14 höjdare från Paris

Vartannat år stormas "Mondial de lŽAutomobile" av 1,5 miljoner bilfreaks under sexton dagar. Det är faktiskt världsrekord för bilsalonger och kan jämföras med att huvudstadens stolthet, Eifeltornet, besöks av sex miljoner under ett helt år. Men det finns fler likheter: att traska runt i de åtta mässhallarna under ett par dagar känns i benen som att ha gått de 1655 trappstegen upp i det världsberömda tornet. Det är bara höjdskräcken som fattas!

Foto:

Bilnyheter2008-10-08 07:47


Det är den 110:e bilsalongen i ordningen och lockar som vanligt allehanda kändisar. President Nicolas Sarkozy var där, liksom näringsminister Maud Olofsson och den senaste Bondbruttan Olga Kurylenko. Tja, det var lika mycket glitter och glamour som vanligt, men skenet bedrar. Bakom kulisserna tisslas och tasslas det om knackiga försäljningssiffror, skakiga valutor, höga oljepriser och skärpta miljökrav. Men trots detta bjuder bilsalongen på tro, hopp och rejält med kärlek till miljön. Bienvenue à Paris!


Audi A1 Sportback
Audi A1 Sportback är en konceptbil på 399 centimeter som kombinerar fräck design med exemplariska utrymmen och förstklassig kvalité. Om du kan bevara en hemlis så kan vi avslöja att det här är en föraning om vad som komma skall - bilen närmar sig nämligen produktionslinan med stormsteg. Audi A1 Sportback är försedd med varumärkets mest kända attribut: quattro, fast i modernare tappning. Framhjulen drivs av en bensinare på 150 hästkrafter medan bakhjulen är kopplade till en elmotor på 27 hästar som kan driva bilen i tio mil innan batterierna säger ifrån. Sedan är det bara att ladda från ett vanligt eluttag.


Chevrolet Volt
Den 16:e september 2008 var det exakt hundra år sedan William Crapo Durant grundade ett litet handelsbolag som idag är en av världens största biltillverkare: General Motors. Detta firades med pompa och ståt genom att presentera världens första serietillverkade laddbara elhybrid: Chevrolet Volt. Det rör sig alltså om en familjebil som kan laddas från ett vanligt eluttag och sedan köras sex mil på ren batteridrift. Vad som händer när kraften sinar? Jo, då startar en etanolmotor men den har bara som uppgift att ladda batterierna under färden. Det är inte undra på att GM-bossarna gjorde "volter" i ren glädje!


Citroën GT
Vad blir det om en bil- och speltillverkare samarbetar? Svaret är Citroën GT eller GT by Citroën som fransoserna kallar experimentet. Den franska biltillverkaren och Polyphono har alltså slagit sina kloka huvuden ihop och resultatet är en kaxig supersportbil som inte går att köpa eller köra i verkligheten, utan bara virtuellt i Playstation-spelet Gran Turismo 5 för 1 miljon krediter. På bilsalongen visades "spelbilen" upp i full skala och cittran fick många att slicka sig runt munnen. Vad sägs om kolfiberkaross, måsvingedörrar och bränslecellsmotor?
Snacka om att köpa bil på kredit!


Ferrari California
Det är ingen liten folkskara som samlats hos Ferrari för att beskåda den nya plåtcabben. Nyfikna motorjournalister har vallfärdat från salongens alla åtta mässhallar för att få titta, känna och klämma på nykomlingen: Ferrari California. Det fällbara plåttaket tar knappa fjorton sekunder att få på plats och då har du ett bagageutrymme på 360 liter, vill du däremot färdas med himlen som tak får du räkna med 100 liter mindre. Den nya hingsten har begåvats med en V8 på 460 stegrande hästar, 0-100 görs på fyra sekunder blankt och toppfarten är 310 km/h. Snacka om hårresande friskluftsbil!


Ford Ka
I den kommande Bondfilmen "Quantum Of Solace" får vi se den bedårande Bondbruden Olga Kurylenko ratta en splitter ny Ford Ka. Gamlingen har funnits på marknaden i över tolv år, ändå har det inte hänt särskilt mycket på designfronten - förrän nu. Den nya småbilen är betydligt modernare, tuffare och rundare i formen. För hugande spekulanter som gillar att stå i rampljuset och sticka ut från mängden finns tre smått galna fabriksteman: Digital, Grand Prix och Tattoo. Motoralternativen blir inledningsvis en bensinare på 69 kusar samt en diesel på 75.


Lamborghini Estoque
Under några veckor har italienarna skickat mejl till redaktionen med små detaljbilder som fullkomligt retat gallfeber på oss. Inte ett ord har avslöjats, men nu vet vi att namnet är Lamborghini Estoque och att det rör sig om en "supersportsedan" med fyra dörrar och lika många sittplatser. Det är ingen liten bjässe vi snackar om, eller vad sägs om en längd på 515 centimeter? Under huven arbetar en V10:a på 560 hästkrafter och vår förhoppning är att mässans höjdpunkt lanseras år 2010. Vad modellnamnet betyder? Lamborghini har ju alltid döpt sina bilar efter berömda tjurar men Estoque är faktiskt namnet på matadorens svärd. Så nu vet ni det!


