Detroits bilfyrverkeri

(Detroit-USA) Nyårsraketerna har knappat hunnit avfyras innan jänkarna bränner av sitt storslagna bilfyrverkeri i Cobo Centers mässhallar. Detroits bilsalong rivstartar år 2003 och här sparas det inte på krutet. Gränsen mellan knasiga koncept och riktiga bilar har aldrig varit mindre. Man skulle faktiskt kunna säga att den vanliga sedanen både är död och begraven. I alla fall om amerikanarna får bestämma. Detroit är inte någon särskilt trevlig plats. Men utomlands är det vanligast att man förknippar staden med Henry Ford och den stolta tradition av bilindustri som följde hans spår. Men i Amerika såg man länge den nionde största staden som ett laglöst land och så är det i viss mån fortfarande. Den som blir påkörd i rusningstrafiken runt Down Town stannar aldrig för att kolla bucklorna och kräva skadestånd. Personen ifråga låser istället dörrarna och trampar gaspedalen i botten. Å andra sidan finns det gott om nya bilar på Detroits bilsalong och vi presenterar vagnarna det smäller högst om! Johannes Gardelöf

Foto:

Bilnyheter2003-01-17 07:38

Aston Martin AMV8 Vantage
Engelska Aston Martin har en gedigen bakgrund och har byggt bilar sedan 1914. Men sedan drygt tio år tillbaka så är det Ford som bestämmer i Newport Pagnell - något som absolut inte skadat företaget. Den senaste nyheten heter AMV8 Vantage och ska slåss mot Porsche när fartvidundret lanseras år 2005. Formen är förvirrande likt storebror Vanquish men det finns en stor skillnad - motorn. Drivkällan är nämligen en bakhjulsdriven vinkelåtta på 350 kusar vars prestanda fortfarande är döljt i dunkel. Lita på att det här blir nästa Bondbil!

Audi Pikes Peak quattro
Världens tuffaste backracetävling heter Pikes Peak och klättrar uppför Klippiga bergen. Starten ligger 2865 meter över havet och målgången sker bland molnen på 4311 meter. Evenemanget är dessutom inspirationskälla till Audis senaste konceptbil Pikes Peak quattro. Under huven jobbar en V8 på 500 hästar och saftiga 630 Newtonmeter. Kraften skickar iväg den sexsitsiga offroaden till hundra på fem sekunder och toppfarten är strypt vid 250 km/h. Med tanke på att tävlingen sker utan skyddsräcken så bjuder Audi på en ny innovation. Ratten börjar nämligen vibrera om föraren slumrar till och råkar köra över vägens markeringar.

BMW xActivity
BMW:s lilla stadsjeep X3 närmar sig med stormsteg och i väntan på världspremiären visade bayrarna fräcka xActivity. Det är en konceptbil som är klädd för både fritid och fest. BMW har helt enkelt byggt in de bästa egenskaperna från olika fordonsgrupper i ett och samma paket. Det finns exempelvis inga B- eller C-stolpar och tack vare en lekfull moduluppbyggnad så kan hela taket öppnas upp. Under frontens svepande linjer jobbar en rak sexa på 231 hk. Sommaren 2004 börjar X3 att byggas hos mopedkungen Steyr-Daimler-Puch i Österrike.

Buick Centieme
Buick firade sitt 100-års jubileum med att presentera en rullande föryngringskur vid namn Centieme. Skapelsen är en Bertone-designad crossover som kombinerar jeepens markfrigång med minibussens flexibilitet och kombins lastförmåga. Interiören består exempelvis av tre sätesrader med sex fräcka kaptensstolar. Samtliga åkande har dessutom tillgång till internet och kan titta på DVD-filmer. Under huven jobbar sist men inte minst en kraftfull vinkelsexa på 400 hästar som fördelar kraften till samtliga hjulen. Snacka om fartglad 100-åring!

Cadillac Sixteen
I Detroit spände Cadillac musklerna och presenterade en styrkedemonstration som satte skräck i konkurrenterna. Genomdesignade Sixteen är nämligen utrustad med en 16-cylindrig aluminiummotor på 1000 hästkrafter som tycks få bensinkontot att löpa amok. Men icke sa Nicke, för att blidka kritikerna har maskineriet utrustats med en revolutionerande teknik som kan stänga av cylindrarna. Därmed kan motorn förvandlas till antingen åtta- eller fyrcylindrig. Gissa om Cadillacs välfyllda monter blev ett populärt tillhåll för japanska bilspioner...

Chevy SS
Chevrolet Impala SS var en het innebil på 60-talet och nu är det dags att presentera en modern efterträdare som saknar fenor på bakflyglarna. Namnet är Chevy SS och formgivningen får det att vattnas i munnen. ?Så här ser framtidens sportbil ut? säger GM-chefen Bob Lutz och öppnar förardörren. Inredningen uppenbarar sig och den är enormt läcker. Hela kupén är klädd i svartfärgat läder och instrumentpanelen innehåller borstad aluminium. När tändningen vrids om så vaknar en V8 på 430 kusar till sheriffens förtret.

