Audis lilla krutpaket

Vi tycks vara inne i en ny fas vad gäller bilar. För inte så länge sedan var det säkerhet, bränsleförbrukning och låga utsläpp som var på tapeten. Nu är det åter sportighet och hästkrafter som gäller, men det betyder inte nödvändigtvis att det ena utesluter det andra. Audi S1 är en busbenägen liten rackare med gott om krut under huven. Häng med på en smått galen provkörning.

Foto:

Bilnyheter2014-08-19 04:05


Vi trycker på start/stopp-knappen och både varvräknaren samt hastighetsmätaren slår ett fullvarv med sina vita visare innan motorn mullrar igång. Hastighetsmätaren är kaxigt graderad till 280 och varvräknaren har sin röda "fegmarkering" vid 6 500 varv.

Lekfullt impulsivUtseendet är lika viktigt och visst har S1 - the look! Maffigast är takvingen och längst ner sticker fyra blanka avgasrörspipor ut. Tittar vi in i kupén har vi här både eleganta tröskelplåtar och pedaler i borstat stål. Som alternativ till de standardmonterade sportstolarna erbjuds S-sportsäten precis som i vår knallgula testkärra. Under huven arbetar en bensinfyra på 231 hästkrafter, hundrastrecket avverkas på 5,9 sekunder och förbrukningen ligger på 0,73 liter milen. Fyrhjulsdrift är standard liksom sexväxlad manuell låda. Med "Audi drive select" kan man göra ett stort antal inställningar för att variera responsen på motorn. Det är rena julafton för tekniknördar och här har man också tre körprogram att välja på. I läget "efficiency" blir stötdämpare, fjädring, styrning och gasrespons mycket snabbare, vilket gör körningen lekfullt impulsiv. Snudd på galet kul, men också galet dyr. Grundpriset börjar på 309 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!