vilken familjevagn som helst. Tittar man inte efter så noga kan man tro att det är en A4 med kjolpaket. Sätter man sig däremot bakom sportratten och trycker på startknappen så försvinner alla illusioner om en familjebil för 250 000. Vi talar nu renodlad prestandabil för tredubbla pengarna. Det här är bland det giftigaste som någonsin haft fyra ringar i nosen och det tack vare 420 hästkrafter. Vi har släppt dem lösa på racerbanan Gotland Ring!

Foto:

Audi2006-10-26 06:53

Audi RS4 är en tillbakalutad lyxlimo och samtidigt en våldsam sportvagn. Man sjunker ned i den bekväma förarfåtöljen, startar vinkelåttan och petar i ettan. Allt går lugnt till - innan man planterar högerfoten i golvet. Plötsligt exploderar motorn i återhållen frustration: hästkrafterna skenar med ett vrål och det tar några häpna ögonblick (färden till hundra rullar på 4,8 sekunder) innan alla sinnen hänger med.
Vår instruktör är den smått legendariske Freddy Kottulinsky - han är en gammal rallyräv med massor av framgångar och jobbar numera som testförare åt tyskarna. Freddy var med och körde prototypen till det som skulle bli "quattro" redan år 1980 i Dakarrallyt och det denne gentleman inte vet om fyrhjulsdrift är knappast värt att veta. Tonen är tydlig och tillrättavisningarna många när han visar hur man bäst hanterar den teknikkrävande banan.

Akta dig för baken
Under huven arbetar en V8 på 420 hästkrafter och kraftresurserna gör att RS4:an lätt kastar ut med baken om föraren inte passar sig. Ja, gissa om det känns tryggt med långa, fina avåkningszoner? Vi passerar målrakan hypersnabbt, går ner på tvåan, sänker farten och glider ur "korkskruven" med måttligt gaspådrag för att sedan kliva på pedalen igen. När varvräknaren passerar 5 500 varv ställer kamaxlarna om till raceläge och efterbrännkammaren kopplas in. Motorvrålet känns i hela kroppen och det är en härlig känsla. Det är intressant att se hur en bil som man förknippar så intimt med framhjulsdrift kan få ett så "bakhjulsdrivet" beteende i quattroutförande. Med stabiliseringssystemet urkopplat går det utmärkt att styra genom kurvorna med gaspedalen och bilen är lekfull trots tjänstevikten på 1 770 kilo. En viktig säkerhetsfaktor är naturligtvis bromsarna och framtill arbetar ventilerade skivor på 365 millimeter (bak 324 mm) som nyps åt av åttakolvsok. Snacka om att bältet stramar över bröstkorgen medan hastighetsmätaren sjunker som en gråsten! Inuti är det naturligtvis läder, aluminium och kolfiber som dominerar. Man sitter perfekt i två skålade framstolar och som bonus kan man även frakta barnen till dagis utan problem. När vi äntligen börjar få stil på körningen så sprakar det till i kommunikationsradion och Freddy meddelar: "nu kör vi en sista runda och de som inte gör som jag lärt er drar jag körkortet för".
Ja, det är väl bättre han gör det än polisen?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!