Dodge Kahuna
Utanför Cobo Centers mässhallar snöar det, men inne i Dodges monter är det högsommar och på ett stort podie står Kahuna - en bil som surfar fram på en jättevåg av lovord. Kanske beror det på modellnamnet som är hämtat från Hawaii och betyder "stor våg". Kahuna är kort och gott en välutrustad äventyrsbil för machomän som både surfar på vågor och internet. Blir färden ändå långtråkig så kan hela taket öppnas upp och förvandla kärran till en "friluftsbil". Maskineriet består av en fyra på 215 hästkrafter.

Ford Mustang GT
Minns du actionfilmen "Gone in 60 seconds" där Nicholas Cage spelar rollen som biltjuv? Han ska stjäla 50 utvalda sportbilar på ett dygn och den tuffaste utmaningen blir en Mustang "Eleanor" från 1967. Det minns även Fords ledning och lyckades på så sätt få en hel journalistkår att tappa hakan. Nya Mustang GT är nämligen en kusligt lik kopia av den gamla godingen. Den 4,62 meter långa retrovagnen har exakt samma långsträckta motorhuv och alla som provsuttit originalet känner genast igen sig. Motorn är naturligtvis en kompressormatad V8 på 400 skenande hästar. Borta på 60 sekunder var ordet.

Honda Studio E
Det var när Hondas ledning insåg att det fanns en helt ny generation av spendersamma kunder som designchefen fick order att skissa på ett rullande ungdomsrum. I USA började samtidigt analytiker räkna på målgruppen och det visade sig finnas 71 miljoner ungdomar och det är till dessa som prototypen Studio E vänder sig. Som namnet antyder är bilen en rullande bergsprängare och innehåller elva högtalare på 800 watt. Om man öppnar bakluckan så uppenbarar sig dessutom ett mixerbord och en 42-tums TV. Billarm är naturligtvis standard!

Lexus RX300
Lexus RX300 slog ner som en bomb både i Sverige och på andra sidan Atlanten. I Detroit visades efterföljaren och det är en bil man inte kliver in i kupén - man kliver upp i kupén. RX300 är en höjdare i ordets rätta bemärkelse och på plats bakom ratten så bjuds man på en fantastisk framåtsikt. Designen känns dock igen, men under skalet är allt nytt från motorer till instrumentpanel. Bilen har dessutom vuxit med sexton centimeter och erbjuder numera luftfjädring. Under huven på Europaversionen jobbar en nyutvecklad V6:a på 204 hästar.

Mercedes E-klass Estate
I våras presenterades en ny E-klass och nu är det dags att utöka familjen med en kombi. Det rör sig i grund och botten om samma bil som sedanen, men längden har ökat med tre viktiga centimeter. För kunder med spenderbyxorna på erbjuds en rekordlång lista över extrautrustning. Vad sägs exempelvis om ett eldrivet lastgolv som kan skjutas ut 40 cm, elmanövrerad baklucka och aktiva strålkastare som följer vägen. Visste du för övrigt att av tjugo miljoner Mercedesbilar som tillverkats sedan andra världskriget så har E-klass och dess avkommor stått för elva.

Rolls-Royce Phantom
I snart hundra år har Rolls-Royce och Bentley kallat sig tillverkare av världens bästa bilar. Men från årsskiftet har de båda blodsbröderna splittrats till entusiasternas förtvivlan. Rolls-Royce ägs numera av BMW och Bentley av Volkswagen. I Detroit stal den "bevingade damen" showen med en helt ny Phantom. Det är en klassisk lyxdroska där ägaren inte känner sig hemma bakom ratten, utan snarare i baksätet smuttandes på en lagom tempererad dryck från kylskåpet. Men chaufförens arbetsplats är inte fy skam den heller, eller vad sägs om en vinkeltolva på 460 hästar?

Toyota FJ Cruiser
Det är på en kilometerlång strandpromenad i Kalifornien som snart sagt alla biltillverkare har sina designstudios placerade. Där sitter bilindustrins spågubbar och försöker sia om framtiden. Bjässen FJ Crusier är Toyotas idéspruta om hur morgondagens bilkunder vill transportera sig. Det är en muskulös terränglirare på 434 välskapta centimeter och 2,500 bastanta kilo. Den yttre designen påminner om stryktåliga Hummer H2, men även insidan är tänkt för ett aktivt friluftsleverne med oömma materialval. Drivkällan är en fyrhjulsdriven V6:a på 250 hästkrafter.

Volvo XC90
Vad har Volvo XC90 gemensamt med Honda Element, Hummer H2 och Nissan Murano?
Jo, samtliga var kandidater till den prestigefyllda titeln "Truck of the Year". Vid prisceremonin bänkade sig Hummerbossen Bob Lutz på första parkett i tron att segern var ihamn. Juryn som består av 49 amerikanska motorjournalister brukar ju aldrig favorisera importbilar i onödan.
Därmed höll Lutz på att sätta mineralvattnet i vrångstrupen när ordföranden avslöjade att Volvo vunnit. XC90 är göteborgarnas mest prisbelönta bil genom tiderna med tolv utmärkelser i bagaget. Grattis Volvo!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!