Stjärnan på slottet

Peckforton Castle ligger i hjärtat av det engelska grevskapet Cheshire och tar oss tillbaka till en svunnen tid. Sagoslottet bjuder på en vacker stenfasad, fyrkantiga torn, färgstarka påfåglar och välansade gräsmattor. Miljön tycks vara hämtad från en roman av Agatha Christie och det är bara en lömsk mordgåta som fattas. Vi är här för att testa lyxcabben Bentley Continental GTC och det är bilvärldens motsvarighet till Hercule Poirot: stilig, elegant och med ett stort ego!

Foto:

Bentley2008-02-27 08:00


Dimman ligger tät över hedarna och de första solstrålarna har svårt att tränga fram. Det har frusit till under natten och vägarna glittrar av iskristaller. Provkörningen kan alltså bli riktigt spännande med tanke på att vi ska lufta en cabriolet med winkeltolva (japp, motorn heter så) för nästan två miljoner - med sommardäck! Vi trotsar naturligtvis kylan och fäller ner suffletten innan vi glider ut genom slottsporten.

Går bara att älska
Bentley Continental GTC är riktigt stor och tung, vilket märks. Vägarna här på landsbygden är löjligt smala och det krävs att man är med på noterna när det lokala mjölkbudet kommer farandes som en biltjuv. En annan förmildrande omständighet är att ratten sitter på höger sida och det går åt några mil för att bli varm i kläderna, om man nu någonsin blir det denna bistra morgon. Klimatanläggningen gör dock sitt bästa för att blåsa in så mycket varmluft som möjligt och stolsvärmen kommer väl till pass. Interiören är som ett paradis och frågan är om någon annan biltillverkare kan matcha kvalitén. Den vräkiga lyxcabben bjuder på trivsamma fåtöljer och såväl skrädderiarbetet som träpanelerna är i en superklass för sig, för att inte tala om mittkonsolens äkta klocka från Breitling. Vi fäller upp suffletten en kort stund och upptäcker snabbt att kupén blir helt knäpptyst. Endast när plattan åker fritt fall ner i heltäckningsmattan hörs motorsången, vilket imponerar.

Ett fall för Poirot
W12:an på 560 hästkrafter arbetar lite över tomgång när vi susar fram bland idisslande kor och (g)ulliga får. Maskinen arbetar tillsammans med en sexväxlad automat och kraften fördelas till alla fyra hjulen, däremot åker soppan rutschkana in i förbränningsrummen. Förbrukningen ligger på 1,7 liter milen och låter man turboaggregaten jobba ordentligt så kan siffrorna dubblas. Men å andra sidan, har man råd att hosta upp 1 975 000 kronor så lär bensinkontot knappast framkalla skrämselhicka.
Det kan däremot lyxkryssarens muskulösa sidor göra - Bentley Continental GTC:s prestanda får nämligen allas hakor att ramla. Vad sägs om att klippa hundrastrecket på 5,1 sekunder och toppa 312? Allt känns väldigt engelskt, trots att bilen delvis är tysk. Bentley ägs numera av Volkswagen och huvudkontoret ligger på paradgatan Unter den Linden i Berlin. Det är nästan ett etikettbrott som Hercule Poirot skulle ta sig an!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!