"En subwoofer tar hand om frekvenserna upp till 70 Hz, det vill säga bastonerna och utan dem blir musiken inte komplett. Totalt ger anläggningen en uteffekt på nästan 1 kW och visst är det många yngre som gillar att spela musik där just bastonerna går fram extra mycket".
"Förstärkaren kommer från Alpine, surroundtekniken från Dolby Laboratories och högtalarna från danska Dynaudio".
"En bil är bland de svåraste utmaningarna för en ljudtekniker. Kupén har oregelbundna former, vi har en blandning av hårda och mjuka material och ytstrukturerna varierar. Utöver detta påverkas upplevelsen av allt bakgrundsljud från bilen, vägen och fartvinden. I gengäld vet vi var lyssnaren sitter, vilket underlättar när vi utvecklar och finjusterar systemet. Och det handlar mycket om finjusteringar. Vi är nog den enda biltillverkaren som själva kalibrerar ljudet i bilen".
"Vi har lagt ljudkvalitet före finesser och dessutom har vi ansträngt oss att göra anläggningen lättskött. Många funktioner är exempelvis helt automatiska, som loudnesskontroll och reglering av volym och bas i förhållande till bilens hastighet. En unik detalj för C70 är att ljudet anpassas automastiskt när taket fälls ned eller upp".
"Ja, det är absolut ingen överdrift. Vi kan erbjuda den hittills bästa ljudupplevelsen i en Volvo, oavsett om taket är uppe eller nere!"
C70 spränger ljudvallen
I takt med att bilar blir allt tystare ökar kraven på ljudanläggningen. Numera förväntas det att bilen ska kunna utrustas med ett ljud som i en hemmabio och faktum är ljudanläggningen rankas bland de fem viktigaste funktionerna i bilen. Frågan man ändå ställer sig är om det verkligen är nödvändigt att ha fjorton högtalare på 910 watt? Vi bollade frågan vidare till Dariusz Kolsut som arbetar med ljudfrågor hos Volvo.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!