Varje år upptäcks besökare som inte kan slita sig loss från sina drömbilar och tvingas släpas ut från mässhallarna i Genéve. Ja, det kan hända den bäste - så kom inte och säg att vi inte varnade dig! Är det en plats i världen där biltillverkarna lever livets glada dagar och släpper loss alla hämningar så är det i Genéve.
Här får läckerheterna bada i strålkastare under dagarna och framåt kvällskröken luftar toppdirektörerna sina dyrbarheter utmed strandvägen. Ja, Genéve är paradiset för alla jetsetare och det har utställarna uppsnappat. Man blir lätt beroende och oftast är det svindyrt att bli av med abstinensen. Speciellt om åkomman kan härledas till mässans höjdpunkter: Koenigsegg CCR, Rolls-Royce 100EX eller Toyota Alessandro Volta.
- Mycket nöje!
Det är Milanos stadsvapen och en orm som slukar ett barn vilket har sin historia från den ökända familjen Visconti. Legenden berättar om en drake som plågade stövellandet och som familjens anfader lyckades besegra. Nu ska efternamnet även ta sig an konkurrenterna i lyxbilsklassen.
Alfa Romeo Visconti är nämligen ett flaggskepp vars underbara formgivning får hjärtat att börja bulta. Även kupén sätter guldkant på tillvaron med nappaläder och ädelträ i överflöd. Under huven arbetar en sexcylindrig biturbo på 405 hästar som driver på alla fyra.
Nu smids det nya planer och det är bråda dagar hos båda företagen - snart dyker nämligen den här taklösa Vanquishen upp Sittbrunnen är strikt reserverad för två och taket består av en avlyftbar glaskupol som bjuder på en himmelsk upplevelse.
"En av fördelarna är lättupptäckta polishelikoptrar" säger Andrea Zagato och skrattar. Men visst finns det en gnutta allvar i påståendet, under huven arbetar nämligen en V12 på 460 hästar!
Komforten har tagit ett stort steg framåt och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, den rymliga aktersoffan och insupa atmosfären som inspirerats av flaggskeppet A8. Vid premiären i maj lanseras fem maskiner varav en V8 på 335 hästar har högst dregelfaktor. Men merparten av försäljningen omfattar bensinsexorna på 255 respektive 177 och turbodieslarna på 225 respektive 140 hästkrafter.
Fyra versioner erbjuds vid debuten: 525i och 545i med bensinmaskiner samt oljebrännarna 525d och 530d - kvartetten är dock välbekanta från bayrarnas övriga utbud.
Designmässigt är Touringmodellen oförändrad till mittstolpen, sedan följer en propert utdragen häck som avslutas med en integrerad takspoiler. Till vardags rymmer skuffen 500 liter, fast med ryggstöden nerfällda så går det att pressa in 1650 liter. Sverigepremiären går av stapeln i maj och priset börjar från 368 000 kronor.
Prisskåpet börjar redan bli knökfullt och förra året lyckades fransoserna kamma hem förstaplatsen i märkes-VM.
För att fira segersviten har racingavdelningen tagit fram konceptbilen C4 Sport och den har klara släktband till Sebastién Loebs tjänstebil Det räcker att titta på den minimala stoppningen i racingsitsen och de lövtunna däcken så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande, men ack så kul, resa!
Jo, britterna har anlitat stjärndesignern Erwin Himmel för att lyfta katten i nackhåren och resultatet är "BlackJag".
Interiört får ett par blodröda racingstolar plats liksom dubbla uppsättningar av fyrpunktsbälten. Kupén sänder ut exotiska vibbar och ratten är klädd i greppvänlig mocka eftersom handsvetten forsar när toppfarten aŽla 338 km/h nalkas.
Boven i dramat är en tiocylindrig värstingmotor på 640 kusar som härstammar från engelsmännens F1-avdelning.
Ja, det var naturligtvis Koenigsegg som nu är tillbaka på banan efter en brand som totalförstörde fabriken i Margretetorp.
Kanske är det just därför nya CCR är en riktig rökare - motorn är nämligen en kompressormatad vinkelåtta på 806 hästkrafter som toppar 395 km/h. Interiört får ett par trånga skinnklädda racingstolar plats och instrumenteringen håller absolut världsklass. Men det är inget billigt nöje, det här är nämligen en skånska som snuvar dig på 4.2 miljoner!
Det rör sig om en fräck banracer som Lada hoppas kunna genomföra en enhetsklass med hemma i Ryssland.
Fastspänd i fyrpunktsbältet så ligger man snarare än sitter bakom ratten och under huven arbetar en fyra på 200 hästar.
Först ut blir lyxiga RX400h vars främsta säljargument är halverad bränsleförbrukning och radikalt minskade avgasutsläpp. Ändå bjuder vinkelsexan i kombination med en elmotor på sammanlagt 270 hästar och därmed blir prestandan inte lidandes - sprinten till hundra tar exempelvis mindre än åtta sekunder.
