Expedition Frankfurt II

Vad är en bilsalong i Frankfurt? Alldeles långtråkig, dötrist och alldeles - alldeles underbar! Ja, det är med blandade känslor vi närmar oss utställningshallarna där genomsnittsreportern promenerar fyra mil.

Foto:

Bilnyheter2005-10-04 07:23

Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det. Å andra sidan duggar världspremiärerna tätare än någonsin och årets biltrender sätter verkligen fart på alla slumrade sinnen. Här följer andra delen av Expedition Frankfurt!

BMW Z4 Coupé
En bil som fick oss att haja till lite extra var coupéversionen av BMW Z4. Man trodde ju att tyskarna hade lärt sig läxan med gamla Z3 Coupé som knappast rosade marknaden - men den historien har bayrarna redan glömt. Nyheten kallas dock för "koncept" men sanningen är att sportcoupén kommer att börja byggas i amerikanska Spartanburg och försäljningen inleds till sommaren. Under huven lär treliterssexan på 265 hästkrafter bli standardmaskinen, men enligt våra källor kommer även M3-motorn på sanslösa 360 hästar att bli aktuell.
Citroën C-SportLounge
Nej, fransoserna har inte gjort någon "tavla" med C-SportLounge och faktum är att det skvallras om att bilen är en försmak av nya Citroën Picasso. Den egotrippade konstnären hade säkert inte uppskattat den hypermoderna prototypen, utan mest varit fly förbannad över att arvingarna sålt efternamnet för tvåhundra mille. Flera av bilvärldens designhövdingar sågs ströva förbi C-SportLounge och tittade avundssjukt på både formgivningen och interiören. Ja, fransmännen är på väg tillbaka till sina fornstora dagar då det nästan var ren tur att trycka på rätt knapp?
Kia Magentis
Kia är inte ute och cyklar med den stora nyheten Magentis. Man skulle annars kunna tro det eftersom företaget började med att bygga tvåhjulingar år 1944. När den första generationen av Magentis provkördes tyckte vissa nitiska kollegor att det var bättre att de fortsatt med det - men kritiken är ett minne blott nu. I Frankfurt presenterades nämligen ersättaren och den är ny ända ut i fingerspetsarna! Interiören är fräschare, karossen större och designen modernare. Under huven erbjuds två bensinare (145/188 hk) samt modellseriens första dieselmotor: en fyra på 140 hästkrafter.
Lamborghini Gallardo Spyder
Framför mig står tre oskuldsfullt vita Lamborghini Gallardo Spyder och det hela ger ett exklusivt skimmer över montern. Men det hjälper knappast för att supersportbilarna ska framstå som änglar i mina ögon - snarare en liten vit lögn. För under det oskyldiga utseendet gömmer sig djävulen själv, det märks speciellt när varvräknaren rusar mot rödmarkeringen och tio cylindrar (520 hästar) skriker vällustigt. Med ett tryck på en knapp så börjar en strippshow på tjugo sekunder och om naturlagarna överträds så finns två utskjutbara störtbågar. Men vad hjälper det om man smäller i 314 km/h?
Lexus LF-A
Lexus skiner av stolthet och vältrar sig i framgångar. Företaget njuter av att på rekordtid ha lyckats täppa till munnen på samtliga konkurrenter och abonnerar på förstaplatsen i alla kvalitetsundersökningar. Dessutom kan vi vara säkra på att en fyrsitsig supersportvagn med rakbladsvass formgivning står högt upp på önskelistan hos kundgruppen. Lexus LF-A är nämligen en konceptbil som enligt det senaste skvallret ska debutera nästa år. Osynligt för våra blickar ruvar en vinkeltia på 500 hästkrafter under den silverglänsande motorhuven.
Mazda Sassou
Sassou är japanska och betyder "att blicka framåt med optimism". Ja, Mazda Sassou är verkligen fullastad med framåtanda och använder sig bland annat av ett USB-minne för att starta bilen och även ställa in personliga önskemål. Det rör sig om inställningar för såväl förarstol, backspeglar som radiostationer - alla som kör bilen ska alltså ha en personlig "programmeringsnyckel". Tro det eller ej men baksätet är upplåsbart och kan på så sätt omformas för en eller tre passagerare. I maskinrummet arbetar en trecylindrig turbosnurra som automatiskt stängs av vid exempelvis stoppljus.
Mitsubishi Sportback
Mässans snyggaste femdörrars halvkombi är utan tvekan Mitsubishi Sportback. Konceptbilen visar företagets kommande formspråk och med lite tur är det här en förklädd Lancer Evolution - vagnen som charmat hela världen med sina rallyframgångar. Vissa delar av drivlinan är nämligen hämtade från vrålåket som lutar sig tillbaka på fyra världsmästerskapstitlar. Även inredningen är effektivt klädd med rena och lättorkade ytor plus djupt skålade stolar från Recaro. Det hela toppas av ratten - en elegant och dyrbar kringla från Momo.
Peugeot 20Cup
Kan du inte välja mellan en ny sportvagn eller motorcykel? Ja, då är nya trehjuliga Peugeot 20Cup fordonet för dig. Det är nämligen varken fågel eller fisk utan något extremt mittemellan. Två personer sitter helt normalt och det krävs bilkörkort - men upplevelsen är något i hästväg (förlåt) lejonväg. Under huven sitter det nämligen en fyrcylindrig turbomaskin på 170 hästar som ser till att flugviktaren på femhundra kilo får hisnande prestanda. Tycker du frontens svepande linjer och droppformade strålkastare är snygga? Ja, då kan vi glädja dig med att fören är en kopia av kommande Peugeot 207.
Smart Crosstown
Smarts knallgröna leksak gick knappast att missa - men det här är faktiskt på största allvar. Crosstown har formen av en liten jeep på 270 centimeter och tycks trivas bäst bland sanddyner och surfingbrädor. En kul detalj är att framrutan är nedfällbar och som grädde på moset kan även tygtaket försvinna ner i skuffen med en knapptryckning. Men den största nyheten är att framfarten sker omväxlande mellan en bensinare på 61 hästkrafter samt en elmotor på 31, men för det mesta utnyttjas båda samtidigt likt 92 "parhästar". Smart, eller hur?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!