Abstinens i Genéve

En varning är på sin plats: har du lätt att torska på läckra superbilar så bör du sluta att läsa här. Trevligt att råkas! För alla andra väntar ett spännande äventyr på världens mest beroendeframkallande bilsalong.

Foto:

Bilnyheter2004-03-12 08:24

Varje år upptäcks besökare som inte kan slita sig loss från sina drömbilar och tvingas släpas ut från mässhallarna i Genéve. Ja, det kan hända den bäste - så kom inte och säg att vi inte varnade dig! Är det en plats i världen där biltillverkarna lever livets glada dagar och släpper loss alla hämningar så är det i Genéve.
Här får läckerheterna bada i strålkastare under dagarna och framåt kvällskröken luftar toppdirektörerna sina dyrbarheter utmed strandvägen. Ja, Genéve är paradiset för alla jetsetare och det har utställarna uppsnappat. Man blir lätt beroende och oftast är det svindyrt att bli av med abstinensen. Speciellt om åkomman kan härledas till mässans höjdpunkter: Koenigsegg CCR, Rolls-Royce 100EX eller Toyota Alessandro Volta.
- Mycket nöje!

Alfa Romeo Visconti
Har du någonsin funderat över Alfas logotype?
Det är Milanos stadsvapen och en orm som slukar ett barn vilket har sin historia från den ökända familjen Visconti. Legenden berättar om en drake som plågade stövellandet och som familjens anfader lyckades besegra. Nu ska efternamnet även ta sig an konkurrenterna i lyxbilsklassen.
Alfa Romeo Visconti är nämligen ett flaggskepp vars underbara formgivning får hjärtat att börja bulta. Även kupén sätter guldkant på tillvaron med nappaläder och ädelträ i överflöd. Under huven arbetar en sexcylindrig biturbo på 405 hästar som driver på alla fyra.

Aston Martin Vanquish Zagato
Aston Martin och den italienska formgivaren Zagato har haft ett långt samarbete som sträcker sig tillbaka till sextiotalet, då med den legendomsusade DB4 GTZ.
Nu smids det nya planer och det är bråda dagar hos båda företagen - snart dyker nämligen den här taklösa Vanquishen upp Sittbrunnen är strikt reserverad för två och taket består av en avlyftbar glaskupol som bjuder på en himmelsk upplevelse.
"En av fördelarna är lättupptäckta polishelikoptrar" säger Andrea Zagato och skrattar. Men visst finns det en gnutta allvar i påståendet, under huven arbetar nämligen en V12 på 460 hästar!

Audi A6
Jämfört med gamlingen så är nya Audi A6 större på alla håll och kanter. "Sexan" har växt med tolv centimeter på längden, fem på bredden och resultatet av sträckbänken märks naturligtvis interiört.
Komforten har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa atmosfären som inspirerats av flaggskeppet A8. Vid premiären i maj lanseras fem maskiner varav en V8 på 335 hästar har högst dregelfaktor. Men merparten av försäljningen omfattar bensinsexorna på 255 respektive 177 och turbodieslarna på 225 respektive 140 hästkrafter.

BMW 5-serie Touring
Väntan har inte varit förgäves! I Genéve föll äntligen täckelset för nya kombifemman och det är en efterlängtad nyhet.
Fyra versioner erbjuds vid debuten: 525i och 545i med bensinmaskiner samt oljebrännarna 525d och 530d - kvartetten är dock välbekanta från bayrarnas övriga utbud.
Designmässigt är Touringmodellen oförändrad till mittstolpen, sedan följer en propert utdragen häck som avslutas med en integrerad takspoiler. Till vardags rymmer skuffen 500 liter, fast med ryggstöden nerfällda så går det att pressa in 1650 liter. Sverigepremiären går av stapeln i maj och priset börjar från 368 000 kronor.

Citroën C4 Sport
Ingen kan väl ha undgått Citroën Xsara WRC:s framgångar i rallysvängen?
Prisskåpet börjar redan bli knökfullt och förra året lyckades fransoserna kamma hem förstaplatsen i märkes-VM.
För att fira segersviten har racingavdelningen tagit fram konceptbilen C4 Sport och den har klara släktband till Sebastién Loebs tjänstebil Det räcker att titta på den minimala stoppningen i racingsitsen och de lövtunna däcken så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande, men ack så kul, resa!

Fuore Design BlackJag
Är det inte Jaguars klassiska kissemiss som pryder kylaren?
Jo, britterna har anlitat stjärndesignern Erwin Himmel för att lyfta katten i nackhåren och resultatet är "BlackJag".
Interiört får ett par blodröda racingstolar plats liksom dubbla uppsättningar av fyrpunktsbälten. Kupén sänder ut exotiska vibbar och ratten är klädd i greppvänlig mocka eftersom handsvetten forsar när toppfarten aŽla 338 km/h nalkas.
Boven i dramat är en tiocylindrig värstingmotor på 640 kusar som härstammar från engelsmännens F1-avdelning.

