En riktig snåljåp

Att provköra nya Toyota Prius är som att åka karusell. Adrenalinet flödar, det pirrar i maggropen och man blir yr i mössan - av den revolutionerade hybridtekniken. Men när man väl har vant sig så vill man bara åka mer och mer. Det är som ett gift, fast helt tvärtom.

Foto:

Bilnyheter2005-04-01 07:31

Miljöbilen ska nämligen visa vägen till ett hälsosammare klimat på moder jord. En såld Toyota Prius minskar nämligen koldioxidutsläppen med ett ton - varje år!
Modellnamnet säger egentligen allt - Prius är nämligen latin och betyder "före sin tid".
Det räcker att beskåda skapelsen så förstår man att vindtunneln fått bestämma formen.
Bilen liknar ett flygplan utan vingar och vi gillar resultatet. Även instrumenteringen går i cockpitstil med digitala instrument och växelväljaren är ersatt av en liten joystick.
Hemligheten med Toyota Prius är att framfarten sker omväxlande mellan en bensinare på 77 hästkrafter samt en elmotor på 68, men för det mesta utnyttjas båda samtidigt likt 145 "parhästar". Dessutom behöver du aldrig bekymra dig över batterierna, de laddas nämligen av bensinmotorn. Nu tror säkert de flesta att miljötänkandet sker på bekostnad av prestandan, men icke sa Nicke.
Hundrastrecket nås på elva sekunder, toppfarten är 170 och köregenskaperna imponerar. Ändå sörplar Prius i sig blott 0,43 liter per mil under blandad körning. Ja, nya Toyota Prius är fullspäckad av svindyr teknik och penningkarusellen har fått många konkurrenter att snurra bort sig. Ändå kostar ett åkband för hela familjen 259 500 kronor - det må låta dyrt, men biljetten är rejält subventionerad. Det här är nämligen en åkattraktion som tar dig till helt nya miljödimensioner!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!