Temperaturen stiger för varje dag och snart Àr det dags att avfyra ett storslaget bilfyverkeri. Stubinen Àr redo att tÀndas och ingen tillverkare har sparat pÄ krutet. FlÀrdfulla coupeér blandas med dyrbara limousiner och praktiska familjebilar. Vi tackar för mÄngfalden och presenterar 2003 Ärs rullande skönheter för hjÀrta och hjÀrna!
Ăntligen har Bentley beslutat att börja bygga superbilen GT CoupĂ©. HjĂ€rtat i modellen Ă€r en winkeltolva pĂ„ 500 hĂ€star och ryktet sĂ€ger att en W16-motor pĂ„ över tusen hĂ€stkrafter Ă€r pĂ„ gĂ„ng bakom kulisserna. Det Ă€r naturligtvis samma motor som jobbar i Bugatti 16·4 Veyron - bĂ„de Bentley och Bugatti Ă€gs som bekant av Volkswagen. Nya GT CoupĂ© bevisar dĂ€rmed att tyskarna tĂ€nker bredda den ?engelska kronjuvelens? modellprogram radikalt. Priset blir drygt 1.8 miljoner kronor.
GÄng pÄ gÄng presenterar fransmÀnnen finurliga smÄbilar. 2003 Ärs överraskning heter Citroën Pluriel och rullar rakt in i entusiasternas hjÀrtan. För nu behöver vi inte drabbas av beslutsÄngest nÀr det ska vÀljas mellan en coupé, cabriolet eller pickup. Nya Pluriel Àr nÀmligen allt pÄ en och samma gÄng. Tanken Àr att framtiden Àr fritiden - dÀrför behövs en bil som uppfyller sÄ mÄnga livsstilar som möjligt. Tekniken delas med syskonet C3 vilket innebÀr fem motorer frÄn 61 till 110 hÀstar.
Ferraris senaste fartmonster behöver bara tre sekunder för att accelerera till hundra och toppfarten Àr 333 knutar. Det Àr i dessa farter hjÀrtat skenar, synintrycken försvinner och man befinner sig i en tunnel av fÀrger. TÀnk dig att fÀrdas 110 meter per sekund och ha en bromsstrÀcka pÄ drygt 350 meter! Imponerande sÀger jag - dumdristigt sÀger andra. Den mÀktiga V12-motorn Àr inte bara störst utan ocksÄ starkast: Enzo vÀger nÀmligen blott 1.200 kilo men har 650 stegrande vildhÀstar till sitt förfogande. Vill du veta vad skönheten betingar för pris innan kontraktet skrivs under? RÀkna med att fÄ rensa hushÄllskassan pÄ Ätta miljoner kronor.
NĂ€sta Ă„r introduceras en ny Ford som kommer att chockera hela bilvĂ€rlden med sin spektakulĂ€ra design. Namnet blir StreetKa och det Ă€r en bil som bevisar att Ford tĂ€nker rycka upp sin image. Modellen ska byggas av det italienska designhuset Pininfarina, vilket mĂ€rks. Företaget som ritat de flesta Ferrari-bilarna i modern tid har naturligtvis satt sin professionella prĂ€gel pĂ„ bĂ„de in- och utsidan. Designen Ă€r exempelvis ett spĂ€nnande kapitel och formen fĂ„r vĂ„rkĂ€nslorna att svalla. Vad som gömmer sig under huven Ă€r dĂ€remot en vĂ€lbevarad hemlighet, men min gissning Ă€r Fiesta-maskinen aĆœla 103 kusar.
Att det svÀnger om Hondas nykomling hörs pÄ namnet: Jazz. För med utmÀrkt komfort och hÀrliga köregenskaper som frÀmsta paradgren stÀller modellen upp i kampen mellan Volkswagen Polo och Ford Fiesta. Jazz imponerar stort med sin genomtÀnkta konstruktion. Tack vare att bensintanken placerats fram kan baksÀtet fÀllas ner till ett plant lastgolv pÄ 174 cm. Men höjdpunkten Àr ÀndÄ att baksÀtessitsarna kan vinklas lodrÀtt och dÄ bildas ett utrymme för exempelvis en rullstol. Under huven erbjuds tvÄ fyror pÄ antingen 78 eller 83 hÀstar.
Udda utseende och udda detaljlösningar Àr Mazda RX8 i ett nötskal. Modellen har exempelvis en ny dubbeldörrkonstruktion med extremt hög ?raggningsfaktor?. De fyra dörrarna öppnar nÀmligen hela sidan pÄ bilen utan nÄgon besvÀrande mittstolpe. Under den frÀcka ytan Àr RX8 fullutrustad med frÀcka fÀrger, skÄlade sÀten och aluminiumdetaljer. Det Àr bara att slÄ sig ner bakom ratten och lÄta sig förföras. VÀxelspaken, nackstöden och dörrpanelerna Àr dessutom försedda med motivet av en wankelmotor. Ja, just det. Under frontens svepande linjer döljer sig en Wankelkonstruktion pÄ 250 hk.
à teruppstÄndna Mini har precis börjat charma vÀrlden nÀr en betydligt piggare version vid namn Cooper S dyker upp. Motorn har begÄvats med en remdriven kompressor som ser till att höja maxeffekten till 163 hÀstkrafter, vilket Àr 48 fler Àn i vanliga Mini. DÀrmed har ocksÄ huven behövt höjas fyra centimeter för att ge plats Ät maskineriet. Noll till hundra rullar pÄ 7.4 sekunder och med plattan i mattan nÄr du 218 km/h. Men smakar det sÄ kostar det, priset blir nÀmligen 197.000 kronor.
