Det svänger om Getz

På radion spelar saxofonisten Stan Getz svängig jazzmusik och motorn i min Hyundai är genast med på noterna. Det är inte så konstigt - bilen är nämligen döpt efter jazzens grand old man. Därmed är Hyundai Getz en spänstig korean som det svänger om. Häng med på vår "dejliga" provkörning efter Jyllands milsvida sommarvägar!

Sprinten noll till hundra rullar på 11.5 sekunder och med plattan i mattan visar "speedometern" 163 km/h. Det här är den perfekta motorn för stadsbor.

Sprinten noll till hundra rullar på 11.5 sekunder och med plattan i mattan visar "speedometern" 163 km/h. Det här är den perfekta motorn för stadsbor.

Foto:

Bilnyheter2002-07-26 14:15

Jag befinner mig i det blå på 10.000 meters höjd mellan Stockholm och Köpenhamn. Bredvid mig sitter två sydkoreanska turister från Seoul och myten om asiaternas artighet håller. Vi byter visitkort, snackar fotbolls-VM och jag dränks av frågor om kungafamiljen. Men det heligaste i vårt samtal handlar om Chung Ju Yung - risbonden som lade grunden till Hyundai och som lovade sin personal livslång anställning. I dag har den koreanska industrigiganten 50.000 anställda som tillverkar två miljoner bilar årligen.
Bagagets bekymmer
När jag några timmar senare landar på Billunds flygplats så står bilarna uppställda för provkörning och i ärlighetens namn var mina förväntningar inte särskilt höga. Men även solen har sina fläckar - för ack så fel jag fick. Koreanen bevisade nämligen ännu en gång att det är omöjligt att döma bilar efter utseendet. Det är ju insidan som räknas så låt oss gå på upptäcktsfärd i min turkosfärgade testbil. Instrumentpanelen uppenbarar sig och allt verkar vara i sin ordning med tydliga lättlästa mätare. Materialvalen är gjorda med omsorg och interiören är skapad för den lilla familjens behov. Sittkomforten är dessutom alldeles förträfflig fram och i baksätet kan två vuxna färdas utan större problem. Däremot passar inte bagageutrymmet för storhandlande svenskar i Danmark. Skuffen rymmer blott 245 liter men några plattor danskt öl får plats utan problem.
Högre höjder
Färden fortsätter mot Falsled Kro och solen skiner ikapp med motorn. Den lilla 1.3-liters maskinen på 82 hästar jobbar nämligen förvånansvärt piggt. Sprinten noll till hundra rullar på 11.5 sekunder och med plattan i mattan visar "speedometern" 163 km/h. Det här är den perfekta motorn för stadsbor, men om du tänker köra långa sträckor med din Getz så rekommenderar jag trots allt 1.6:an på 105 kusar. Men låt oss nu utsätta vår korean för plågsamma bilförsök och det gör Jyllands slitna kullerstensgator med bravur. Fjädringen gör dock ett suveränt jobb och det kraftiga dånet från däcken är mer eller mindre oundvikligt. Vad gäller säkerheten så skyddas de åkande med fyra krockkuddar och trepunktsbälten är standard på samtliga platser. Efter ett par dagars provkörning är det dags för hemfärd. Jetplanet accelererar på startbanan och motorerna pressar mig mot flygplansstolen. Då för mig tanken tillbaka till Getz - bilen som ska lyfta Hyundai mot högre höjder!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!