Nu har Audi finslipat maskineriet och putsat till karossen hos TT. Men tyskarna har bara delvis lyckats. Baksätet är fortfarande ett skämt, bagaget en gåta och köregenskaperna är djävulska. Tack och lov! Det är nämligen hemligheten bakom Audins framgångar. På köpet får du ett läckert utseende som passar lika bra utanför Kungliga Operan som på Gelleråsen.
Skilda världar
Det är lika märkligt som roligt att två bilar som är byggda på samma komponenter kan vara så in i bomben olika. Designmässigt handlar det visserligen enbart om större luftintag, fräckare grill och en större bakspoiler. Men tillsammans med den grovkalibriga vinkelsexan, suveräna fyrhjulsdriften och den halvautomatiska sexväxlade lådan så förändras Audi TT 3,2 quattros karaktär totalt. Efter 6,4 sekunder passeras hundra och av bara farten är du uppe i svindlande 250 km/h. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: svart läder i kombination med borstad aluminium. Det är således bara att slå sig ner bakom den knubbiga sportratten och njuta över vad som komma skall när tändningsnyckeln vrids runt. Tyvärr får du ge dig till tåls en stund, fartvidundret hittar nämligen till Sverige först i sommar.
Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!
En sexa Audi
(Ingolstadt - Tyskland)Många bilspekulanter har tagit Audi TT Coupé till sina hjärtan sedan världspremiären 1998. Själv snackade jag om otillräcklig motoreffekt vid lanseringen och nu ska jag få äta upp det fatala misstaget. Vad sägs om 250 kusar, fyrhjulsdrift, biffiga bromsar, spänstigt chassi och speciallack? Ja, äntligen har Audi TT förvandlats till den sportbil entusiasterna längtat och trånat efter!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!