LÄt oss presentera Nissans viktigaste bil pÄ mycket lÀnge - nya Micra. Under skalet Àr bilen lika ovanlig som utanpÄ. För pÄ sanslösa 370 centimeter har Nissans ingenjörer lyckats bygga en bil med gott om plats för fyra. Hemligheten ligger naturligtvis i den smarta formgivningen. Nissan bevisar ocksÄ att en liten pyttebil inte behöver innebÀra farlig bil. HÀr fÀrdas nÀmligen de Äkande i en stark sÀkerhetsbur med sex krockkuddar. Vad det Àr för motorer som gömmer sig under huven Àr fortfarande döljt i dunkel.
PÄ en förlÀngd bottenplatta frÄn Corsa har Opel utvecklat en ny flexibil som döpts till Meriva. Bilen Àr 404 centimeter lÄng och rymmer fem personer. Meriva har bland annat Àrvt det flexibla systemet med nedfÀllbara stolar i golvet frÄn storebror Zafira. Det smarta utrymmeskonceptet Àr grundat pÄ erfarenheten att kompaktbilar oftast anvÀnds av tvÄ personer samtidigt och ytterst sÀllan fem. Under huven finns motorer pÄ mellan 75 och 125 hÀstar.
NÀr familjen vÀxt ifrÄn den hederliga kombin sÄ Àr det dags att ta bussen. Marknaden Àr full av praktiska skjutsar och den senaste nykomlingen heter Peugeot 807. Det Àr en trevlig reskamrat som charmar med körglÀdje och komfort. Antalet sittplatser kan dessutom varieras frÄn fem till Ätta och den höga sittstÀllningen gör att samtliga Äkande har perfekt framÄtsikt. MotormÀssigt erbjuds fyra motorer frÄn 110 till 160 hÀstar.
Att kalla nya Cayenne för terrĂ€ngbil Ă€r som att svĂ€ra i kyrkan, men faktum kvarstĂ„r. Bilen Ă€r nĂ€mligen utrustad med fyrhjulsdrift, lĂ„gvĂ€xel och differentialspĂ€rr vilket bevisar att Porsche tagit safarikörandet pĂ„ allvar. En annan avgörande skillnad mellan Cayenne och den övriga Porschefamiljen Ă€r antalet sittplatser. Det hĂ€r Ă€r nĂ€mligen den största bilen i företagets historia och upp till fem personer fĂ€rdas bekvĂ€mt. ĂndĂ„ ska Cayenne vara pĂ„tagligt sportig och skĂ€nka Ă€kta racingatmosfĂ€r till sina Ă€gare. Det kan vi tacka de bĂ„da motoralternativen för. I bĂ€gge fallen rör det sig om frontmonterade V8:or pĂ„ 360 respektive 450 hĂ€star.
Det Àr nÀstan en tradition att varje ny bilgeneration ska vÀxa pÄ lÀngden, men det bryter nya 9-3 mot. Den Àr nÀmligen pÄ millimetern lika lÄng som sin föregÄngare. DÀremot har bredden utökats med sex centimeter och axelavstÄndet har dragits isÀr med sju. Interiören Àr dessutom bland det snyggaste jag sett i en Saab och tillvalen Àr mÄnga. Under huven erbjuds tre turboladdade maskiner pÄ 150, 175 respektive 210 hÀstar. För dig som hellre kör med diesel i tanken sÄ lanseras Àven en oljebrÀnnare pÄ 125 hk. Priset startar frÄn 219.900 kronor vilket Àr exakt 40.000 mer Àn för motsvarande modell idag.
Volkswagen har bestĂ€mt sig: de tĂ€nker bli ett starkt trumfkort i lyxbilsklassen. Det rĂ€cker att titta pĂ„ Phaetons motorutbud sĂ„ förstĂ„r man att det hĂ€r Ă€r ingen vanlig folkvagn för Svensson. Vad sĂ€gs om en sexliters W12:a pĂ„ 420 hĂ€stkrafter eller en tiocylindrig turbodiesel pĂ„ 313 hĂ€star? Ăven förarmiljön Ă€r spĂ€nnande och avslöjar att det hĂ€r Ă€r en Ă€kta lyxkryssare. Prislappen börjar frĂ„n 600.000 kronor för snikversionen med sexa pĂ„ 241 hk.
FÄgel, fisk eller mitt emellan? I grÀnslandet mellan personbil och jeep trÀngs mÄnga spÀnnande nyheter. Samtliga har dock tre gemensamma nÀmnare: de Àr höga, fyrhjulsdrivna och praktiska. Nya Volvo XC90 Àr naturligtvis inget undantag. Modellen erbjuder sju flexibla sittplatser som gÄr att förvandla till ett jÀttelikt lastutrymme. Priset startar frÄn 383.800 kronor och dÄ jobbar en lÀttrycksturbo pÄ 210 kusar under huven. Du kan Àven vÀlja en sexa pÄ 272 hÀstar, men Àr det lÄg brÀnsleförbrukning du Àr ute efter sÄ passar förmodligen turbodieseln pÄ 163 hk bÀttre.