Koenigsegg CCR
Visst blir man lite extra stolt när en blågul supersportbil visades i Genéve?
Ja, det var naturligtvis Koenigsegg som nu är tillbaka på banan efter en brand som totalförstörde fabriken i Margretetorp.
Kanske är det just därför nya CCR är en riktig rökare - motorn är nämligen en kompressormatad vinkelåtta på 806 hästkrafter som toppar 395 km/h. Interiört får ett par trånga skinnklädda racingstolar plats och instrumenteringen håller absolut världsklass. Men det är inget billigt nöje, det här är nämligen en skånska som snuvar dig på 4.2 miljoner!

Lada Revolution
Det händer inte ofta att ryska Lada har några bilnyheter att förtella världspressen men undrens tid är inte förbi - i Genéve visades nämligen konceptbilen Revolution. Ja, visst är det en "revolution" för ett bilmärke som fört en tynande tillvaro och vars modellutbud är lika upphetsande som en korvkiosk i Novosibirsk.
Det rör sig om en fräck banracer som Lada hoppas kunna genomföra en enhetsklass med hemma i Ryssland.
Fastspänd i fyrpunktsbältet så ligger man snarare än sitter bakom ratten och under huven arbetar en fyra på 200 hästar.

Lamborghini Murciélago Roadster
Det är med hjärtat i halsgropen vi närmar oss "tjuren". Huven är kraftigt sänkt, strålkastarna blänger och motorn frustar ursinnigt. Man känner sig nästan som en matador, fast bytet blir riktigt svårfångat. Det är lätt att förstå när man studerar stamtavlan: där står roadsters som Miura och Diablo. Båda döpta efter storheter inom tjurfäktningsvärlden på känt Lamborghini-manér. Nu har det blivit hög tid att kapa taket på Murciélago och bakom ratten växer hornen obevekligen. Några centimeter bakom ryggen vrålar nämligen en ursinnig vinkeltolva på 580 tjurkrafter som toppar hårresande 320 knutar.

Lexus RX400h
Nu är det dags att introducera tekniken från Toyota Prius hos systerföretaget Lexus.
Först ut blir lyxiga RX400h vars främsta säljargument är halverad bränsleförbrukning och radikalt minskade avgasutsläpp. Ändå bjuder vinkelsexan i kombination med en elmotor på sammanlagt 270 hästar och därmed blir prestandan inte lidandes - sprinten till hundra tar exempelvis mindre än åtta sekunder.
Interiören påstås ha inspirerats av musikinstrument.
Är det måhända därför Björn Ulvaeus har beställt sig det första blågula exemplaret?

Mercedes SLK
Mercedes hade världspremiär för nya SLK och håll med om att roadstern är sällsynt läcker.
Tekniskt har den förstås allt man kan önska, plus lite till. Vad sägs om fjärrmanövrerat tak samt en världsnyhet som förlänger "öppettiden" - man kan nämligen få varmluft från nackstöden! Motorutbudet består av tre maskiner: instegsmodellen har begåvats med en kompressormatad fyra på 163 hästkrafter (351 900:-) och nästa steg är en sexa på 272. Men mest "drag" bjuder AMG-värstingen på (664 900:-), den har en vinkelåtta på 360 hästar och därmed förstår vi varför dem fiffiga värmefunktionen mot nackspärr existerar!

Mini Cabrio
När Mini presenterades för tre år sedan så blev många kunder blåsta på konfekten - för var fanns den eftertraktade cabben?
Åren gick, inget hände och till sist tog stylingfirmorna lagen i egna händer. Vinkelslipen åkte fram och taken blev till skrot. Kunderna skrattade ända fram till den första regndagen, då ett oväntat sprinklersystem aktiverades. Det behöver vi inte oroa oss för i originalversionen av Mini Cabrio. Suffletten erbjuds i tre olika färger, är elstyrd och tar bara femton sekunder att fälla. Inledningsvis lanseras det rullande vårtecknet med två motoralternativ på 90 respektive 115 hästar.

Opel Tigra Twin Top
På sommaren kryper det i kroppen av beslutsångest.
Ska det vara kräftor eller surströmming, paraply eller solglasögon, topless eller inte?
Ja, vad gäller bilvalet så är "topplöst" att föredra och nya Opel Tigra Twin Top är inget dumt val.
Det är en liten tvåsitsig akrobat med tuff design som numera har begåvats med en smart plåtcab.
Eftersom takets mittparti sänks ner i stort sett lodrätt bakom stolarna så bibehålls nämligen bagageutrymmet. Givetvis ingår även en Corsa-inspirerad interiör och drivkällan är en fyra på 90 hästar.

