Temperaturen stiger för varje dag och snart är det dags att avfyra ett storslaget bilfyverkeri. Stubinen är redo att tändas och ingen tillverkare har sparat på krutet. Flärdfulla coupeér blandas med dyrbara limousiner och praktiska familjebilar. Vi tackar för mångfalden och presenterar 2003 års rullande skönheter för hjärta och hjärna!
Äntligen har Bentley beslutat att börja bygga superbilen GT Coupé. Hjärtat i modellen är en winkeltolva på 500 hästar och ryktet säger att en W16-motor på över tusen hästkrafter är på gång bakom kulisserna. Det är naturligtvis samma motor som jobbar i Bugatti 16·4 Veyron - både Bentley och Bugatti ägs som bekant av Volkswagen. Nya GT Coupé bevisar därmed att tyskarna tänker bredda den ?engelska kronjuvelens? modellprogram radikalt. Priset blir drygt 1.8 miljoner kronor.
Gång på gång presenterar fransmännen finurliga småbilar. 2003 års överraskning heter Citroën Pluriel och rullar rakt in i entusiasternas hjärtan. För nu behöver vi inte drabbas av beslutsångest när det ska väljas mellan en coupé, cabriolet eller pickup. Nya Pluriel är nämligen allt på en och samma gång. Tanken är att framtiden är fritiden - därför behövs en bil som uppfyller så många livsstilar som möjligt. Tekniken delas med syskonet C3 vilket innebär fem motorer från 61 till 110 hästar.
Ferraris senaste fartmonster behöver bara tre sekunder för att accelerera till hundra och toppfarten är 333 knutar. Det är i dessa farter hjärtat skenar, synintrycken försvinner och man befinner sig i en tunnel av färger. Tänk dig att färdas 110 meter per sekund och ha en bromssträcka på drygt 350 meter! Imponerande säger jag - dumdristigt säger andra. Den mäktiga V12-motorn är inte bara störst utan också starkast: Enzo väger nämligen blott 1.200 kilo men har 650 stegrande vildhästar till sitt förfogande. Vill du veta vad skönheten betingar för pris innan kontraktet skrivs under? Räkna med att få rensa hushållskassan på åtta miljoner kronor.
Nästa år introduceras en ny Ford som kommer att chockera hela bilvärlden med sin spektakulära design. Namnet blir StreetKa och det är en bil som bevisar att Ford tänker rycka upp sin image. Modellen ska byggas av det italienska designhuset Pininfarina, vilket märks. Företaget som ritat de flesta Ferrari-bilarna i modern tid har naturligtvis satt sin professionella prägel på både in- och utsidan. Designen är exempelvis ett spännande kapitel och formen får vårkänslorna att svalla. Vad som gömmer sig under huven är däremot en välbevarad hemlighet, men min gissning är Fiesta-maskinen aŽla 103 kusar.
Att det svänger om Hondas nykomling hörs på namnet: Jazz. För med utmärkt komfort och härliga köregenskaper som främsta paradgren ställer modellen upp i kampen mellan Volkswagen Polo och Ford Fiesta. Jazz imponerar stort med sin genomtänkta konstruktion. Tack vare att bensintanken placerats fram kan baksätet fällas ner till ett plant lastgolv på 174 cm. Men höjdpunkten är ändå att baksätessitsarna kan vinklas lodrätt och då bildas ett utrymme för exempelvis en rullstol. Under huven erbjuds två fyror på antingen 78 eller 83 hästar.
Udda utseende och udda detaljlösningar är Mazda RX8 i ett nötskal. Modellen har exempelvis en ny dubbeldörrkonstruktion med extremt hög ?raggningsfaktor?. De fyra dörrarna öppnar nämligen hela sidan på bilen utan någon besvärande mittstolpe. Under den fräcka ytan är RX8 fullutrustad med fräcka färger, skålade säten och aluminiumdetaljer. Det är bara att slå sig ner bakom ratten och låta sig förföras. Växelspaken, nackstöden och dörrpanelerna är dessutom försedda med motivet av en wankelmotor. Ja, just det. Under frontens svepande linjer döljer sig en Wankelkonstruktion på 250 hk.
