Frankfurts frestelser

Det är tur att den europeiska centralbanken på Kaiserstrasse 29 ligger blott ett stenkast från bilsalongen i Frankfurt. På en yta motsvarande tjugosju fotbollsplaner bjuds det nämligen på så många frestande nyheter att det skulle underlätta med ett eget "Fort Knox" för att finansiera önskelistan. Dessutom kan det behövas en del euro som plåster på såren - här är det nämligen inte frågan om man får skoskav, utan när!

Foto:

Bilnyheter2003-09-20 15:14

Vad är en bilsalong i Frankfurt? Alldeles långtråkig, dötrist och alldeles - alldeles underbar! Ja, det är med blandade känslor vi närmar oss världens största bilsalong och här är faktiskt cykeln det bästa transportmedlet. Det är ett tufft jobb, men någon måste göra det. Å andra sidan duggar världspremiärerna tätare än någonsin och årets biltrender sätter verkligen fart på alla slumrade sinnen. Låt oss gå på upptäcksfärd!

Volvo S40
Att man ska ha kul bakom ratten ser somliga om ett plus - andra som en självklarhet. Personligen tycker jag att det är själva stötestenen vid ett bilköp och nya Volvo S40 lär inte göra oss besvikna. Interiören andas nytänkande och stoltserar med en helt ny mittkonsol. Även den typiska Volvokostymen med kilform, kraftiga skuldror och låg midja sitter perfekt. Men det mest väsentliga är att axelavståndet vuxit med åtta centimeter, vilket kommit baksätespassagerarna till godo. Under huven erbjuds inledningsvis femmor på 140, 170 respektive 220 hästkrafter samt en fyrcylindrig turbodiesel på 136. Grundpriset börjar från 190,000 kronor - inklusive luftkonditionering. Nästa premiär blir sportkombin V50 som visas senare i höst.
Jaguar X-Type Estate
Jaguar bryter det ena tabut efter det andra. Först lanserades en oljebrännare och nu ska en laståsna lyfta katten i nackhåren. En snabbkoll i historieboken visar att Jaguar X-Type Estate är den första herrgårdsvagnen som lämnat fabriken och den torde vara perfekt för Sverige. Det finns nämligen inget annat land som har en större andel kombibilar än vi. Dessutom är bagageutrymmet rejält tilltaget och bakrutan kan öppnas separat. Inredningen håller naturligtvis klassisk jaggastandard och bara det bästa har varit gott nog. Därmed fortsätter katten att vara på språng och klorna är vassare än någonsin!
Alfa Romeo 8c Competizione
Det finns bilar vars formgivning ger huvudvärk och man undrar hur designchefen är funtad. Men det finns även exempel på det rakt motsatta - bilar vars formgivning får åskådarna att springa ner försäljarna och böna om att få betala i förskott. Ja, Alfa fick många bud på sin designstudie 8c Competizione och börjar inte bilen att serietillverkas så är det tjänstefel. Att krångla sig ner bakom ratten är däremot en historia i sig. Stick först in ett ben genom öppningen och dra in huvudet. Därefter placerar man baken i rätt vinkel och låter häcken falla fritt ner i sportstolen. Sedan är det bara att sätta fart på vinkelåttans 400 vildhästar?
Aston Martin DB9
Mitt första möte med nya Aston Martin DB9 blir en smula förvirrande. Designen, som är signerad av dansken Henrik Fisker, tycks vara obetydligt förändrad jämfört med Vanquish. Visst känner vi igen den hungriga grillen, det kraftiga höftpartiet och de breddade hjulhusen? Utseendet sticker verkligen i ögonen och abstinensbesvären blir outhärdliga när vinkeltolvans 450 hästar släpps lösa. Kraften når däcken via en sexväxlad låda som manövreras med paddlar i ratten. Förarmiljön är elegant och rymmer ett par trånga racingstolar i beskvifärgat läder. Aktersoffan kan du glömma, men däremot är bagaget imponerande.
Audi Le Mans quattro
Le Mans quattro är ett riktigt fartåk som ärvt sina gener från Audi R8, racingbilen som är trefaldig vinnare av det anrika 24-timmarsloppet. Under huven jobbar en V10 på 610 hästar vars vridmomentkurva är fast förankrad på 750 Newtonmeter. Så för att vara en tysk på 437 centimeter och 1,530 kilon tar sig konceptbilen fram förvånansvärt snabbt. Sprinten till hundra rullar på fyra sekunder och toppfarten är 345. Vad gäller interiören så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: Recardostolar, häftiga mätartavlor och treekrad sportratt. Den fräcka kulören heter dessutom "jetblå". Snacka om snabbtorkande färg...
