"Blåst" på taket

Du känner det i hela kroppen, eller hur? Din längtan efter att köra längs någon kurvig väg med solen i ansiktet och den ljumma fartvinden smekandes i ansiktet. Ur högtalarna strömmar de senaste radioplågorna och livet känns oförskämt bra. Ända tills vädergudarna får raseriutbrott och förstör glädjen. Då sitter du och spyr galla över meteorologernas ihärdiga försäkran om sol, men faktum är att dagens cabbar är utvecklade för att klara av vatten i både fast och frusen form. Här är femton bilar som "blåser" dig på taket!

Foto:

Bilnyheter2005-04-29 07:02
Ferrari F430 Spider
1 600 000:-Det bästa med att åka i en öppen tvåsitsig Ferrari är att lyssna på orkestern som spelar upp bakom ryggen. Du dirigerar storbandet alldeles själv med hjälp av gaspedalen och känslan är enorm vid niotusen varv. Däremot kostar konsertbiljetten multum, men å andra sidan får du en upplevelse som saknar motstycke i världen. Med ett tryck på den röda startknappen så skakar vinkelåttan på 490 hästar till liv - supercabben är med andra ord den snabbaste "hårblåsen" på marknaden med sina 310 knutar Om vädergudarna byter himmel mot helvete så är det bara att fälla upp canvastaket. Det tar tjugo sekunder vilket är en evighet i jämförelse med att växlarna slås i läge på 150 millisekunder!

Porsche 911 Carrera Cabriolet
861 000:-För hundratusen kronor extra så kapas taket av på nya Porsche 911 och resultatet är något utöver det vanliga. Vissa entusiaster tycker dock att cabben är ett nödvändigt ont, vilket får oss att jämföra bilen med ett fint vin: gott och smakrikt direkt från flaskan. Men ska du kittla smaklökarna och avnjuta alla aromer så måste det luftas.
Med ett knapptryck börjar elmotorerna arbeta och efter tjugo sekunder har suffletten packats ner bakom aktersoffan. Under huven arbetar en boxersexa på 325 hästar - toppeffekten utvecklas vid 6 800 varv men motorn kan piskas femhundra varv ytterligare innan det roliga tar slut.
Har du samtidigt petat i sexans växel så visar de båda hastighetsmätarna (en analog och digital för säkerhets skull) 285 knutar.

BMW 630i Cabriolet
690 000:-Det finns ett stort dilemma för alla tillverkare av öppna bilar och det kan beskrivas med nästan samma ord som William Shakespeare: "att ha plåtcab eller tygsufflett, det är frågan". Beslutsångesten kan liknas med prins Hamlets, men bayrarna valde efter mycket velande en traditionell tygtopp till BMW 630i.
En suverän lösning berör dock bakrutan - den fälls nämligen upp eller ner från ett utrymme mellan baksätet och sufflettlådan. Man kan alltså köra med suffletten uppe och bakrutan nere, eller tvärtom. Interiören är ett praktexempel på god arkitektur och under huven arbetar en sexa på 258 hästar. För dig som hellre vill njuta av mullret från en vinkelåtta så erbjuds även 645 Ci, men du får lägga till 96 000 spänn!

Chrysler Crossfire Roadster
404 900:-Biljättarna Chrysler och Mercedes har varit gifta med varandra under snart fem år, ändå har inga småttingar kommit till bilvärlden. Det har mest liknat ett skenäktenskap då de aldrig tycks ha kommit till skott - förrän nu. Mercedes har nämligen bjudit till och Chrysler var inte sena att nappa.
Resultatet är Crossfire Roadster, en bil som tekniskt är gamla SLK upp i dagen.
Den fräcka puckelryggen och pressvecken på motorhuven gör susen, men även interiören upplevs annorlunda tack vare sin silverglänsande mittkonsol och höga midjelinje.
Under huven jobbar en vinkelsexa på 218 kusar som driver på de bakre 19-tummarna.

Nissan 350 Z Roadster
395 900:-Man kan inte slita ögonen ifrån den och medtrafikanterna vrider nästan nacken ur led för att få sig en glimt.
Nissan 350Z Roadster har verkligen det där extra som får entusiasterna att kasta sig över telefonen och ringa närmsta återförsäljare.
Sittbrunnen är strikt reserverad för två och det finns inte någon tillstymmelse till baksäte. Där gömmer sig istället ett jättelikt tvärstag som får hela bilen att styvna till.
Ja, det kan behövas med tanke på att den eldrivna tygsuffletten inte ger mycket till stabilitet. Under huven morrar en sexa på 280 hästar som kan piskas till 250 knutar innan elektroniken sätter stopp för det roliga.

Ford Mustang GT Convertible
375 000:-Ford Mustang GT Convertible är en plåga att ratta om man inte gillar spinnande bakhjul, hård fjädring, skålade säten och mastigt motorljud. Men för alla oss som har fart, fight och bensin i blodet så är det här en riktig läckerbit. Det är bara att lossa sufflettens båda låshandtag samt trycka på en knapp och vips är jänkaren lika topless som tjejerna i Kalifornien. Ja, är du singel så lär du inte vara det mycket länge till bakom ratten på den här muskelbilen: formen och interiören får nämligen betraktarna att tända på alla cylindrar - precis som motorn. Det är nämligen en åtta på 304 hästar som ritar svarta fartränder i asfalten!

Mercedes SLK
356 900:-Kan en cabriolet bli mycket attraktivare än så här? Nej, knappast. Men även tekniskt har nya Mercedes SLK allt man kan önska sig. Vad sägs om fjärrmanövrerat plåttak samt en världsnyhet som förlänger öppettiden - man kan nämligen få varmluft sprutandes från nackstöden. Motorutbudet består av tre maskiner: instegsmodellen har begåvats med en fyra på 163 hästkrafter och nästa steg är en sexa på 272. Men mest drag bjuder SLK 55 AMG på eftersom framfarten sker med en vinkelåtta på 360 hästar. Hundrastrecket klaras av på 4,9 sekunder och efter tjugotvå sekunder visar hastighetsmätaren 250, vilket är exakt samma tid som det tar att fälla plåttaket!

Audi A4 Cabriolet
333 500:-Audi A4 har presenterats i en helt ny tappning och den bjuder på en riktig "grillfest" - sommarversionen med fyra solstolar baseras dock fortfarande på den tidigare modellen. Arbetet med den nya cabben har dock påbörjats av tyskarna, men att förvandla en fullfjädrad familjebil till en riktig glidarcab är svårt och tidsödande. Hur som helst är dagens cabriolet (med trelagers sufflett) ovanligt lyckad och har långt kvar på sitt "bäst-före-datum". Komforten är suverän och byggkvalitén på topp - vilket är ett mycket gott betyg åt Karmann som monterar bilen. Motorutbudet består av en kvartett på antingen 163, 170, 220 eller 344 hästkrafter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!