Solen visade sitt bredaste leende och GM:s amerikanska och europeiska toppchefer var på ett strålande humör. Den alltid lika brunbrända Bob Lutz gjorde tummen upp tillsammans med den blekare Opelbossen Carl-Peter Forster. Det är en lycklig dag och själva skådespelet i samband med världspremiären (se men inte köra) är som en äkta actionfilm.
Ett vakande öga
Opel Insignia ska på allvar ta upp kampen med de tyska prestigemärkena. Karossens svepande linjer har lånat drag från Mercedes CLS och Volkswagen Passat CC. Trots en rymlig interiör för fem personer förs tankarna till en coupé med sluttande taklinje.
Det nya linjespelet går igen i interiören som både är ombonad och tilltalande för ögat. Urvalet av motorer är imponerande: dieselfyror på 110, 130 respektive 160 hästkrafter matchar bensinarna på 115, 140 respektive 220.
Allra högst på toppen finns en sexcylindrig bensinare på 260 kusar som driver på alla fyra. Opel Insignia bjuder på en hel del tekniska godsaker och kan bland annat läsa vägskyltar. Mellan vindrutan och innerbackspegeln finns en liten kamera som blixtsnabbt registrerar den gällande hastigheten, vilken sedan visas på instrumentpanelen.
Att få varm spolarvätska på rutan är nog mer tillägnat våra breddgrader och här sker lanseringen i slutet av året, dock utan hjälp av "Bondbrudarna".
Bond lanserar ny Opel
Ackompanjerad av klassisk popmusik från tjejgruppen Bond så faller den som ett rymdskepp femtio meter ner från himlen mitt i centrala London, ett stenkast från Tower Bridge. När nya Insignia väl står på marken säger min stolsgranne: "wow, det var den snyggaste Vauxhallen någonsin". Han är nämligen engelsman och här existerar inte Opel. Därför har utställningsbilarna olika varumärken i grillen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!