Växer med uppgiften

Om du har en fyra under huven så arbetar alla cylindrar heltid. Det är inte så att två av dem bara kan stämpla ut och ta ledigt. Men nu tillåts faktiskt raster för två av dem. Audi har tagit fram en ny maskin som är stor och stark när arbetsbördan är tuff, men liten och snål när tempot lugnat ner sig. Bensinfyran ger nämligen cylindrarna ledigt när de inte behövs och först ut med tekniken är Audi A1 Sportback som även begåvats med fyra dörrar.

Foto:

Audi2012-05-29 04:05


När en ny bilmodell dyker upp så värderar vi det estetiska mot det praktiska - kompromisser kräver ofta avkall på det ena eller andra. Det man exempelvis vinner med fyra dörrar brukar man förlora i formgivningen samtidigt som ny avancerad teknik är spännande men avspeglar sig på prislappen. Men det finns bilar som hittar balansen och vi har provkört en av dem.

Både större?
Den yttre designen är tuff och det mesta känns igen från brorsan A1. Vi uppskattar grillen med de avfasade övre hörnen, fräcka strålkastarna, de markerade takbågarna som går att få i flera olika färger och den lilla vingen ovanför bakrutan. Designen avslutas med den eleganta diffusorn där avgaspiporna sticker ut. Även inredningen känns igen och ger som tyskarna oblygt säger en "premiumupplevelse". Det går naturligtvis betydligt lättare att knöla sig in i baksätet på Audi A1 Sportback tack vare bakdörrarna. Men trots att takhöjden ökats med elva millimeter jämfört med tvådörrarsmodellen så är det ändå på håret att resenärer över 180 cm platsar. Baksätet är bekvämt för två eftersom mittplatsen enbart har ett symboliskt värde. Dessutom är bagageutrymmet nästan pinsamt litet för en bil vars grundpris börjar på 165 000 kronor.

?och smartare
Äntligen kommer vi fram till det verkligt intressanta - motorerna. Audi A1 Sportback erbjuds med bensinfyror på 86, 122 respektive 185 hästar. Är du däremot sugen på en diesel så finns miljöalternativ på 90 respektive 105 hästkrafter. Men de här fem motorerna får ursäkta, för den riktigt intressanta maskinen heter "1,4 TFSI Cylinder On Demand" och lanseras till hösten. Det är en fyrcylindrig bensinare på 140 hästar med start/stopp-system som kan stänga av två av cylindrarna. Motorn kan alltså köras som vanligt trots att halva arbetsstyrkan har rast, men trycker föraren till på gaspedalen så tar rasten slut på tjugofem millisekunder.
Vad är då vitsen med tekniken? Om vi avslöjar att bensinfyrans vrid är 250 Newtonmeter och att maskinen dricker 0,47 liter milen samt släpper ut 111 gram koldioxid så förstår du nog att vi snackar om en potentiell dieseldödare. Om det är ett dyrt nöje? Tja, för 199 600 blir bilen din men då utan några kryss i tillvalslistan. På de spanska serpentinvägarna uppför sig A1 Sportback som förväntat och det är bara att konstatera att minstingen i familjen Audi har vuxit upp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!