Bilsalong i det gröna

Frankfurts bilsalong är ett "rent" nöje. Hela mässområdet har förvandlats till en grön oas med blommor, fågelkvitter och mängder av - bilar! Årets upplaga fick den mest fordonshatande miljöfanatikern att dra på smilbandet och bli grön av avund. Nästan alla bildirektörer vände kappan efter miljövinden och predikade om växthuseffekten istället för motoreffekten. Visst fanns det bilmodeller som skulle behöva be om miljösyndernas förlåtelse - men det är just charmen med Frankfurt. Bilsalongen som har något "für alle!"

Foto:

Bilnyheter2007-09-20 11:48

"Äntligen" som Gert Fylking brukar ropa till Horace Engdahl. Ja, vartannat år inträffar något som får oss luttrande motorjournalister att tända till på alla cylindrar. Frankfurts bilsalong kör igång och siffrorna talar sitt tydliga språk: trettiofem fotbollsplaner stor, över tusen utställare från fyrtio länder och en miljon besökare förväntas strosa runt bland utställningsobjekten. Frankfurts bilsalong är helt enkelt störst, bäst och vackrast - men upplevs smidigast i vår mässpecial.
Då slipper du skoskav och huvudvärk av premiärskumpan. Mycket nöje!

Citroën C5 Airspace
Titta och njut gott folk - här är nya Citroën C5 Airspace. Det är ännu en konceptbil på pappret, men en beslutad produktionsvagn i realiteten. Tanken var att fransoserna skulle visa nya C5-familjen i Frankfurt, men presentationen sköts upp och det här är en aptitretare på vad som komma skall på bilsalongen i Genève. Håll med om att utseendet är riktigt snyggt och det fällbara taket är byggt i kolfiber. Motorn är en dieselsexa på 208 hästkrafter och som grädde på moset finns även en liten elmotor. Denna hjälper till att sänka koldioxidutsläppen med i genomsnitt 24 gram per kilometer.

Suzuki Kizashi
Ordet "Kizashi" är japanska för inledning eller försmak och namnet passar utmärkt. Suzuki tänker nämligen lansera en familjebil i mellanklassen och Kizashi är en aptitretare på vad som komma skall. Suzuki är världens tolfte största biltillverkare så resurserna och viljan finns att sätta konkurrenterna på plats. Interiören kan vi inte avslöja något om eftersom rutorna var becksvarta och inte ens mitt erbjudande om sake (risvin) fick japanerna att glänta på förardörren. Av utseendet att döma så skulle man kunna tro att motorn är en V6:a eller V8:a, men icke sa Nicke. Det är en tvåliters turbodiesel!

Volvo C30 ReCharge
Volvo C30 ReCharge lockade många nyfikna till göteborgarnas monter. I grunden är det en C30 som har begåvats med en elmotor i varje hjul och batterier som laddas via ett vanligt eluttag. Det räcker för cirka tio mils körning, sedan tar den fyrcylindriga Flexifuel-motorn över och laddar batterierna. "Detta är en banbrytande uppfinning och den som kör under tio mil om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack" förklarar projektledaren Ichiro Sugioka. Volvo C30 ReCharge är långt ifrån serieproduktion och plug-in-hybrider dyker upp först om fem år. Men konceptbilen bevisar att Volvo kan och vill.

Mercedes F700
Jag kan bara säga en sak - med Mercedes F700 tycks formgivarna ha överträffat sig själva. Det här är en fantastik limousine som bräcker det mesta vad gäller komfort, lyx och miljövänlighet! 1,8-liters motorn kallas "DiesOtto" efter konstruktörerna Rudolf Diesel och Nicolaus Otto. Det innebär att fyran på 238 hästkrafter använder sig av dieselmotorns fördelar, men körs på bensin. Resultat? Ja, trots 1 700 kilos tjänstevikt så ligger förbrukningen på en halvliter milen och hundrastrecket nås på imponerande 7,5 sekunder. Runt denna enastående maskin har tyskarna skapat en lyxbil med fyra fåtöljer och entrén till aktersoffan görs med stil. Dörrarna är nämligen hängda i bakkant!

