GardelöfŽs toppar & floppar -05

Nu är det dags att lägga årtusendets femte år till handlingarna - men vad hände så här i backspegeln?

Foto:

Bilnyheter2005-12-29 08:24

Här är några axplock: kungen krockade och "mutade" sitt olycksoffer med ett års gratis slottsbesök. Volkswagen tvingades mala sönder 1 670 fabriksnya bilar och finansministern körde oskattat. Biltillverkarna bråkade om vem som skulle leverera den nya påvens tjänstebil och BMW-ägarna hade det roligast i sänghalmen. Vår motorjournalist Johannes Gardelöf ser med glimten i ögat tillbaka på bilåret som gått!

Årets bilboom:
Försäljningen av etanolbilar ökade dramatiskt - mycket tack vare finansministern. Han bjussar nämligen på statens avgifter på bränslet, ser till att ägarna får undantag från trängselavgifterna i Stockholm och att tjänstebilsåkarna slipper undan med tjugo procent lägre förmånsvärde. Men politikerna bryr sig inte ett skvatt vad du tankar! Det är bara att hälla i samma soppa som grannen har i sin "miljöbovsbil".
Årets bilskrot:
Volkswagen drabbades hårt av stormen Gudruns härjningar. Halmstad hamn översvämmades och 1 670 fabriksnya Audi, Skoda och Volkswagen badade i vatten. Bilarna hade ett marknadsvärde på närmare trehundra miljoner och efter en segdragen process med försäkringsbolaget så beslutades det att samtliga bilar skulle skrotas!
Årets citat:
"Det är inte min bil - den är min frus". Finansminister Pär Nuder när han ertappades med att köra en Volvo V70 belagd med körförbud eftersom skatten inte var betald.
Årets flopp:
Trängselavgifterna som ska omringa Stockholm är ett svindyrt experiment under sex månader - sedan ska en folkomröstning avgöra ödet. Kostnaden för det politiska jippot uppgår till 3,8 miljarder kronor! För alla bilägare är maxtaxan sextio kronor per dag och pengarna ska pröjsas inom fem dagar. Det här är inget annat än en smutsig politisk kohandel.
Årets fortkörning:
Svenska supersport- bilstillverkaren Koenigsegg innehar numera hastighetsrekordet för serieproducerade bilar - 388 km/h. Den skrämmande och verklighetsfrämmande siffran uppmättes på Nordobanan i Italien.
Årets fräckis:
Den tyska supermodellen, tillika "världens sexigaste kvinna", Eva Padberg började göra reklam för Kia. Enligt koreanerna ska 25-åringen locka yngre köpare och det är säkert en missbedömning. Supermodellens första framträdande var nämligen på Frankfurts bilsalong och då stod mestadels äldre gentlemän och dreglade?
Årets gay-bil:
Med undersökningar kan man bevisa allt och nu är det klart vilken bil som är mest homosexuell. Etta blev Smart Fortwo och på andra plats hittar vi Jeep Wrangler. På en hedrande tredjeplats hamnade lady Penelopes rosa Ford Thunderbird från filmen Thunderbirds.
Årets hokus pokus:
Shell lanserade supersoppan V-Power under pompa och ståt. 99 oktans adrenalin för din motor och familjebilen ska förvandlas till en Ferrari. Men bensinen kostar nittio öre extra mot vanlig 95 oktan. Snacka om att koka "soppa" på en spik.
Årets jämförelse:
Världens största passagerarplan, Airbus A380 med plats för upp till 853 passagerare, gjorde äntligen sin premiärtur och vi lät jämföra den flygande bjässen med lite siffror från bilvärlden. Längden motsvarar åtta uppradade Londonbussar och bara på vingspannet kan sjuttio bilar parkera. När det 560 ton tunga flygplanet lyfter så genererar de fyra motorerna lika mycket hästkrafter som 3 500 vanliga personbilar. Inköpspriset motsvarar dessutom 10 600 Volvo S40 - med andra ord två miljarder kronor.
Årets kamp:
Först steg vit rök ur skorstenen på Sixtinska kapellet sedan började alla kyrkklockor att ringa: en ny påve var vald. Joseph Ratzinger kungjorde sitt nya namn Benedictus XVI och allt var frid och fröjd. Men sedan dess pågår ett heligt bilkrig om vem som ska få leverera den nya "popemobilen". Mercedes ber till högre makter att hans helighet ska färdas i en ML 430. BMW håller dock tummarna för att den Bayern-födda påven ska ratta en X5:a och Volkswagen tror på sin Touareg. Men tror gör man ju i kyrkan?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!