C-Zero följer strömmen

Citroën C-Zero är en Peugeot iOn som i sin tur är en Mitsubishi i-MiEV. Hängde du med i svängarna? Det vi talar om är givetvis trion med elbilar som bjuder på kompakta yttermått, plats för fyra och upp till tretton mils räckvidd, vilket vanligtvis räcker och blir över för de flesta av oss. Vi tog en provtur med Citroëns första sladdbarn och konstaterar att nu är det "laddat" för elbilskrig!

Foto:

Bilnyheter2011-01-28 08:23


Ingen kan ha missat branschens prat om elbilar. På bilsalongerna runt om i världen har framtidskoncept visats upp samtidigt som företagen gärna framhåller sin vision om att släppa en serieproducerad version inom en inte alltför lång tidsrymd. Men vad kan elbilsköparen få redan idag? Här har vi ett franskt alternativ vid namn Citroën C-Zero.

Perfekt stadsbil
Precis som i fallet i-MiEV och iOn så bjuder syskonmodellen från Citroën på ett äggformat yttre med plats för fyra. Kupén är välkomnande och det enda som avslöjar vad som hittas under huven är växelreglaget samt mätarna på instrumentpanelen. Själva hjärtat är den bakmonterade elmotorn som utvecklar 64 hästar och 180 Newtonmeter, vilket känns fullt tillräckligt. Mellan trafikljusen är det faktiskt svårt för övriga bilister att hänga med och hemligheten ligger som bekant i att elbilen levererar sitt maximala vridmoment direkt från starten. När det sedan är dags för turer i högre hastigheter tar bilen och dess teknologi ut sin rätt, men samtidigt är det inte där fransosen hör hemma. Citroën C-Zero är andrabilen som används till jobbet, inom kommunen eller som ingår i en bilpool. Undrar du över priset? Tja, att köpa din elskling kostar hela 362 000 kronor och rent ekonomiskt är bilen svår att räkna hem. Ändå stiger spänningen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!