En "tänkande" Legend

Med närmare fem meters längd är nya Honda Legend en stor bil och under huven jobbar en nykonstruerad vinkelsexa på 300 hästar. Som grädde på moset har testbilen också fått fyrhjulsdrivning av ett slag vi hittills aldrig skådat.

Foto:

Bilnyheter2005-11-10 08:11

För ovanlighetens skull är det till största delen ett mekaniskt system som en ingenjör fick idén till på väg hem från jobbet. Nu står han och försöker med varierande framgång förklara sitt "tänkande" drivsystem!
På japanska kontor arbetar man ofta till sent på kvällarna och i allmänhet går man inte hem förrän den hårt slitande chefen gör det. När Yasuji Shibahata en höstkväll år 1988 var på väg hem från jobbet på Honda fick han idén att låta en differential gå ett steg längre än att fördela kraften i bakaxeln.
Han fick en vision om hur han skulle kunna styra bilen i någon mån genom att använda kraftfördelningen mellan de drivande hjulen.

Laglydigt folk
Honda Legend driver på alla fyra hjulen genom något som kallas SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive system). Normalt är bilen framhjulsdriven till sjuttio procent men i extrema fall kan hundra procent av den tillgängliga kraften läggas på ett enda bakhjul. Finns tendens till exempelvis understyrning så kompenseras detta genom att ge det yttre bakhjulet mer kraft och inte nog med det, hjulet får också fem procents högre fart vilket är unikt.
Under huven på testbilen jobbar en vinkelsexa på 300 hästar och den beter sig exemplariskt på testbanans högfartsoval. En snabbtitt på instrumentpanelen visar att hastighetsmätaren "bara" är graderad till 180, kan det vara miles per hour månntro? Näpp, i Japan är inga hastighetsmätare graderade högre och det spelar ingen roll hur stor motoreffekten är. När mätarnålen når 180 km/h ökar inte längre farten, punkt slut. Här är de snabbaste motorvägarna begränsade till hundra och jappsarna skulle inte ens tänka tanken att bryta mot lagen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!