Det OSar succé

Svenska flaggan vajar i topp utanför mässhallarna i Genève och snacket går om vår guldfest i de olympiska vinterspelen. Fjorton medaljer (varav sju i guld) är inte illa, men faktum är att vår nation även dominerade på bilsalongen. Sett med blågula ögon är årets upplaga förmodligen den mest framgångsrika genom tiderna och det tack vare Koenigsegg, Saab och Volvo. Samtidigt skruvas ambitionen för årets nybilsförsäljning upp till rekordnoteringen 275 000 - det OSar succé!

Foto:

Bilnyheter2006-03-09 08:40

Koenigsegg CCX bjuder på samma känsla som när superbacken Nicklas Lidström dundrade in det avgörande målet i det finska nättaket. Det är något man aldrig glömmer och alla är stolta över att vara svenskar. Saab Aero X påminner däremot lite mer om Anja Pärsons guldmedalj i slalom: snabb, perfekt och tekniskt fulländad - trots stora smärtor (Anjas knäskada, Saabs ekonomi). Nya Volvo S80 kan bara jämföras med curlingdamernas fantastiska prestation. Göteborgarna sopar nämligen banan med konkurrenterna! Låt oss alla sjunga med i "Du gamla, du fria?

Audi A6 Allroad
Sverige är fantastiskt på många sätt - men våra vägar är till stora delar lika ihåliga som en schweizerost. Därför presenteras bilar som nya Audi A6 Allroad, tysken passar nämligen lika bra på motorvägar, landsvägar som på tricksiga kostigar. Grunden till dessa egenskaper är den välkända fyrhjulsdriften Quattro och luftfjädringen, vilken kan ställas i fem olika körprogram för optimalt väggrepp eller maximal framkomlighet. Designen känner vi igen från vanliga A6 fast hasplåtar, skyddslister och lite mer krom i grillen har tillkommit. Under huven erbjuds fyra motorer och det är bara att bestämma sig för bensin eller diesel, åtta eller sex cylindrar.
Ferrari 599 GTB Fiorano
Michael Schumacher får snart en ny leksak som garanterat kommer att ge de italienska karabinjärerna nackspärr. Ferrari 599 GTB Fiorano är nämligen företagets kraftfullaste seriebil någonsin och det tack vare en sexliters vinkeltolva på 620 hästar. Vill du dregla över mer siffror? Ja, hundrastrecket tangeras på 3,7 sekunder och toppfarten är nervkittlande 330 km/h. Jag saknar nästan ord för att beskriva designen som är signerad Pininfarina, och fotomodellerna som poserade vid fullblodet glömdes helt bort. Det säger inte så lite?
Ford Focus Coupé-Cabriolet
Ford "focuserar" sig på sommaren och bjöd på en solig världspremiär i form av nya Focus Coupé-Cabriolet. Pininfarina har hållit i trådarna både vad gäller design och utveckling - men italienarna ska även bygga bilen som begåvats med plåtcab. På några sekunder kan taket fällas och med hjälp av elmotorer viks det ihop under bagageluckan. Kupén bjuder på en glassig tillvaro med fyra solstolar, dessutom är lädret välskräddat och fuskaluminiumet gör sitt bästa för att lura ögonen. Hugande spekulanter kan välja mellan två bensinare (100 respektive145 hästar) och en diesel på 136 hästkrafter.
Honda Civic Type R
Hondas koncernchef Takeo Fukui var på plats, liksom några celebriteter och en lång rad journalister. Världspremiären av Civic Type R var en publikmagnet, fast speciellt nyfiken var nog ändå F1-stjärnan Jenson Button som avtäckte sin kommande tjänstebil: nya Honda Civic Type R. Formgivningen är superläcker och uppvisningsbilen fick snabbt smeknamnet "gula faran". Under huven arbetar nämligen en fyra på tvåhundra hästar, men några prestandasiffror är ännu inte offentliga. "Men det går undan, det kan jag lova dig" berättade Jenson Button under sitt depåstopp i Genève. Först nästa år behöver polisen planera in fler fartkontroller.
Kia CeeŽd
Lägg det svåruttalade modellnamnet på minnet. Just nu är det en spännande konceptbil som är ritad av svenske Pontus Fontaeus. Men efter Paris bilsalong i september så är det en produktionsvagn som ska byggas av märkets första europeiska fabrik i Slovakien, med en kapacitet på 300 000 bilar årligen. Kia CeeŽd väckte stor uppmärksamhet på salongen, inte minst för sina harmoniska linjer och behagliga interiör. Det här blir en garanterad bestseller och många oroliga toppbossar från konkurrenterna syntes till i montern.
Koenigsegg CCX
Med nya friska pengar i kassan presenterades halvnorska Koenigsegg CCX. Vad jag menar med halvnorska? Tja, den norske mångmiljonären Bård Eker har köpt fyrtiofem procent av aktierna i det skånska företaget som finns inhysta i flygflottiljen F10:s lokaler. Koenigsegg CCX är en supersportbil som är framtagen för att bland annat klara krockkraven på USA-markanden. Frågan är bara vem som överlever en smäll i 395 knutar, vilket är den angivna toppfarten. Motorn är en vinkelåtta på 806 hästar och priset är som hittat: runt sex miljoner.
Opel GT