BMW 6-serie
Det var fjorton år sedan vi senast stötte på modellbeteckningen men på Frankfurts bilsalong var det väckelsemöte. Nya BMW 645i är nämligen en urläcker bayrare som sätter fart på både adrenalinet, slantarna, och hjulen. I maskinrummet arbetar nämligen en vinkelåtta på 333 vildhästar och 450 Newtonmeter. Förarmiljön är välbekant från storebror 745i och superdatorn "iDrive" har sin givna plats. Den hjälper dig med allt från att ställa in navigationssystemet till att visa vägen till närmsta massör. Ja, om nu inte den inbyggda stolsmassagen gör tillräcklig nytta!
Chrysler 300C Touring
Chrysler visar maximal skaparglädje med 300C Touring och den fräcka karossen är bara en aptitretare. Under skalet har muskelbilen lånat många komponenter av sina namnkunniga släktingar, hjärtat är exempelvis en kompressorladdad Hemi-vinkelåtta på 430 kusar. Låter motortypen bekant? Ja, det är samma maskin som sopade mattan med konkurrenterna på det ljuva sextiotalet. Utseendet är minst sagt udda och amerikanska designexperter liknar bilen vid en ?bulldog på fyra hjul?.
Citroën C2
Minns du konservbilen Citroën 2CV? Ja, det var den där kycklinggula plåtlådan som James Bond visade sina förartalanger i "Ur dödlig synvinkel". Snart introduceras ett lockande nybilsalternativ som är betydligt bättre hopskruvad. Nya C2 är med andra ord en bil med tydliga förändringar och med många förbättringar. Sittpositionen har exempelvis blivit hög och bjuder på en imponerande framåtsikt. Därmed blir också bilen lätt att äntra vilket är en förutsättning med blott två dörrar. Motorprogrammet är omfattande tack vare tre bensinare på 61, 75 samt 110 hästar. Dessutom erbjuds en snål diesel på 70 hästkrafter.
Ford Visos
Du kommer säkert ihåg klassikern Ford Capri. Ja, den fyrsitsiga sportcoupén på var på många sätt den europeiska Mustangen och liksom förebilden lyckades Caprin mycket bra. Med denna historia i bakhuvudet så har Fords toppdesigners utvecklat en andlig efterträdare Nya Visos är nämligen en hypermodern konceptbil som vill inbjuda till en annorlunda och spännande upplevelse för alla sinnen. Under huven arbetar en sexa på 350 kusar och bottenplattan delas faktiskt med nya Volvo S40.
Maserati Quattroporte
Vem har sagt att lycka inte kan köpas för pengar? Det är nämligen fel och bevisas av Maserati. För bubblar det inte av lycka efter en provtur i Quattroporte så är man förmodligen obotlig och ett solklart fall för "Doktor Phil". Kupén är luxuöst utsmyckad och skvallrar om att det här är en italienska som snuvar dig på en hel del kontanter. Men på autostradan får ägaren valuta för pengarna - maskinen är nämligen en vinkelåtta på 400 kusar som sprider sitt motorljud med hjälp av fyra välsvarvade avgasrör. Tacka Pininfarina för det!
Mercedes SLR
Spekulanterna har väntat i fyra långa år, men äntligen var det dags att släppa lös Mercedes och McLarens senaste dräparvagn: SLR. Eftersom F1-ingenjörerna har varit inblandade så har det inte snålats på krutet. Motorn är nämligen en kompressorladdad vinkelåtta på 626 hästar utan någon elektronisk glädjedödare - därmed snuddar toppfarten 340 km/h. Tyskarna påstår dock att SLR inte är någon renodlad racer, utan snarare en blixtsnabb sportbil som ägaren ska kunna använda till vardags. Frågan är bara vem som vågar ställa ifrån sig 3,5 mille?
Mitsubishi Grandis
Snart rullar Mitsubishi Space Wagon i graven och nya Grandis får ett tungt arv att bära. Japanerna valde nämligen att byta ut det inarbetade modellnamnet eftersom både formgivning och karaktärsdrag skiljer sig markant. Nya Grandis erbjuds som sex- eller sjusitsig och det är utan tvekan bekvämligheten som prioriteras. Bilen imponerar med sin genomtänkta konstruktion och innan "simsalabim" har sagts så har den tredje sätesraden fällts ner i golvet. Här kan du ställa in en cykel eller varför inte ett välväxt bonzaiträd. Motormässigt kommer Grandis med en fyra på 165 hästkrafter.
Opel Astra
Att även små bilar kan ha stora egenskaper bevisar ansiktslyfta Opel Corsa. Fronten har exempelvis fått skarpare linjer, ny grill och karossfärgade stötfångare. Inredningen har också setts över och har fått bättre detaljfinish. Motormässigt finns åtta maskiner, varav fem är bensinare och tre turbodieslar. Nu erbjuds dessutom nya Astra med antisladdsystem och den strålande nyheten Xenonstrålkastare. Grundpriset blir riktigt vettigt, eller vad sägs om 109,900 kronor?