Peugeot 407 Silhoutte
Mycket har vi skådat på fyra hjul, men 407 Silhouette är något alldeles extra. Det är en vild Peugeot där det farthungriga lejonet ser ilsknare ut är någonsin. Inredningen är ett seriöst "kontor" för racingfantaster och består av två kolfiberstolar medan baksätet är utslängt.
Bakom sportratten gömmer sig en digital informationsdisplay där ägaren kan ha full kontroll över världens racerbanor.
Knappar du exempelvis in "Nürburgring" så anpassas bilens setup och uppträdande.
En vinkelsexa på 320 hästar ser till att lejonet inte tappar klöset!

Renault Wind
För dig som gärna tillbringar lediga dagar i sommarvärmen har vi ett svalkande förslag. Vad sägs om tre solstolar i Renault Wind?
Det är bara att kleta solskyddsolja på nästippen och trycka på en knapp. Sedan gömmer sig suffletten och vips blir himlen till tak.
Att den äggformade kupén rymmer en trio hänger samman med att det finns ett litet krypin strax bakom framsätena där en tredje resenär kan klämmas in. Förarmiljön är spännande och avslöjar en bisarr sanning - att Wind bara är en framtidsvision.
Motorn är en tvålitersfyra på 135 hästkrafter samtidigt som vikten bara är 850 kg.

Rinspeed Splash
Frank M. Rinderknecht är en våghals som normalt är torr bakom öronen och driver designföretaget Rinspeed. Men snacka om att vara ute på djupt vatten med amfibiebilen Splash.
Ja, mässbesökarna ruskar på huvudena och försöker förvissa sig om att de inte ser i syne. För hur ofta beskådar man en bil som kan förvandlas till en båt och som sedan flyger fram på sina "vingar" en meter ovanför havet.
Det är alltså bara att trycka på en knapp och vips öppnas bakluckan nere vid vattenlinjen och ut kommer en trebladig propeller som drivs av en tvåcylindrig naturgasmotor på 140 hästar.

Rolls-Royce 100EX
Vem har sagt att engelsmännen är konservativa och stelbenta?
Chefen Tony Gott har visserligen den kritstrecksrandiga sviden på sig, men den fyrsitsiga cabben han demonstrerar bryter alla gamla mönster. Designen får privatchaffisarna att sätta sitt eftermiddagste i vrångstrupen och drottningens gunst hänger på en skör tråd.
Ja, Rolls-Royce 100EX är en rullande provokation och har exempelvis begåvats med framdörrar som är hängda i bakkant.
Designen är verkligen föremål för diskussion, för att inte tala om V16-motorn!

Skoda Octavia
Nya Octavia har varit på ett tufft träningsläger och kommit i sitt livs bästa form. Skodan är nämligen större, starkare samt fått bättre spänst och grepp.
Jämfört med gamlingen så har bilen växt med sex centimeter på längden och fyra på bredden - men framförallt har tjecken nästan sju centimeters längre axelavstånd.
Nya Octavia har vuxit till sig rejält och det resulterar i en ovanligt rymlig kupé samtidigt som bagageutrymmet är störst i klassen med sina 560 liter. Motormässigt erbjuds bensinare på 102, 115 samt 150 hk.
Därtill lanseras två dieslar på 105 respektive 140 hästkrafter.

Toyota Alessandro Volta
Alessandro Volta är geniet som konstruerade det första batteriet och trots att han lämnade jordelivet 1827 så får han nu en tresitsig supersportbil uppkallad efter sig. Stjärndesignen Giorgetto Giugiaro står för den fräcka linjeföringen medan Toyota fixat hybridtekniken.
Vad sägs om 408 hästar samtidigt som du gör en god gärning för miljön? Här kombineras nämligen en vinkelsexa med två elmotorer - men det innebär inte att prestandan hamnat på villovägar.
Nej, hundrastrecket klaras av på svindlande fyra sekunder och toppfarten är 250!

Volkswagen concept C
Tanken på en vacker och körglad cabriolet är aldrig lång borta och nu hakar Volkswagen på innetrenden.
Namnet är concept C, vilket avslöjar att det rör sig om en konceptbil - men det senaste skvallret säger att det är dags för produktion inom två år.
På några sekunder kan aluminiumtaket fällas och med hjälp av elmotorer viks det ihop under bagageluckan. Interiören bjuder på en glamorös tillvaro och motorn är en fyra på 150 hästkrafter.

Volvo Your Concept Car
Plötsligt stod den bara där och vi var tvungna att gnugga oss i ögonen. Är det möjligt att denna tvådörrars sportcoupé med måsvingedörrar är en Volvo och dessutom utvecklad av en projektgrupp med bara kvinnor? Ja, det är helt sant. Stor vikt har lagts ner på funktionalitet och tekniska lösningar. När man öppnar "måsvingen" så vänder exempelvis dörrtröskeln på sig och därmed slipper man lorta ner byxorna. På tal om "lort" så är även lacken smutsavstötande och det frenetiska tvättandet är ett minne blott. I motorrummet finns plats för en turbofemma på 250 hästar, men i YCC är huven igenbommad och kan bara öppnas av verkstan. Visst vågar vi påstå att tjejerna håller på att bli "herre" över bilen!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!