Däckad av Kung Bore

"Vilket däck ska jag välja?" Frågan är mer aktuell än någonsin, men tyvärr är den nästan omöjlig att svara på. Ett däck kan exempelvis vara bäst på is, men sämst på asfalt. Ett annat däck kan fungera precis tvärt om. Det viktigaste är att välja ett bra däck som passar dina behov!

Lagringen av vinterdäck har stor betydelse för livslängd och grepp.

Lagringen av vinterdäck har stor betydelse för livslängd och grepp.

Foto:

Bilnyheter2002-11-14 13:43


Visst inser jag att beskedet inte ger mycket till vägledning, men detta är trots allt den bistra sanningen. Inget däck är bäst på allt. Vissa är bra på snö, andra på is, några på asfalt.
Ett av de farligaste underlagen är den modd som bildas när det har snöat, temperaturen är runt noll grader och väghållaren har saltat men inte hunnit ploga rent. I mitten på vägen bildas då ofta en livsfarlig moddsörja som många bilister drar sig för att passera - med all rätt!
Men dock inte alla. Otaliga trafikolyckor med dödlig utgång har hänt när den omkörande föraren inte längre klarar att räta ut sin sladdande bil.

Greppa rätt däckDen första frågan alla måste ta ställning till är om man ska köpa dubb- eller dubbfritt? För Sveriges del har Väg och Transportforskningsinstitutet gjort en studie där man påpekar att de negativa miljöeffekterna av dubbar måste vara stora för att uppväga den extra säkerhet som dubbarna ger.
Dubbarna reducerar olyckorna på is och snö med 25 procent på landsbygd och 20 procent i tätorter om man jämför med odubbade vinterdäck. Jämför man med sommardäck blir siffran 40 procent på landsbygden och 35 procent i tätort. Om Sverige skulle införa dubbförbud likt Tyskland skulle antalet olyckor öka med mellan 3 000 och 3 600 per år.
Antalet döda skulle öka med 20, antalet svårt skadade med 170 och cirka 700 skulle skadas lindrigt. Dubbdäck räddar minst 20 liv per år!

Överlägsna dubbdäckInför den stundande vintern gäller alltså "vinterdäck på" oavsett om du bor i Kiruna eller Malmö. Men du har trots allt tre val: dubbat, odubbat eller att låta bilen stå stilla över vintern. Enligt flera oberoende tester bland dubbdäck så är Gislaved Nordfrost 3 och Nokian Hakkapeliitta 2 de klart bästa däcken. Båda dessa däck visar på bra grepp på både snö och is.
Bilen rullar dit föraren vill, de bromsar mycket bra, har bra drivning och är lättkontrollerade. På moddigt underlag är dock Hakkapeliitta-däcket klart överlägset. Bra betyg får också Continental WinterViking 1, Gislaved Nord Frost 3, GoodYear Ultra Grip 500, Michelin Ivalo 2 och Uniroyal MS+Nordic. Dessa fem dubbdäck har inga påtagliga svagheter utan följer varandra oftast hand i hand. Längst ner på skalan bland dubbdäcken placerar sig Kumho KW-11 och regumerade AGI M+S Sarek2. Båda lockar dock med lågt pris, men det väger aldrig upp mot dålig säkerhet!

Dubbfria vinterdäckBland de dubbfria vinterdäcken utses Continental Conti VikingContact 2 och Nokian Hakkapeliitta Q till de klart bästa däcken i flera tester. Fästet är mycket bra och båda däcken har bland annat kortast bromssträcka på snö. På medelplats placerar sig Bridgestone Blizzak WS-50 och GoodYear Ultra Grip 6.
Gemensam nämnare för de båda däcken är bra egenskaper på is och greppförmågan på snö är mycket god. GoodYear Ultra Grip 6 börjar dock plana lite för tidigt för att vara helt bra och Bridgestone Blizzak WS-50 får dålig körbarhet vid tester på torr asfalt.
Halkvarning kan dessutom utfärdas för Toyo Garit 2 och regumerade Fighter M+S 310 ECO. Totalt sett så är dubbdäcken betydligt säkrare än de dubbfria.
Året-runt däcken som är storsäljare i Mellaneuropa och USA är inte heller gjorda för att greppa svensk vinterväg. Vi har idag cirka 20-vinterdäck som säljs bra i Sverige.

Välj själv - välj kloktMitt råd är följande: i stället för att studera skillnaden mellan olika fabrikat gäller det att se till att de däck du har på bilen verkligen är bra. Kolla så att däcken inte är slitna och att tillräckligt många dubb sitter kvar.
Den tid då vinterdäcken inte är monterade på bilen bör däcken lagras mörkt och svalt. Pannrummet är exempelvis ingen bra lagringsplats.
Men vill du vara säker och ha bästa tänkbara fäste så är det nya däck som gäller - en dyr sanning!
Ska du köpa nya däck, fundera då på följande frågor. På vilket underlag kör du? Kör du mest på snö och is? Då ska du satsa på dubbdäck. Glöm dock inte att dubbdäck bara tar dig runt i Norden. Kör du mest på asfalt? Då räcker det förmodligen med dubbfria däck och dessa får du köra på även söderut i Europa.
Tänk till sist på att ringa runt till så många handlare som möjligt. Att det är värt besväret kan vi konstatera eftersom prisskillnaderna är så stora att vi inte anger priser!

Året-runt däcken är storsäljare i Mellaneuropa och USA men inte gjorda för att greppa svensk vinterväg.
Året-runt däcken är storsäljare i Mellaneuropa och USA men inte gjorda för att greppa svensk vinterväg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!