Fönster mot världen

Champs-Elysées är en av världens mest berömda boulevarder. Den sträcker sig från Tuilerierna till Triumfbågen för att sedan fortsätta under annat namn spikrakt ut till förstaden La Défense. Otaliga är de parader som gått här, inte minst på den franska nationaldagen. En pampig utställningslokal på Champs-Elysées är värd sin vikt i guld och är ett skyltfönster mot hela världen. André Citroën insåg detta redan för åttio år sedan när han köpte fastighet nr: 42!

Foto:

Bilnyheter2007-11-14 08:09

Mycket vatten har flutit under Seines broar sedan dess och många renoveringar har skett, men ingen så omfattande som denna. 2004 jämnandes hela huset med marken och först nu står det nya fantasibygget färdigt.
Du kan själv lista ut resultatet då det tagit tre år att bygga en lokal som är tolv meter bred, trettio meter djup och tjugoåtta meter hög.
Experterna kallar det redan för världens hetaste showroom.
Mycket tack vare 86 ton glas.

Botten till toppen
Paris är en stad som inte drar sig för att blanda gammal och ny arkitektur. Ett stenkast från C42 ligger det världsberömda museet Louvren som för snart tjugo år sedan fick en nybyggd entré i form av pyramider i glas och stål. Vågat ansåg många då men idag är dessa kultförklarade. Samma tankegångar finns hos arkitekten Manuelle Gautrand som skapat C42 till en mångfasetterad byggnad i glas och betong där fransoserna visar företagets historia, nutid och framtid på åtta våningar med öppet mittparti från botten till toppen. Bilarna står utställda på snurrande plattformar som placerats ovanpå varandra i form av en spiral. I det vitröda showroomet hittar vi berömda klassiker som Traction Avant, 2CV och DS tillsammans med dagens modeller samt ett par konceptbilar. Under vår rundtur så frågar man sig verkligen hur i all sin dar bilarna förflyttas mellan våningarna? Sanningen är att innandömet gömmer ett avancerat hissystem som hämtats från teatervärlden.

En kugge i hjulet
Från översta våningen har man en fantastisk utsikt över Champs-Elysées, Place de la Concorde, Eiffeltornet och Grand Palais. Citroën-namnet syns faktiskt inte på glasfasaden, däremot överexponeras företagets berömda logotype, pilkuggen, i blodrött neonljus. Vad historien bakom symbolen är? Jo, som nyutexaminerad student reste André Citroën till Polen där han lyckades förvärva ett patent som gick ut på att tillverka kugghjul med ett unikt vinkelmönster på dreven.
André lyckades med affärerna och för hundra år sedan pågick tillverkningen för fullt på Faubourg St Denis i Paris norra utkant. Kunderna var många och det sägs att kugghjulen exempelvis fanns i Titanics styrning. Showroomet C42 är öppet varje dag mellan 10.00-22.00 och entrén är helt gratis. Närmaste metro är Georges V vid Rond Point des Champs-Elysées som ligger längs parisarnas första tunnelbanelinje invigd år 1902. Men det, mina vänner, är en helt annan historia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!