Expedition Frankfurt

Det är en utmaning som kräver en stor portion tålamod, bekväma skor och gott om vatten. Vi ska lunka på en yta motsvarande trettio fotbollsplaner och kondisen måste ligga på topp. Noggranna förberedelser krävs och dessutom är farorna många - man blir exempelvis ständigt och jämt attackerad av ivriga pressbossar. Beväpnade till tänderna med digitalkameror, anteckningsblock och pennor går vi loss på världens största bilsalong. Välkommen till Expedition Frankfurt!

Foto:

Bilnyheter2005-09-22 07:13

På en bilsalong har ingen immunitet, det förekommer ingen välsignelse och alla tävlar på samma villkor. Däremot har det tillkommit ett helt nytt lag som ställer konkurrenterna inför hårda prövningar - nämligen "lag öst" från Kina. De asiatiska biltillverkarna kommer nu i tredje vågen, om man betecknar japanerna som den första och koreanerna som den andra. I Frankfurt presenterades fem kinesiska bilmärken och det är bara en tidsfråga innan dom dyker upp hos en återförsäljare nära dig. Nu gott folk är det bara att avnjuta nyheter som Saab 9-5 och Volvo C70. Expeditionen kan börja...

Audi Q7
Just nu pågår en vild debatt om stadsjeeparnas vara eller icke vara. I Paris vill regeringen förbjuda biltypen under vissa tider och i Kalifornien förbereds ett totalstopp. Vår rödgröna majoritet planerar istället för att basera fordonsskatten efter koldioxidutsläppen - men på bilmässan kördes hela diskussionen över med nya Audi Q7. Det är en lyxig bjässe på 509 centimeter som fixar plats för sju resenärer. Under huven erbjuds två motorer: en vinkelåtta på 350 hästkrafter och en sexcylindrig turbodiesel på 233. Lanseringen sker i vår och prislappen börjar från 475 000 kronor. Ja, kanske är det måhända en vagn för Peter Eriksson? Det är ju komiskt men den största motståndaren rattar själv stadsjeep?
Jaguar XK
Med högt dunka-dunka och tjejer iklädda något som liknande mörkgröna militärklänningar lanserades nya Jaguar XK. "Katten" lär strida hårt med konkurrenterna och eftersom vi människor inte har nio liv så är det premiär för ett nytt säkerhetssystem. Jaguar XK8 är nämligen den första bilen i världen som är utrustad med en motorhuv med inbyggda krockkuddar för fotgängare! Den 2+2 sitsiga sportcoupén är helt klart en av jaggas vackraste någonsin och den lyxiga interiören lever upp till alla förväntningar. I maskinrummet arbetar en vinkelåtta på 300 kusar som skickar iväg bilen till hundra på 6,2 sekunder. Fy katten!
Opel Astra TwinTop
På sommaren kryper det i kroppen av beslutsångest. Ska det vara kräftor eller surströmming, paraply eller solglasögon, topless eller inte? Ja, vad gäller bilvalet så är "topplöst" att föredra och nya Astra TwinTop är inget dumt val. Det är en fyrsitsig akrobat med tuff design som numera har begåvats med en tredelad plåtcab. Eftersom taket sänks ner på ett riktigt finurligt sätt (på 30 sekunder) så bibehålls även bagageutrymmet - vilket sväljer fyrahundra liter med taket uppe och drygt hälften med taket i skuffen. Motormässigt erbjuds fyra bensinare i effektspannet 105 till 200 hästar och en turbodiesel på 150 hästkrafter.
Ford Iosis
Man frågar sig ofta vad bilarna får sina namn ifrån? I fallet Ford Iosis härstammar modellnamnet från en alkemist som försöker förvandla oädla metaller till guld. Ja, det kanske inte är så konstigt med tanke på att konceptbilen är ett "guldkantat" paradnummer som ska ge en fingervisning om designen på nya Mondeo. Vissa detaljer kan vi dock utesluta: exempelvis de fyra måsvingedörrarna och den rymdskeppsinspirerade interiören. Vad som döljer sig under huven är en välbevarad hemlighet. Ja, tala är silver men tiga är guld!
Honda Civic
Japanerna försöker hitta tillbaka till det spår man påbörjade under åttiotalet, men sedan förvillade sig bort ifrån. Jag tänker främst på futuristisk design och tekniskt raffinemang - precis som den åttonde generationen av Honda Civic. Den coupéliknande formen och vassa nosen med sitt egensinniga plexiglas från kant till kant ger onekligen Civic en helt ny look. Baken domineras av en rejäl vinge och trekantiga avgasrör - dessutom är dörrhandtagen dolda. Instrumentpanelen liknar inget annat vi sett i bilbranschen och får alla utomjordingar att känna sig som hemma. Motormässigt erbjuds tre maskiner: två varvvilliga bensinare på 83 respektive 140 hästkrafter samt en oljebrännare på 140.
Mercedes S-klass
Jag provkörde flaggskeppet Maybach 62 (som kostar 4,5 mille) för en tid sedan och måste säga att nästan samma delikata lyxbilskänsla infann sig i nya Mercedes S-klass. Det handlar om åk- respektive körglädje på absolut elitnivå och formgivningen påminner om en mini-Maybach på 507 centimeter (om du inte väljer långversionen som är 521 cm). Förarmiljön är helt nyutvecklad och de flesta funktionerna styrs med hjälp av en "datamus" samt en bildskärm. Massagestolarna är naturligtvis underbara och färden sker silkesmjukt tack vare luftfjädringen. Under huven erbjuds en V6:a på 272 hk, en V8 på 388 hk samt en V12:a som ger hela 512 hästkrafter. Målet är att bli etta på lyxbilstronen!
Cadillac BLS
Cadillac BLS låter måhända inte så intressant - men faktum är att bilen ska bli räddningen för Saabfabriken. "BLS kommer definitivt att bli en av de hetaste bilarna i sin klass och vi siktar på att bygga 10 000 enheter per år i Trollhättan" berättar GM-bossen Bob Lutz när vi träffar honom. "Baby-Caddyn" är en fyradörrars sedan med framhjulsdrift och bygger på Saab 9-3, vilket märks både interiört och tekniskt. Bensinfyrorna på 175 respektive 210 hk, samt vinkelsexan på 255 hästar är alla hämtade från de svenska lagerhyllorna. Det enda undantaget är turbodieseln, vilken härstammar från GM:s och Fiats gemensamma motorfabrik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!