Peugeot 308 RC Z
Många mässbesökare stod och dreglade över nya Peugeot 308 RC Z. Det är inte särskilt svårt att förstå eftersom man blir heltänd vid första dejten. Designen får hjärtat att börja bulta samtidigt som man tappar andan av beundran. Ja, tvådörrars coupéer har en lustig förmåga att ändra adrenalinets flödesschema och 308 RC Z är inget undantag. Interiören är superläcker och under huven arbetar en turbofyra på 218 hästar. Noll till hundra rullar på sju sekunder och toppfarten är 235 km/h. Det finns inga beslut på serieproduktion säger fransoserna, men det är ren och skär lögn. Bilen dyker upp - frågan är bara när, var och hur!

Saab Turbo X
Saab firade att turbon fyllde trettio år med att introducera specialmodellen Turbo X, även kallad "Black Turbo". Tvåtusen exemplar ska tillverkas och ägarna kan se fram emot att dra iväg från noll till hundra på 5,7 sekunder. Detta är möjligt tack vare fyrhjulsdrift och en sexa på 280 hästkrafter. Chassit har sänkts tio millimeter och hela bilen har styvats upp med hårdare fjädrar och stötdämpare. Du kan slutligen få din Turbo X i vilken färg du vill - bara du väljer svart! Den enda lacken som erbjuds heter "Jet Black" och är en hyllning till den första Saab 900 turbon. När tändningen slås på så visas dessutom en skrytsam hälsning på huvuddisplayen: "Redy for take-off".

Kia Kee
Kia behövde inte ta till några flörtiga montervärdinnor för att dra blickarna till sig - det fixade nämligen en knallgul leksak helt själv. Sportcoupén Kee bjuder på tunga linjer och upplevs vara gjuten i ett enda stycke. Titta bara på de fräcka strålkastarna som förlitar sig på lysdioder aŽla Audi R8. Mannen bakom ritstiftet heter Peter Scheyer och var tidigare designboss åt (just det) Audi. Den 2+2 sitsiga kupén sätter verkligen guldkant på tillvaron - men det förutsätter att man sitter i de bekväma framstolarna för baksoffan är inte mycket att hurra för. I maskinrummet arbetar en V6:a på 200 hästkrafter.

Mazda6
Mazda presenterade en helt ny "sexa" och familjebilen är intressant ur flera perspektiv, inte minst för att plattformen delas med Ford aMondeo och Volvo V70. Det innebär att japanen har vuxit på alla ledder och resultatet av sträckbänken märks naturligtvis interiört. En första provsittning avslöjar att komforten tagit ett stort steg framåt och bagageutrymmet är numera klassens bredaste. Motorutbudet är i stort sett oförändrat: oljebrännare på 143 hästkrafter samt bensinare på 120 respektive 147. Den största förändringen rör 2,3-liters maskinen som uppgraderats till 2,5-liter och 170 hästar. Snacka om nytt sexobjekt!

Jaguar XF
Vildkatten Jaguar XF ser alert ut, beredd att kasta sig över sitt villebråd. Första intrycket är smått berusande och det beror inte på för mycket skumpa. Däremot är dagarna när ägaren satt i baksätet och hade egen privatchaffis ett minne blott. Jaguar XF är en "drivers car" och spelar därför mer på de tyska konkurrenternas planhalva. De engelska influenserna känns direkt i interiören: metalliclacken matchas av välsytt grått skinn och ådrad valnöt. Under huven erbjuds vinkelåttor på 416 respektive 298 hästkrafter, samt en bensinsexa på 238 och en diesel på 207 hästar.

Opel Flextreme
EU förbereder just nu ett lagkrav som tvingar biltillverkarna att pressa de genomsnittliga utsläppen av koldioxid till 130 gram per kilometer - därmed måste något radikalt inträffa innan år 2012. Opel Flextreme är ett bevis på att allt går, bara man vill. Det är en hybrid som klarar pendlaravstånd på 55 kilometer, men arbetsprincipen skiljer sig åt från andra hybrider. Dieselmotorn ger nämligen ingen direkt drivning till hjulen, utan har som enda uppgift att ladda batterierna. Opeln drivs alltså konstant med elmotorn och släpper ut mindre än 40 gram koldioxid per kilometer, vilket är suveräna siffror med tanke på att den svenska miljöbilsgränsen går vid 120 gram.

Mini Clubman
Tillhör du skaran som legat sömnlös på nätterna och grubblat över att bygga om din hundkoja till en packåsna? Låt oss då presentera nya Mini Clubman! Det är en bil för dig som växt ur din traditionella koja och söker en lika annorlunda kombi. Vad sägs exempelvis om en extra bakre lönndörr som är hängd i sidokant och tvådelade bagagedörrar? Hjulbasen är förlängd med åtta centimeter, vilket resulterar i ett bagageutrymme på 260 liter. Nej, det är ingen jättelastare vi snackar om, utan mer en fraktare av golfklubbor. Motorerna är desamma som tidigare: bensinare på 120 respektive 175 hästkrafter, samt en diesel på 110.

