Gammal är äldst

Robert "Bob" Lutz fyllde nyss 74 år och borde normalt sett varit pensionerad för länge sedan. Håret är grått men matchar den mörka kostymen perfekt och hållningen tyder på en vältränad kropp. Ögonen är pigga och blicken väldigt fokuserad. Bob Lutz är en av de högsta bossarna på General Motors och flyger fortfarande sitt privata jaktplan av typen L39 Albatros. Vi fick en exklusiv pratstund med den legendariske bilbossen i ett soligt London!

Foto:

Bilnyheter2006-09-01 06:25

Trots att han bott i det stora landet i väst under många år är denne superamerikan i grunden schweizare från Zürich. Ja, det finns faktiskt en koppling till Chevrolet som är koncernens starkaste varumärke. "Louis Chevrolet var nämligen också född i Schweiz" påpekar Bob Lutz. Dessutom menar han att korset i den schweiziska flaggan ligger till grund för Chevas klassiska logotyp. När vi frågar vad han kan styrka detta påstående med, ler han sitt vänligaste leende och erkänner att det var något han läst i en tidningsblaska.

Fantastisk karriär
Bob Lutz är ansvarig för "global product development". Det innebär att han ansvarar för vilka bilar som General Motors ska bygga och kanske ännu viktigare - vilka bilar koncernen inte ska bygga. Hans väg hit har varit lång och den började faktiskt som stridsflygare inom den amerikanska marinkåren. Bilkarriären startade hos GM år 1963 där han arbetade fram till början av sjuttiotalet. Han flydde sedan landet för att arbeta hos BMW i tre år, bland annat med introduktionen av den viktiga modellen 2002. Bob Lutz har även varit chef för Ford Europa, men sin mest betydelsefulla insats gjorde han under sina tolv år hos Chrysler vilket räddade företaget från konkurs. Strax efter millenniumskiftet lockades han tillbaka till sin första arbetsgivare för att bli vice vd och basa över modellutbudet. Hur inställningen är till Saab? Jo, tveeggad kan man säga. Bob Lutz inser att varumärket är prestigefyllt för GM, men han tycker att de svenska ingenjörerna går långa omvägar i arbetet. 74-åringen är i alla fall en färgstark person som njuter av en god cigarr när vi träffar honom på en uteservering vid Themsen.
Saab har äntligen börjat hitta formen efter flera svåra år. Hur ser du på företagets roll i allmänhet och kan vi i framtiden se produktion av Saab i Trollhättan?"Saab är viktig för oss och försäljningen i USA börjar rulla på. Vi har noterat att vissa kunder anser att många av de etablerade importmärkena, som exempelvis BMW, börjat bli så vanliga att man därför söker efter något nytt och då kommer Saab in i bilden. I framtiden behöver dock inte all tillverkning ligga på samma plats. Vi kan tänka oss att viss tillverkning sker i USA och Tyskland. Men så mycket är klart att en viss del av produktionen kommer alltid att ligga i Trollhättan, annars tappar varumärket sin identitet".
Snart är det dags för Opel att lansera en helt ny Corsa. Hur viktig är denna modell?
Opel Corsa är en mycket viktig modell för oss. Den är en grundpelare för hela Opels existens och vi satsar mycket pengar på introduktionen. Försäljningen måste helt enkelt lyckas".
När kommer en bil som tillverkas i staterna ha lika hög kvalitet som våra europeiska?"Jag anser att vi redan är där. Bara för fem år sedan skulle vi fått kritik om jag låtit europeiska bilkännare köra en bil ur Chevrolets USA-produktion. Idag är det helt annorlunda. Jag lät nyligen en god vän och stor fantast av importbilar köra en av våra USA-bilar. Han blev förbluffad över den höga kvaliteten".
Chevrolet tillverkas i såväl Korea som USA. Är det inte förvirrande för kunderna?
"Nej, det tycker jag inte. I ett längre perspektiv ska det vara så att oavsett vilken världsdel Chevrolet tillverkas i ska bilarna bära samma formspråk. Bilarna kommer alltid att komplettera varandra i storlek och motorisering, men en utseendemässig likhet ska alltid finnas där".
Du har arbetat högst upp i hierarkin för "the big three", det vill säga Chrysler, Ford, och General Motors. Är 74 år och har inga planer på pensionering, det är ett svårslaget rekord i bilvärlden. Har det satt några spår i ditt personliga garage?
"Ja, jag äger en del bilar. Min samling består av en 1934 års Rieley, en La Salle likaledes från 1934, en 1941 års Chrysler convertible, en Aston Martin DB2 Vantage och en Citroën B15. Sedan äger jag en Buick Skylark cabriolet som jag anser är en av de bästa bilar GM har producerat. Dessutom två bilar av märket Cunningham och naturligtvis två Dodge Viper".
Vilken är din favorit?
"Viprarna ligger mig naturligtvis mycket varmt om hjärtat eftersom jag var ansvarig för utvecklingen, men jag väljer nog min Citroën B15. Bilen är en 30-talskonstruktion och revolutionerande med sin självbärande kaross, framhjulsdrift och individuell hjulupphängning. Cittran var säkert 20-30 år före sin tid".
Förra året blev ett riktigt uselt år och närmare tvåhundra miljoner kronor rann ur bolaget - varje dag! Hur ska ni vända den negativa trenden?
"General Motors är ett otroligt rikt bolag efter en historia med mycket stark lönsamhet. Men det är klart att den negativa trenden måste vändas och det ska vi lyckas med" avslutar Bob Lutz som lugnt puffar vidare på sin cigarr och ser ut att ha situationen helt under kontroll.
Tiden lär snart visa om han har rätt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!