Mazda Kiyora
Mazda är i hetluften rejält och presenterar nyheter på löpande band. Det finns dock en röd tråd - inspirationen är hämtad från de fyra naturelementen: vatten, vind, jord samt eld. Temat för linjesköna Kiyora är vatten medan storebrorsan Kazamai bjöd på vind vid bilsalongen i Moskva. Själva modellnamnet betyder "ren och äkta" på japanska och maskineriet består av en bensinfyra med start/stopp-system vid exempelvis rusningstrafik, vilket innebär lägre soppaförbrukning samt koldioxidutsläpp. På taket finns dessutom en vattensamlare som renar vattnet i ett filter för att sedan kunna drickas. Frågan är om japanerna tagit sig vatten över huvudet med nya Kiyora?


Mercedes S400 BlueHybrid
"Äntligen" som Gert Fylking brukar ropa till Horace Engdahl. För det har tagit sin tid, men nu är det dags för Mercedes att lansera sin första hybridbil: S400 BlueHybrid. Det är alltså en miljölimousine vars avancerade teknik får vanliga bilar att framstå som forntidsminnen. V6:an kamperar nämligen ihop med en elmotor på totalt 299 hästkrafter och resultatet talar för sig själv. Vad sägs om att kunna förflytta 2,3 ton på 0,79 liter milen och 190 gram koldioxid per kilometer? En annan bidragande orsak är start/stopp-systemet. Redan när föraren bromsar vid exempelvis ett stoppljus så stängs motorn av för att omärkligt starta igen vid gaspådrag. Att gröna mattan är utrullad vart du än kommer är en "ren" bonus!


Mini Crossover
Låt oss pressentera nya Mini Crossover - engelsmännens första modell med fyrhjulsdrift och fyra dörrar. Men det är ingen liten kärra vi snackar om, konceptbilen mäter över fyra meter och bredden hamnar en bit under två. Det finns mycket vi gillar hos nya Mini Crossover: träpanelerna med matchande läderklädsel, instrumentpanelen med sin "jordglob" aŽla pekskärm som styr alla funktioner och kan användas av såväl föraren som passageraren samtidigt. Produktionen startar förmodligen 2010 och då får vi se hur det står till med terrängegenskaperna. Tja, vi kan bara konstatera att "Mini" har blivit "Maxi".


Peugeot Prologue
Peugeot har verkligen fått luft under vingarna och presenterar nu sin nya hybridbil Prologue. Fransosen är riktigt fräck, har finfina linjer och ett otäckt stort lejongap i fronten. Instrumenteringen för tankarna till en flygcockpit med styrspakar och digitala displayer, medan kupén är ljus och behaglig tack vare det gigantiska panoramaglastaket. Konceptbilen är utrustad med en dieselhybrid på tvåhundra hästkrafter, alltså arbetar en dieselmotor i fören och en elmotor i aktern. Det innebär att bränsleförbrukningen stannar på ringa 0,41 liter milen. Frågan är om vi får se Prologue prova sina vingar i verkligheten?


Saab 9-X Air
Saab 9-X Air är konceptbilen som ger dig en hint om hur framtidens cabbar kan komma att se ut och bjuder på ett oförglömligt intryck. Saab blickar framåt och presenterar en rad unika lösningar både vad gäller sufflett, interiör samt bagage. Om vi börjar med det förstnämnda så är taket i en klass för sig: ett elmanövrerat tredelat textiltak vilket de ansökt patent på under namnet "Canopy Top". Den klassiska bagageluckan är som bortblåst och har istället ersatts av en låda som dras ut. Under huven arbetar en traditionell etanolmaskin på 200 kusar så visst finns alla möjligheter att få se bilen hos en återförsäljare nära dig.


Seat Exeo
Att ingå i Ferdinand Piëchs bilimperium har sina för- och nackdelar. En fördel är att man kan dela dyra komponenter med varandra, faktiskt hela bilar. Seat Exeo är nämligen inget annat än gamla Audi A4, vilket må låta lite trist. Men i själva verket är det ett jättelyft för spanjorerna eftersom tyskarnas familjebil lovordats för sin suveräna komfort, finfina köregenskaper och kanonkvalité. Naturligtvis har spanjorerna satt sin prägel på vagnen och Seat Exeo ska tillverkas i Barcelona. Under huven erbjuds tre bensinare och lika många turbodieslar. Grundpriset börjar på 213 000 kronor vid lanseringen i maj nästa år.


Toyota Avensis
Toyota är världsberömda för att tillverka bilar med hög kvalité och storsäljaren Avensis är inget undantag. Familjebilen är inne på sin tredje generation och en hel del förändringar har skett under årens lopp. Nya Toyota Avensis har växt med fem centimeter, har bättre komfort, mer utrymme och med japanernas starkare men snålare motorer har bilen också blivit mer miljövänlig. På designfronten hittar vi en hel del godsaker - det går exempelvis inte att undgå de skarpare karossvecken och det gigantiska panoramaglastaket i kombiversionen. Motorerna som erbjuds blir två bensinare på 147 respektive 152 hästkrafter samt tre dieslar på 126, 150 och 177.


Volvo XC60
120, 110, 100 och 90. Nej, vi snackar inte hastighetsgränser utan det som diskuterades flitigast under bilsalongen. Vi menar naturligtvis koldioxidutsläpp per kilometer: ju lägre siffra desto bättre och högre applåder på presskonferensen. Volvo har länge kritiserats för att ligga högt på skalan, men nu är det slut på det! I Paris presenterades nämligen tre snåldieslar av C30, S40 och V50. Volvo kallar miljöprogrammet för "DRIVe" och trion släpper ut under 120 gram koldioxid per kilometer. Annars är den stora nyheten Volvo XC60 med enbart framhjulsdrift och en uppgraderad dieselmotor på 175 hästkrafter. Ett alternativ många kunder väntat på!


-Au revoir, Paris!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!