Engelskt hantverk

Det finns en bilfabrik som är mer legendarisk än någon annan och den ligger i engelska Crewe. Om byggnadens slitna tegelväggar kunde tala så skulle vi få lyssna på spännande historier om tillverkningen av Bentley och Rolls-Royce. Dessutom anser många att fabriken medverkade till att rädda landet vid tyskarnas anfall under andra världskriget. Det finns mycket att berätta, inte minst hur lyxbilarna byggs under hantverksmässiga former än idag. Vi har gjort ett exklusivt besök!

Foto:

Bilnyheter2010-07-14 04:05

Det var i mitten av trettiotalet och Rolls-Royce behövde en fabrik för att tillverka flygmotorer till Spitfire. 1938 stod anläggningen i Crewe färdig och tolvcylindriga Merlinmotorer började tillverkas. Satsningen lyckades och två år senare fällde Winston Churchill den världsberömda meningen: "aldrig i krigshistorien har så många haft så få att tacka för så mycket". Det var en hyllning till Spitfire-piloterna som han ansåg ha räddat landet i slaget om Storbritannien.

Rena hantverk
Efter andra världskriget flyttade tillverkningen av Bentley och Rolls-Royce in fabriken, vilket pågick till den trettionde augusti 2002. Då splittrades de båda varumärkena och Rolls flyttade ihop med BMW i Goodwood, medan Bentley stannade kvar i drömfabriken med Volkswagen som ägare. Crewe är dock fortfarande en bilfabrik av den äldre sorten där gammeldags hantverk kombineras med automatisering. Robotar är ovanliga och existerar enbart av rena hälsoskäl. Att lägga ett tjockt lager klarlack på instrumentbrädorna är exempelvis något som människor bör undvika. Annars syns bara stolta arbetare i mörkgröna uniformer, vilket avspeglar sig i byggtiden. Continental-serien monteras på ett litet löpande band och tar 190 timmar att färdigställa. Bentley Arnage däremot flyttas manuellt när ett moment är klart och kalaset pågår i 450 timmar. Motorerna byggs också i fabriken och på de exklusivaste modellerna graverar montören sitt namn på ovansidan.

Drottningens hemlis
Karosserna sätts ihop med 6 500 svetspunkter och sedan börjar den långa vägen genom ytbehandling och lackering. Samtidigt förbereds interiören i den stora snickar- och läderverkstaden. Virket lagras i fuktkontrollerade rum såsom ädla Havanna-cigarrer för att sedan omsorgsfullt omvandlas till vackra träpaneler. Arnage-modellen kräver hela tolv kvadratmeter fanér och alla detaljer tillverkas med varsam hand. Visst går det åt mycket fanér, men varje träd som fälls ersätts med tre nya av Bentley! Även läderarbetet görs helt för hand av sadelmakare och bara ratten tar fyra timmar att sy, medan det går åt totalt tjugo kohudar till Arnage-interiören. På en avdelning i fabriken huserar specialistfirman Mulliner och här tillverkas de riktiga dyrgriparna - alltså de förlängda eller bepansrade lyxbilarna. Vid vårt besök var drottning Elizabeths statslimousine inne för service. Den har bara tillverkats i ett exemplar och nu undrar säkert många om vi kan avslöja någon hemlis om limon? Tja, drottningen ogillar läder så hela bilen har faktiskt tygklädsel. Det måste ha svidit i skinnet på Bentleyfolket!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!