Detroit spänner musklerna

Nyårsraketerna har knappt hunnit avfyras innan jänkarna bränner av sitt storslagna fyrverkeri i Cobo Centers mässhallar. Detroits bilsalong rivstartar traditionsenligt det nya bilåret och här sparas det inte på krutet.

Foto:

Bilnyheter2006-01-20 08:08

Gränsen mellan knasiga koncept och riktiga muskelbilar har aldrig varit mindre.
Man skulle faktiskt kunna säga att den vanliga sedanen både är död och begraven. I alla fall om amerikanarna får bestämma.
Utomlands är det vanligt att man förknippar Detroit med Henry Ford och den stolta tradition av bilindustri som följde hans spår. Men i staterna såg man länge den nionde största staden som ett laglöst land och så är det i viss mån än idag.
Den som har lite sunt bonförnuft och blir påkörd i rusningstrafiken runt Down Town stannar aldrig för att kolla bucklorna och slänga käft.
Personen ifråga låser istället dörrarna och trampar gasen i botten.
Å andra sidan finns det gott om nya bilar på Detroits bilsalong och vi presenterar vagnarna det smäller högst om!

Chevrolet Camaro
Chevrolet spände musklerna och presenterade en oväntad styrkedemonstration som satte skräck i konkurrenterna. På salongens andra pressdag premiärvisades nämligen en helt ny retroinspirerad Camaro och uppståndelsen blev enorm. Muskelbilen är naturligtvis utrustad med en femliters vinkelåtta på fyrahundra hästkrafter, vilken tycks få bensinkontot att löpa amok. Men för att blidka kritikerna har maskineriet utrustats med en revolutionerande teknik som kan stänga av hälften av cylindrarna. Därmed kan motorn förvandlas till antingen åtta- eller fyrcylindrig. Det är vad jänkarna kallar för "miljöbil"?
Chrysler Imperial
Engelsmännen gillar det inte, men faktum är att nya Chrysler Imperial kan beskrivas som en "fattigmans Rolls-Royce". Titta bara på formgivningen: det är i stort sett bara pelargrillen och den flygande damen som saknas. Även själva entrén till aktersoffan görs med samma stil som på Rolls-Royce Phantom De elektriska dörrarna är nämligen hängda i bakkant och slår igen med den "kassaskåpskänsla" man förväntar sig Flaggskeppet bygger på 300C men har blivit en halvmeter längre och betydligt exklusivare. När tändningen vrids om så vaknar en V8 på 340 kusar till liv.
Dodge Challenger
Under sjuttiotalet genomförde Dodge något som bilvärlden sent ska glömma: "the Dodge rebellion". Uppropet bestod i att märket tillverkade den ena muskelbilen värre än den andra. Hästkrafter betydde allt för den blivande bilköparen och många rullande legender såg dagens ljus. Snart återuppstår ett av de riktigt tunga modellnamnen - nämligen Challenger. Designen har hämtats från historieböckerna och under huven arbetar en 5,7-liters vinkelåtta från HEMI på 425 hästar. Låter motortypen bekant? Ja, det är samma maskin som sopade mattan med konkurrenterna på det ljuva sjuttiotalet!
Ferrari FXX
Drömmer du om att bli proffsförare hos Ferrari? Vill du bli en i gänget som skenar omkring på globala racerbanor i en blodröd sportvagn? Då har du nyss missat ditt livs chans - Ferrari FXX är nämligen det mest avancerade som producerats av den italienska bilbyggaren och är en vidareutveckling av megahiten Enzo Ferrari. Men endast 29 exemplar ska handbyggas till det facila priset av 18 miljoner kronor styck. Blir någon förvånad över det faktum att alla är slutsålda? Ägarna får dock mycket motoreffekt för pengarna: vad sägs exempelvis om att Enzos vinkeltolva på 5998 cc och 660 hästar har trimmats till 6262 cc och 800 hästar!
Ford Shelby GT500
Carroll Shelby - låter namnet bekant? Ja, det är en legendarisk racerförare som bland annat vunnit Le Mans och skapat superbilar som bilvärlden sent ska glömma. För tro inte att åttiotreåringen sitter på ålderdomshemmet och rullar tummarna. Nä, han hjälper fortfarande till att ta fram häpnadsväckande muskelbilar, oftast med influenser från sextiotalet, och den senaste i raden heter Ford Shelby GT500. Motorn är en kompressormatad vinkelåtta på över 450 hästar som har placerats i fronten. Linjerna är svepande och motorhuven påfallande lång med blå fartränder. "Utseendet skall ge intryck av fart även om bilen står stilla" berättar en entusiastisk Caroll Shelby.
Jaguar XK Convertible
Jaguar XK Convertible är på något sätt själva ryggraden i britternas produktion. I modern tid började denna med E-type från sextiotalet, vilken blev omåttligt populär i USA. Avancerad teknik till anständigt pris har alltid varit utmärkande för dessa vackra bilar. Turen har nu kommit till XK Convertible att få aluminiumkaross precis som coupéversionen. Det ger fördelen att bilen blir lättare och starkare. I maskinrummet arbetar inledningsvis en vinkelåtta på 300 kusar som skickar iväg cabben till hundra på sex sekunder. XK Convertible är en så kallad "2+2" vilket innebär att det finns ett baksäte men att de som placeras där inte ska ha alltför stora krav på utrymme och komfort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!