GardelöfŽs toppar & floppar -09

Bilåret 2009 kommer att gå till historien som ett av de händelserikaste någonsin. Volvo såldes till kineser medan Saab kastades mellan hopp och förtvivlan. I USA blev det ramaskri när "the big three" dök upp i kongressen för att låna 200 miljarder kronor - i företagens egna dyra flygplan. Tiger Woods blev putt på General Motors, även om det försvann i mediebruset efter att den nakna sanningen kom ikapp golfstjärnan. Dessutom berättar vi fyllehistorien om Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan. Motorjournalisten Johannes Gardelöf ser med glimten i ögat tillbaka på året som gått!

Foto:

Bilnyheter2009-12-30 07:46
Årets besked:
Så kom då beskedet: Volvo ska säljas till Geely. Affären är nästan helt klar och alla anställda fick beskedet i en julhälsning från Volvos vd Stephen Odell. Bakom kinesernas bud ligger två legendariska bilbossar som själva jobbat på huvudkontoret i Göteborg, nämligen P-G Gyllenhammar och Hans-Olov Olsson. Geely betyder "lycka till" på kinesiska och det lär säkert behövas med tanke på att företaget bara varit i bilbranschen i elva år.
Årets fynd:
Det går faktiskt att göra riktiga garagefynd. Fråga släktingarna som skulle städa ur ett garage i brittiska Tyneside efter den bortgånge läkaren Harold Carr. Mitt bland allt bråte stod en skitig veteranare som arvingarna trodde var redo för skroten. Men det visade sig vara en Bugatti Type 57S Atlante - som bara tillverkats i sjutton exemplar. Bilen gick under klubban hos det välkända auktionshuset Bonhams och inbringade 35 miljoner. Det kan löna sig att städa garaget!
Årets höjdare:
Världspremiären av Porsche Panamera blev en riktig höjdare, bilen avtäcktes nämligen på 94:e våningen i Shanghai World Financial Center. Skyskrapan är den tredje högsta i världen och man kan fråga sig hur tyskarna lyckades få upp den fem meter långa sportsedanen till konferensvåningen? Tja, Porsche löste helt enkelt problemet genom att specialtillverka en ramp som gick att tippa tills bilen stod på högkant med nosen rakt upp i varuhissen.
Årets knockout:
Saab åkte på en riktig knockout när General Motors plötsligt lämnade beskedet att företaget skulle läggas ner innan den utlovade tidsfristen gått ut. Faktum är att Saabs chefsjurist satt i ett flygplan med färdiga Spyker-kontrakt när hon plötsligt nåddes av beskedet att allt var avblåst. När detta skrivs pågår ännu en gång nya förhandlingar, men i denna bilsåpa kan förutsättningarna ändras lika snabbt som en rak höger i boxning.
Årets krock:
Den italienska poliskåren sörjer: i november så gick nämligen en kär trotjänare bort i en svår trafikolycka. Vi snackar om den världsberömda polisbilen som använts för att haffa fartmarodörer. En bilist körde ut mitt framför näsan på karabinjärernas Lamborghini Gallardo och supersportbilen förvandlades till skrot. Förarna samt passagerarna klarade sig utan några större skador, men poliskollegorna lär vara "tjuriga" en lång tid framöver!
Årets kämpe:
Saabs vd Jan Åke Jonsson har gjort en fantastisk insats under 2009 både för svensk bilindustri och Trollhättan. Han och alla anställda har kastats mellan hopp och förtvivlan, ändå har 58-årige Jan Åke hela tiden utstrålat optimism och slitit dygnet runt för att Saab inte ska hamna ute i kylan. Efter hans senaste USA-tripp så hyllades vd:n (som började på företaget som 22-åring) av flera hundra anställda som hade samlats vid företagets huvudentré.
Årets loser:
Han är duktig på att göra "hole-in-one" både på och utanför golfbanorna. Men faktum är att Tiger Woods även separerade med sin huvudsponsor General Motors under året. Samarbetet värderades till drygt 300 miljoner kronor, men på grund av de bistra tiderna så avslutades kontraktet. Som om detta inte var nog så blev golfstjärnan rent bokstavligen tagen med byxorna nere. Han är tydligen en riktig "Tiger" i sängen!