Interiören påstås ha inspirerats av musikinstrument.
Är det måhända därför Björn Ulvaeus har beställt sig det första blågula exemplaret?
Tekniskt har den förstås allt man kan önska, plus lite till. Vad sägs om fjärrmanövrerat tak samt en världsnyhet som förlänger "öppettiden" - man kan nämligen få varmluft från nackstöden! Motorutbudet består av tre maskiner: instegsmodellen har begåvats med en kompressormatad fyra på 163 hästkrafter (351 900:-) och nästa steg är en sexa på 272. Men mest "drag" bjuder AMG-värstingen på (664 900:-), den har en vinkelåtta på 360 hästar och därmed förstår vi varför dem fiffiga värmefunktionen mot nackspärr existerar!
Åren gick, inget hände och till sist tog stylingfirmorna lagen i egna händer. Vinkelslipen åkte fram och taken blev till skrot. Kunderna skrattade ända fram till den första regndagen, då ett oväntat sprinklersystem aktiverades. Det behöver vi inte oroa oss för i originalversionen av Mini Cabrio. Suffletten erbjuds i tre olika färger, är elstyrd och tar bara femton sekunder att fälla. Inledningsvis lanseras det rullande vårtecknet med två motoralternativ på 90 respektive 115 hästar.
Ska det vara kräftor eller surströmming, paraply eller solglasögon, topless eller inte?
Ja, vad gäller bilvalet så är "topplöst" att föredra och nya Opel Tigra Twin Top är inget dumt val.
Det är en liten tvåsitsig akrobat med tuff design som numera har begåvats med en smart plåtcab.
Eftersom takets mittparti sänks ner i stort sett lodrätt bakom stolarna så bibehålls nämligen bagageutrymmet. Givetvis ingår även en Corsa-inspirerad interiör och drivkällan är en fyra på 90 hästar.
Bakom sportratten gömmer sig en digital informationsdisplay där ägaren kan ha full kontroll över världens racerbanor.
Knappar du exempelvis in "Nürburgring" så anpassas bilens setup och uppträdande.
En vinkelsexa på 320 hästar ser till att lejonet inte tappar klöset!
Det är bara att kleta solskyddsolja på nästippen och trycka på en knapp. Sedan gömmer sig suffletten och vips blir himlen till tak.
Att den äggformade kupén rymmer en trio hänger samman med att det finns ett litet krypin strax bakom framsätena där en tredje resenär kan klämmas in. Förarmiljön är spännande och avslöjar en bisarr sanning - att Wind bara är en framtidsvision.
Motorn är en tvålitersfyra på 135 hästkrafter samtidigt som vikten bara är 850 kg.
Ja, mässbesökarna ruskar på huvudena och försöker förvissa sig om att de inte ser i syne. För hur ofta beskådar man en bil som kan förvandlas till en båt och som sedan flyger fram på sina "vingar" en meter ovanför havet.
Det är alltså bara att trycka på en knapp och vips öppnas bakluckan nere vid vattenlinjen och ut kommer en trebladig propeller som drivs av en tvåcylindrig naturgasmotor på 140 hästar.
Chefen Tony Gott har visserligen den kritstrecksrandiga sviden på sig, men den fyrsitsiga cabben han demonstrerar bryter alla gamla mönster. Designen får privatchaffisarna att sätta sitt eftermiddagste i vrångstrupen och drottningens gunst hänger på en skör tråd.
Ja, Rolls-Royce 100EX är en rullande provokation och har exempelvis begåvats med framdörrar som är hängda i bakkant.
Designen är verkligen föremål för diskussion, för att inte tala om V16-motorn!
Jämfört med gamlingen så har bilen växt med sex centimeter på längden och fyra på bredden - men framförallt har tjecken nästan sju centimeters längre axelavstånd.
Nya Octavia har vuxit till sig rejält och det resulterar i en ovanligt rymlig kupé samtidigt som bagageutrymmet är störst i klassen med sina 560 liter. Motormässigt erbjuds bensinare på 102, 115 samt 150 hk.
Därtill lanseras två dieslar på 105 respektive 140 hästkrafter.
Vad sägs om 408 hästar samtidigt som du gör en god gärning för miljön? Här kombineras nämligen en vinkelsexa med två elmotorer - men det innebär inte att prestandan hamnat på villovägar.
Nej, hundrastrecket klaras av på svindlande fyra sekunder och toppfarten är 250!
Namnet är concept C, vilket avslöjar att det rör sig om en konceptbil - men det senaste skvallret säger att det är dags för produktion inom två år.
På några sekunder kan aluminiumtaket fällas och med hjälp av elmotorer viks det ihop under bagageluckan. Interiören bjuder på en glamorös tillvaro och motorn är en fyra på 150 hästkrafter.