Audi A4
Bryan Adams dök upp och sjöng "Run to you" med sin underbart raspiga röst. Sedan drogs täckelset av nya Audi A4 och publiken jublade. "Med den här bilen bevisar Audi att de tillhör toppsegmentet" utbrister den världsberömda kanadensaren. Frågan är vad jippot kostade? Minst en R8 till Bryan, sa ryktet. På tal om "Råttan" så har nya A4 fått ärva de fräcka lysdioderna under varje framlyse. Längden är numera 470 centimeter, alltså hela elva cm längre än föregångaren vilket passagerarna jublar åt. Under huven återfinns bensinmotorer på 160 respektive 265 hästkrafter eller dieslar på 143, 190 respektive 240.

BMW X6
Samlar du på förkortningar inom bilindustrin? Ja, då kan du lägga till "SAC" i ordlistan nu. Bokstavskombinationen står för "Sport Activity Coupé" och innebär att en terrängbil och sportcoupé hoppat i säng med varandra. Om nio månader dyker således BMW X6 upp och den för tankarna till såväl racerbanan som terrängen. Bilen presenterades i konceptutförande men det är redan beslutat att den fyrsitsiga suv-coupén ska serieproduceras. Vad som erbjuds under huven är en välbevarad hemlighet, men enligt våra källor rör det sig om en sexa på 306 hästar liksom en V8 på 210. Dieselalternativen lär bli två sexor på 235 respektive 286 hästkrafter.

Volkswagen Studie up!
Volkswagen uppfinner folkvagnen på nytt. Ja, det må låta fullkomligt idiotiskt men är helt sant. Med konceptbilen Studie up återvänder nämligen tyskarna till rötterna och receptet lyder: en liten svansmotordriven folkbil. Formspråket är dock hypermodernt, fast designern Walter de Silva menar att vissa delar anknyter till urfolkan - exempelvis avsaknaden av kylargrill. Stolarna är dessutom konstruerade enligt luftmadrassprincipen med ventiler för att blåsa ur luft, allt för att sitta bekvämt. Längden är 345 centimeter och citybilen rymmer faktiskt fyra. Räkna med att det här blir folkas nya "världsbil".

Renault Laguna Coupé
Det är ingen slump att skönhetstävlingar och skönhetsprodukter oftast har ett franskt ursprung. För bilarna började det hela med Concours d?Élegance där både bilar och passagerare betygsattes av en jury. Fransoserna har alltid hyllat skönhet och därför gäller det för landets biltillverkare att leva upp till dessa ideal. Titta bara på nya Renault Laguna Coupé - det är en tvådörrars coupé med synnerligen eleganta linjer. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: svart läder och aluminium. Motorn är en dieselsexa på 265 hästkrafter.

Toyota IQ
Visst är det ett underligt samhälle vi lever i! TV:n ska helst vara så stor att du får samma känsla som i en biosalong medan mobiltelefonen ska vara så liten så man knappt hittar den. I bilbranschen är dock fortfarande lagom normalast - men nu ger sig Toyota in i debatten om storlekens betydelse. Toyota IQ är knappt tre meter lång och erbjuder 3+1 sittplatser (tre för fullvuxna och en för barn). En kul finess är att högersidan av instrumentpanelen kan skjutas framåt så att passagerarna får mer utrymme. Alla motorer sägs hamna under den magiska gränsen 120 gram koldioxid per kilometer vid lanseringen 2009.

Ford Verve
Verve är engelska för schvung, fart eller kraft - alltså ett perfekt arbetsnamn för Fords senaste småbil. Designen är nämligen aggressiv, mycket tack vare den högt uppdragna midjan och den gapade munnen som tycks sluka allt i sin väg. Hör och häpna, men inspirationen har hämtats från läppstift, mascaraförpackningar och parfymflaskor. Hmm, det är inte svårt att förstå vilken målgrupp biltillverkaren fokuserar sig på. Exaktemente: kvinnor i sina bästa år. Ford Verve är nämligen i själ och hjärta helt nya Fiesta, men det talas det naturligtvis tyst om.
Interiören är rymlig och riktigt fräck - exempelvis med en "frihängande" mittkonsol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!