Peugeot 407 Elixir
Det är en gammal tradition att ta till revolution i Frankrike. Det gäller även för landets biltillverkare och nu är det Peugeots tur att uppfylla sina innersta drömmar. Ja, visserligen i konceptform - men 407 Elixir kan bli verklighet fortare än vi tror. Den eleganta kupén med panoramaglastak bjuder exempelvis inte på några omöjliga framtidsidéer och motorn är en nyutvecklad dieselsexa på 200 hästkrafter. "Elixir" är för övrigt ett äldre namn för läkemedel, frågan är om högkostnadskortet gäller?
Renault Be Bop
Be-Bop-a-lula" sjöng Gene Vincent på femtiotalet och det har inspirerat modellnamnet på Renaults fantasibil. Designen är urläcker och interiören mycket originell. En mittmonterad aluminiumbåge håller nämligen både fram- och baksäte på plats. Det gör att stolarna tycks sväva fritt i luften och därmed frigörs golvytan helt. Dessutom är taket i Be Bop genomskinligt och det kan behövas för att spana efter polishelikoptrar. Motorn är nämligen en turbofyra på 225 hästar som "rockar loss" i ett rasande tempo?
Saab 9-3 Sport Combi
Titta noga på bilden, det här är nämligen den efterlängtade kombiversionen av Saab 9-3 vilken lanseras 2005. Ja, förutom att inredningen hämtats från ett ufo och designen piffats upp för att göra sig bättre i rampljuset. Resultatet kallas följaktligen 9-3 SportCombi Concept och skapelsen är i stort sett produktionsklar. Interiören är spännande och ägaren bjuds garanterat på en fartupplevelse utöver det vanliga. Under huven morrar nämligen en turbomotor på 250 hästkrafter vars elektroniska glädjedödare kliver in vid 250 km/h.
Seat Altea
Altea är en liten stad som förknippas med flamenco, tjurfäktning, grönskande dalar och svindlande höjder. Ja, när Seat presenterar en fräck småbil så följs traditionen med inhemska modellnamn. Seat Altea benämns dock som "prototipo" (prototyp), men enligt en sangriaförfriskad företagsboss kommer busbilen att serietillverkas med små modifieringar. Interiören bjuder på utrymmen för fyra och motorn är en direktinsprutad bensinare på 150 hästar. Säkerheten utlovas även hålla toppklass, vilket känns tryggt. Spanjorerna kör nämligen som vettvillingar!
Skoda Roomster
Man slutar aldrig att förvånas över bilbranschen! Skoda har haft två designgurus varav Dirk van Braeckel numera är chef över arkitekturen hos Bentley och Luc Donckerwolke har samma toppjobb hos Lamborghini. Därmed återstår det att se om Thomas Ingelath går en liknande karriär till mötes - han har nämligen formgivit Skoda Roomster. Konceptbilen spränger alla gränser genom att erbjuda extremt generösa utrymmen. Hela baksätet kan exempelvis fällas och därmed förvandlas Roomster till ett rymligt vardagsrum på hjul.
Toyota CS&S
Toyota har tuffat till sig och vågar äntligen visa upp sig topless helt oblygt. Men så är också CS&S mässans tuffaste konceptbil med kurvor som får formgivare att tända på alla cylindrar. Ja, det verkar inte finnas några gränser för skaparglädjen och experimentlustan hos Toyota. Även interiören är högst annorlunda, för att inte tala om drivlinan som består av hybridteknik.
Det innebär att bakhjulen drivs av en bensinare medan en elmotor sätter framhjulen i rullning. Toppfarten överstiger 200 och hundrastrecket uppnås på åtta sekunder - ändå släpper CS&S bara ut 98 gram koldioxid per kilometer!
Volkswagen Golf
Äntligen är det dags att slå ett slag för nya Volkswagen Golf - modellen som varit i toppform sedan 1974 och som har tjugotvå miljoner trogna supportrar. Nu lär det dessutom bli ännu fler, nya Golf har nämligen växt till sig på alla ledder. Det betyder att interiören blivit luftigare: bak har exempelvis benutrymmet vuxit med sju centimeter och takhöjden med tre. Listan över standardutrustning är dessutom diger med både sex krockkuddar och luftkonditionering. Vid introduktionen erbjuds en bensinare på 115 hästkrafter samt två turbodieslar på 105 respektive 140 hk. Golfsupportrar får "bunkra upp" med åtminstone 150.000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!