Återuppståndna Mini har precis börjat charma världen när en betydligt piggare version vid namn Cooper S dyker upp. Motorn har begåvats med en remdriven kompressor som ser till att höja maxeffekten till 163 hästkrafter, vilket är 48 fler än i vanliga Mini. Därmed har också huven behövt höjas fyra centimeter för att ge plats åt maskineriet. Noll till hundra rullar på 7.4 sekunder och med plattan i mattan når du 218 km/h. Men smakar det så kostar det, priset blir nämligen 197.000 kronor.
Låt oss presentera Nissans viktigaste bil på mycket länge - nya Micra. Under skalet är bilen lika ovanlig som utanpå. För på sanslösa 370 centimeter har Nissans ingenjörer lyckats bygga en bil med gott om plats för fyra. Hemligheten ligger naturligtvis i den smarta formgivningen. Nissan bevisar också att en liten pyttebil inte behöver innebära farlig bil. Här färdas nämligen de åkande i en stark säkerhetsbur med sex krockkuddar. Vad det är för motorer som gömmer sig under huven är fortfarande döljt i dunkel.
På en förlängd bottenplatta från Corsa har Opel utvecklat en ny flexibil som döpts till Meriva. Bilen är 404 centimeter lång och rymmer fem personer. Meriva har bland annat ärvt det flexibla systemet med nedfällbara stolar i golvet från storebror Zafira. Det smarta utrymmeskonceptet är grundat på erfarenheten att kompaktbilar oftast används av två personer samtidigt och ytterst sällan fem. Under huven finns motorer på mellan 75 och 125 hästar.
När familjen växt ifrån den hederliga kombin så är det dags att ta bussen. Marknaden är full av praktiska skjutsar och den senaste nykomlingen heter Peugeot 807. Det är en trevlig reskamrat som charmar med körglädje och komfort. Antalet sittplatser kan dessutom varieras från fem till åtta och den höga sittställningen gör att samtliga åkande har perfekt framåtsikt. Motormässigt erbjuds fyra motorer från 110 till 160 hästar.
Att kalla nya Cayenne för terrängbil är som att svära i kyrkan, men faktum kvarstår. Bilen är nämligen utrustad med fyrhjulsdrift, lågväxel och differentialspärr vilket bevisar att Porsche tagit safarikörandet på allvar. En annan avgörande skillnad mellan Cayenne och den övriga Porschefamiljen är antalet sittplatser. Det här är nämligen den största bilen i företagets historia och upp till fem personer färdas bekvämt. Ändå ska Cayenne vara påtagligt sportig och skänka äkta racingatmosfär till sina ägare. Det kan vi tacka de båda motoralternativen för. I bägge fallen rör det sig om frontmonterade V8:or på 360 respektive 450 hästar.
Det är nästan en tradition att varje ny bilgeneration ska växa på längden, men det bryter nya 9-3 mot. Den är nämligen på millimetern lika lång som sin föregångare. Däremot har bredden utökats med sex centimeter och axelavståndet har dragits isär med sju. Interiören är dessutom bland det snyggaste jag sett i en Saab och tillvalen är många. Under huven erbjuds tre turboladdade maskiner på 150, 175 respektive 210 hästar. För dig som hellre kör med diesel i tanken så lanseras även en oljebrännare på 125 hk. Priset startar från 219.900 kronor vilket är exakt 40.000 mer än för motsvarande modell idag.
Volkswagen har bestämt sig: de tänker bli ett starkt trumfkort i lyxbilsklassen. Det räcker att titta på Phaetons motorutbud så förstår man att det här är ingen vanlig folkvagn för Svensson. Vad sägs om en sexliters W12:a på 420 hästkrafter eller en tiocylindrig turbodiesel på 313 hästar? Även förarmiljön är spännande och avslöjar att det här är en äkta lyxkryssare. Prislappen börjar från 600.000 kronor för snikversionen med sexa på 241 hk.
Fågel, fisk eller mitt emellan? I gränslandet mellan personbil och jeep trängs många spännande nyheter. Samtliga har dock tre gemensamma nämnare: de är höga, fyrhjulsdrivna och praktiska. Nya Volvo XC90 är naturligtvis inget undantag. Modellen erbjuder sju flexibla sittplatser som går att förvandla till ett jättelikt lastutrymme. Priset startar från 383.800 kronor och då jobbar en lättrycksturbo på 210 kusar under huven. Du kan även välja en sexa på 272 hästar, men är det låg bränsleförbrukning du är ute efter så passar förmodligen turbodieseln på 163 hk bättre.