"En finslipad diamant"

(Amsterdam - Holland) "Nu återstår det att se om Volvo är ute och cyklar". En holländsk kollega skojar till det strax innan montervärdinnorna rycker bort täckelset av nya Volvo S80. Men det ligger faktiskt något i skämtet - Volvo valde nämligen lite överraskande att förlägga premiären till Amsterdams bilsalong. Det är i sin tur huvudstaden i ett land som har dubbelt så många cyklar än bilar!

Foto:

Bilnyheter2003-02-14 08:53

Volvos chefsdesigner Steve Harper hade dock en helt annan förklaring varför blickarna riktades mot Amsterdam: stadens världsberömda diamantsliperier. "Alla nya detaljer i S80 är som ädla diamanter. Rätt designade och rätt placerade skapar de en kraftfull utstrålning av elegans och prestige". Låt oss undersöka om Volvos ädelsten är tillräckligt finslipad för att nå försäljningsmålet på 40.000 exemplar per år, varav 3.500 i Sverige.

En hård läxa
S80 fick ett varmt mottagande för fem år sedan och klättrade snabbt upp som bästsäljare i sitt segment. Men sedan dalade försäljningskurvan och frågan är vad som hände? "Vi gjorde vissa kunder besvikna när kvalitén inte höll måttet" svarar Hans-Olov Olsson ärligt, VD för Volvo Personvagnar. "Det fick vi verkligen äta upp och det var en hård läxa för oss. Men nu är vi tillbaka med flaggan i topp". I praktiken innebär det 700 förbättringar, men det vill till att ha tränade ögon för att upptäcka nyheterna. I fören handlar det exempelvis om en ny stötfångare och ny grill som är försedd med ett fräckt rutgaller. Aktern har begåvats med en rundare bagagelucka och nya bakljus. S80 följer dessutom trenden med kromlister och har försetts med omdesignade backspeglar. När det gäller interiören ligger tonvikten på ökad exklusivitet. Materialen känns lyxigare, ratten är treekrad och de läckra instrumenttavlorna ger extra krydda åt tillvaron.

Marginell prishöjning
Den mest ögonbrynshöjande nyheten i S80 är det unika tillvalet FOUR-C. Det innebär att föraren själv kan välja chassikaraktär med hjälp av en knapp på mittkonsolen. Normalläget är "komfort" medan ?sport? förvandlar Volvon till en racer vars stötdämpare uppdateras 500 gånger per sekund. Systemet går endast att beställa tillsammans med det aktiva antisladdsystemet och merkostnaden är 22.100 kronor. Motoralternativen är dock oförändrade med ett undantag. Femman på 200 hästar utgår och ersätts av lättrycksturbon på 210 hk. Men som vi alla vet har finslipade diamanter en baksida: prislappen. Därför är det förvånande att prishöjningen stannar på 3.000 kronor blankt. För det är med bilar som med ädelstenar, en nästan omärkbar skillnad kan medföra en oerhörd förändring av priset.
Därmed är en varning på sin plats - risken för diamantfeber är stor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!