Sporrens hemlighet

Det höga priset fungerar som en sporre" förklarar presschefen och jag undrar i mitt stilla sinne om det är därför lyxbilen döpts till ?flygande sporren". Bentley säljer nämligen lyxbilar som aldrig förr och bästsäljaren är fyrsitsiga Continental Flying Spur. Hemligheten bakom framgångarna är brittisk elegans och komfort, därför skryter inte engelsmännen med att lyxdroskan byggs i en tysk Volkswagenfabrik. Men var lugn - det handsydda skinnet och de välpolerade träpanelerna finns kvar!

Foto:

Bentley2006-04-13 09:58

Allt har en rimlig förklaring: 1998 köpte nämligen tyskarna det bevingade varumärket och den legendariska bilfabriken i Crewe för femhundra miljoner pund. Volkswagen hade redan då en lyxfolka på gång vid namn Phaeton, men framgångarna uteblev och en nybyggd bilfabrik i Dresden skrek efter produktion. Tyskarna tog då tekniken från sin lyxvagn och stoppade in den i en Bentley. Så föddes Continental Flying Spur?

Öppna kort
Chocken lamslår fortfarande de konservativa engelsmännen som aldrig kan tänka sig att köpa något annat än en genombrittisk lyxbil. Det är lika omöjligt som att sy upp en affärskostym utan kritstrecksränder eller byta ut eftermiddags-teet mot en cappuccino. Därför ligger man lågt med informationen på de regniga öarna i nordatlanten, men här hemma kör försäljarna med öppna kort. Sålunda vet kunderna att fyrdörrarsbilen är grundad på Volkswagen Phaeton, vilket kan vara en fördel med tanke på jantelagen. Lyxfolkan kostar 1 110 000 kronor och är alltså 640 000 kronor billigare än den engelska patienten, som tillfrisknat riktigt snabbt. Den vräkiga vagnen erbjuder fyra slösande stora fåtöljer med varsin klimatanläggning. Är det måhända därför drottning Elizabeth håller huvudet kallt när det gäller alla skandaler och annat elände i släkten? Hur som helst är skrädderiarbetet och träpanelerna i en superklass för sig, för att inte tala om det äkta lyxuret från Breitling på mittkonsolen.

Pang i bygget
I maskinrummet arbetar en winkeltolva (tja, det ska stå winkletolva) med dubbla turboaggregat och 560 hästar. Det är en absolut fantastisk maskin som teknikern och grundaren Walter Owen Bentley skulle ha älskat. Bränslet åker dock rutschkana in i förbränningsrummet och vid blandad körning ligger förbrukningen på 1,7 liter milen. Fast med tanke på den presumtive kundens ekonomiska bakgrund lär det knappast framkalla skrämselhicka. Det kan däremot flaggskeppets muskulösa sidor göra - Bentley Continental Flying Spur är nämligen en vilde på vägarna. Den accelererar till hundra på ynka 5,2 sekunder och har en toppfart på 312, vilket resulterar i världens snabbaste limousine. I historieböckerna finns det mängder av exempel på misslyckanden när engelska och tyska storföretag har fusionerats. Volkswagenkoncernen har dock lyckats och det tack vare samma grundfilosofi som hotelldirektören Basil Fawlty: "donŽt mention the war!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!