Färgsprakande mässa i Göteborg

Glidarna, raceputtrarna, supermotardfansén, touringåkarna, nostalgikerna. Nu har de fått sitt lystmäte tillgodosett. Den 23-26 januari var det nämligen MC-mässa i Göteborg och den besöktes av 63 297 personer...ett präktigt rekord i sammanhanget över de fyra dagarna. På lördagen var det 26 375 besökare.

Det ska vara feta customhojar med mycket krom i Sverige. Något som tillverkarna också satsar på.

Det ska vara feta customhojar med mycket krom i Sverige. Något som tillverkarna också satsar på.

Foto:

Bilnyheter2003-01-31 07:51

Motorcykelbranschen har haft medvind i flera år och det har sålts mellan 15.000 och 16.000 motorcyklar per år. Antalet maskiner i trafik har på kort tid fördubblats och ligger nu på drygt 200.000 fordon.
När det drog ihop sig till MC-mässa i Göteborg i slutet av januari så fick man ett klart bevis på att intresset för MC-hobbyn verkligen exploderat och att många fabrikanter och tillverkare vill vara med och plocka åt sig av kakan.
I år var det liksom ingen hejd på de färgsprakade maskinerna och tillbehören. Designmässigt överträffade det också allt som tidigare presenterats.

Mode
Det är inne att åka motorcyklar och modet spelar som i så mycket annat en betydande roll. Men det gäller att ha en fet plånbok för den som vill ligga på topp.
Sedan finns det förstås dom som bara ruskar på huvudet och som inte har en tanke på att ge upp sina gamla kläder och hojen som hängt med i både 20 och 30 år.
- Titta på grannlåten kostar ju inget. Det är ganska kul, konstaterade en knutte i den enorma trängseln i mässhallarna.
- Resan hit och hem är roligare än det här, sa en annan som inte verkade ha några problem att stå emot grannlåten.
För grannlåt är det som sagt. Motorcykeltillverkarna hade inga stora nyheter att komma med på modellfronten i år. Snarare är det färger, krom och design man lagt energin på. Och i Sverige ska det vara feta hojar med ordentligt kubiktal. Sporthojarna är få. Det är tvärtom övriga Europa.

Märkes-klubbar
Under mässan var det inte bara utställning som gällde. Många märkesklubbar och riksorganisationen, SMC, passade på att informera om sin verksamhet och även Veteranklubben fightades om uppmärksamheten genom att visa upp några maskiner från 1920 och 1930-talet.
På övervåningen var det trialuppvisning och den nya popsporten supermotard fick också tillfälle att visa upp sig.
Många fick sig nog ett uppfriskande minne om att en ny MC-säsong är i antågande. Och det lutar som sagt åt rekordmånga motorcyklar på de Svenska vägarna.

Det är inte varje dag det finns tillfälle att provsitta en Harley Davidson.
Det är inte varje dag det finns tillfälle att provsitta en Harley Davidson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!