Franska revolutionen

Det är tradition att ta till revolution i Frankrike. Det gäller även för landets bilindustri som är ena riktiga hejare på att ta fram utmärkta dieselspisar och dela med sig av tekniken till andra. Nu har turen kommit till Mazda3 som begåvats med en ännu snålare dieselmotor vars ursprung är från Citroën och Peugeot, alltså PSA-gruppen. Hemligheten bakom det hela är att satsa på nytt - med gammal teknik!

Foto:

Bilnyheter2011-04-09 04:05


Fransoserna har en gedigen bakgrund i att göra mindre dieselmotorer och redan 1965 introducerade PSA-gruppen världens minsta personbilsdiesel. Maskinen var på 1,3 liter och hade en överliggande kam och två ventiler per cylinder. Låter det omodernt? Då blir du nog förvånad att samma teknik återigen är i ropet.

Japansk storsäljare
Dieselmotorn i Mazda3 är i grunden en gammal bekant. Du hittar även den beprövade 1,6-litersmotorn på 115 hästkrafter i Citroën, Ford, Mini, Peugeot och Volvo. Men glöm dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik. Den nya motorn har nämligen mer kraft och drar mindre bränsle tack vare sin förenkling med bara åtta ventiler och en kamaxel. Det man vinner på detta är vikt och friktion, framför allt minskar motståndet när man halverar antalet stenhårda ventilfjädrar. Tillsammans med en nyutvecklad sexväxlad låda känns Mazda3 1,6 DE kraftfull: noll till hundra rullar på elva sekunder medan toppfarten är 186 knutar. Fast ännu mer intressant är förbrukningen som stannar vid 0,44 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är 117 gram per kilometer. Därmed är bilen miljöklassad och ägaren slipper betala fordonsskatt i fem år. Priset du får betala för den franska revolutionen i den japanska storsäljaren är 202 900 kronor. Smakar det så kostar det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!