Årets lyft:
Terrafugia Transition fick äntligen luft under vingarna och tog sin första hissnande flygtur. Med en simpel knapptryckning fälls de 8,2 meter långa vingarna ut och på enbart trettio sekunder sker förvandlingen från bil till flygplan. Är du flygrädd så kan vi glädja dig med att det som extratillbehör går att beställa en fallskärm vilken fälls ut vid en nödsituation. Priset är drygt 1,6 miljoner kronor och ägarna måste givetvis ha både körkort samt flygcert.
Årets plöjboy:
Han har en permanent solbränna, pengar i överflöd och är utan tvekan motorsportens största "playboy" genom tiderna. Vi snackar om Flavio Briatore som länge varit stallchef för Renaults F1-stall. Men nu är det slut på det. Flavio erkände nämligen att stallet fuskat under Singapores Grand Prix 2008 och fick sparken på stubinen. Nu spenderar han tiden på sin stora herrgård i engelska Fingest - fast numera som "plöjboy".
Årets skylt:
Regeringen överlät till våra lokala politiker att bestämma om dubbdäckens vara eller icke vara och bland annat i Stockholm ska luften förbättras genom att dubbarna förbjuds på vissa gator. Om det är knäppt så är den nya trafikskyltens lydelse ännu knäppare: "Förbud mot trafik med annat motordrivet fordon än moped klass II med dubbdäck". För att få passera skylten måste du alltså sitta i sadeln på en moped av klass II som är utrustad med dubbdäck. Den som skrivit detta måste ha varit fullständigt däckad!
Årets skämt:
"Någon måste skämta med oss aprillo". Så lät det förmodligen på Lamborghinis huvudkontor när ett par högklackade pjux spreds över nätet natten till den första april. Växeln i SantŽAgata blev nedringt av spekulanter som ville köpa dessa vita skönheter med den världsberömda tjuren i fronten, dubbla avgaspipor på hälarna och klackar av kolfiber. Men allt var bara ett aprilskämt av någon som gillade att leka med Photoshop. Snacka om att sko sig på Gallardo!
Årets tabbe:
När högsta hönsen hos tre av de största amerikanska biltillverkarna skulle till Washington för att be om ett statligt lån på sammanlagt 200 miljarder kronor för att undvika konkurs så åkte de inte ekonomiklass. Inte ens förstaklass dög i de värsta av kristider, utan man tog istället företagens egna dyra flygplan. Detta blev naturligtvis politiskt sprängstoff i kongressen och för att få ut några stålar tvingades "the big three" sälja flygplanen. Det var säkert ingen "höjdare" hos bossarna!
Årets toffelhjälte:
Den populära "Foppatoffeln" trampade Porsche ordentligt på tårna och tyskarna stämde därför tillverkaren Crocs. Det uppdagades nämligen att företaget bakom plasttoffeln använder sig av namnet Cayman vilket strider mot namnrättigheterna. Porsche krävde i ett brev till Crocs att de genast slutade använda sig av namnet samt att de skulle betala rättegångskostnaderna. Man undrar ju om sportbilstillverkaren var orolig för att konsumenterna inte skulle se någon skillnad på bilen för 550 000 och skon á la 500 kronor?
Årets ursäkt:
Kommer du ihåg Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan? Ja, det gjorde även en snabbtänkt ungtupp som togs med 1,25 promille i blodet men friades eftersom "det var Mållgan som kört". För en kort stund hade polismännen tappat ögonkontakt med bilen och när de kom fram till den parkerade kärran stod 23-åringen vid höger sida medan förardörren var öppen. Tingsrätten ogillade åtalet även om det konstateras i domen att berättelsen i vissa delar gav utrymme för tvivel. Är inte Sverige fantastiskt?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!