"Opel har för mycket gubbstämpel över sig" säger vissa. Men det måtte ha sagts för sista gången nu - på bilsalongen återlanserades nämligen en sportbilsklassiker som präglas av de klassiska roadsterelementen: lång motorhuv, korta överhäng och tygsufflett. Nya Opel GT är strikt tvåsitsig och har begåvats med en turbofyra på 260 hästkrafter som driver på baksulorna. "Maskinen får nästan cabben att lyfta" avslöjar Opelchefen Hans Demant och visar bilder på originalet från det gasglada sjuttiotalet. Men förhoppningsvis råder det flygförbud eftersom rejäla störtbågar saknas?
Porsche 911 GT3
Våren är räddad för alla Porschefreaks som med dallrande nerver väntat på en gatracer: 911 GT3 är här! Den legendariska sportvagnen har begåvats med en sexa på 415 hästar och tillsammans med den sexväxlade lådan ska hundrastrecket passeras efter 4,3 sekunder, medan toppningen sker vid svettiga 310 knutar. Interiören är fräck och tändningslåset till vänster om ratten är lika självklart som boxermaskinen. Man sitter underbart i de båda sportstolarna med alcantaraklädsel, men gjutna lättviktssportstolar finns som extratillbehör för den kräsne. Räkna med att priset hamnar strax ovanför miljonen.
Rinspeed zaZen
Frank M. Rinderknechts specialbilar är som schweiziska arméknivar: de innehåller en mängd utflippade funktioner och en del kanske man inte ens visste att man behövde. Karossen på Rinspeed zaZen är exempelvis beströdd med miljontals pyttesmås kristaller från Swarowski och glasbubblan till tak tycks vara hämtad från rekvisitan till Star Wars-filmerna. Men blir blickarna för nyfikna så är det bara att trycka på en knapp och vips blir glastaket ogenomskinligt. Under huven arbetar en naturgasdriven boxersexa på 355 hästkrafter.
Saab Aero X
Saab Aero X vänder upp och ner på en välkänd klyscha: det finns inget gott som inte har något ont med sig. Saabs superfräcka sportbil stal nämligen bilshowen i Genève - men du kommer aldrig att kunna köpa den! Det är helt enkelt en framtidsvision som lånat många designtrick från flyget, inte minst själva "cockpiten" som äntras som på ett JAS 39 Gripen: hela taket inklusive dörrarna lyfts framåt och uppåt. Tekniskt bygger den fyrhjulsdrivna konceptbilen på en etanoldriven dubbelturbo V6:a på fyrahundra hästkrafter. Hundrastrecket rullar på 4,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Saab har äntligen fått ny luft under sina vingar!
Skoda Roomster
Man kan faktiskt jämföra tjeckiska Skoda med svenska Ikea. "I begynnelsen fattades det ofta en och annan skruv. Men kvaliteten har successivt höjts och nu är sortimentet riktigt bra, fast priserna börjar höjas". Skoda Roomsters interiör har dessutom inspirerats av möbelkedjans grundfilosofi. Bilen är nämligen lätt att möblera om och baksätet erbjuder upp till åtta olika variationsmöjligheter, fast även här krävs det några steg-för-steg-instruktioner. Motormässigt kan alla kunder välja mellan två bensinare (85/105 hk) och två dieslar (80/101 hk). Priset hamnar på 145 000 kronor, vilket motsvarar exakt 583 stycken bokhyllan Billy.
Toyota Aygo for Sports
I Sverige går det inte att köpa Toyota Aygo - däremot kan man prenumerera på den! Målsättningen är förstås att nå unga bilköpare som inte har råd att köpa en ny bil på "vanligt" sätt. Priset är 1800 kronor per månad och då ingår såväl försäkring som service. På bilsalongen presenterades "Aygo for Sports" och den skulle jag gärna ta en prenumeration på, i alla fall under sommaren. Det är samma underhållande småbil fast utvecklingsfolket har lekt med vinkelslipen och kapat taket. Resenärernas skydd mot vädergudarna är varsin regnkappa och serieproduktion är knappast trolig.
Volkswagen Concept A
Man skulle lite skämtsamt kunna fråga sig om tyskarnas vision om en crossower som kombinerar en sportcoupé och en terrängbil är lagd på is? Volkswagen Concept A var nämligen omgärdad av isblock under presentationen. "Nej, så är det absolut inte" svarar koncernchefen Bernd Pischetsrieder. "Däremot är det en signal till konkurrenterna att de snart hamnar ute i kylan". Dörrarna öppnar upp hela sidan på konceptbilen, som är försedd med fyra individuella sportstolar och i maskinrummet arbetar en naturgasdriven fyra på 150 hästkrafter. Produktionsbilen dyker upp inom kort, då med ett garanterat varmt bemötande!
Volvo S80
Nu ska Volvo S80 på allvar utmana det tyska premiumgänget och locka marknadens mest kräsna bilkunder. Förutsättningarna verkar gynnsammare än någonsin, eller vad sägs om vinkelåtta, fyrhjulsdrift, snygg design, säkerhet i världsklass och skandinavisk lyx? Personligen tycker jag att nya S80 är riktigt elegant och interiören är verkligen ett lyft. Bland finesserna kan nämnas en hjärtljudsensor som skickar en varning till fjärrkontrollen om någon gömmer sig i bilen. I motorprogrammet ingår sedan tidigare välkända femmor i såväl diesel som bensinutförande, men även en nyutvecklad sexa på 238 hästkrafter samt en vinkelåtta på 315. Grundpriset börjar på 281 900 och sträcker sig upp till 498 900 kronor, fast då går det ändå att köpa till massor av lull-lull!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!