Geneva Motor Show 2005

Genève är världens "crème de la crème" och allt som erbjuds här är gräddan i sitt genre. Det gäller allt ifrån gökuren till entrecoten (med det världsberömda kryddsmöret) på Café de Paris. Bankstaden är dessutom värd för världens mest beroendeframkallande bilsalong. Varje år upptäcks besökare som inte kan slita sig loss från sina drömvagnar och tvingas släpas ut från mässhallarna. Ja, det kan hända den bäste - så kom inte och säg att vi inte varnade dig!

Foto:

Bilnyheter2005-03-08 09:30

Alla vet hur många hål det är i en schweizerost och lika ihåligt blir det i din plånbok om du tänker köpa någon av drömvagnarna på Genèves bilsalong. Å andra sidan är det drömmarna som håller oss vid liv och jag tänker på ett välkänt ordspråk: "i en schweizerost ser optimisten osten, men pessimisten hålen". Ja, man blir lätt beroende och oftast är det svindyrt att bli av med abstinensen. Speciellt om åkomman kan härledas till mässans höjdpunkter: Alfa Romeo Brera, Citroën C6 eller Lamborghini Concept S. Mycket nöje!

Alfa Romeo Brera
Attraktiva italienskor finns det gott om, men ingen är som Alfa Brera. Hon är både sensuell, utmanande och har kurvor som får hjärtat att bulta. Men så är skönheten också född och uppvuxen hos Giorgetto Giugiaro - hans företag (Italdesign) tillhör ett av världens främsta designhus och skapar bilar som berusar entusiaster. Den 2+2 sitsiga kupén (med glastak) är exempelvis klädd i rödfärgat läder och instrumentpanelen innehåller knappar som är integrerade i borstat aluminium. Under huven erbjuds en trio av motorer: bensinare på 185 eller 260 hästar samt en kraftfull oljebrännare på 240 hästkrafter.
Audi RS4 quattro
Vid presentationen hörs tyska Kraftwerk spela sin synthklassiker "Autobahn" och det är precis vad nya Audi RS4 handlar om. Under huven jobbar nämligen ett kraftverk i form av en vinkelåtta som utvecklar 420 hästkrafter och vars fartpotential bäst kan utnyttjas på autobahn. Hundrastrecket klaras av på 4,8 sekunder och toppfarten är strypt till 250, men med lite omprogrammering har vi här en familjevagn som platsar i trehundraklubben. Interiört är naturligtvis kolfiber, aluminium och läder favoritmaterialen. Bara en total härdsmälta kan stoppa Audi RS4 från att bli en braksuccé!
Bentley Continental Flying Spur
Bentley Continental GT har under det första året sålts i 3 500 exemplar och väntetiden är fortfarande uppemot ett år. Populariteten har försenat den större modellen Continental Flying Spur, men i vår lanseras anglofilen med fyra dörrar och ett magnifikt baksäte. Interiören är fortfarande fulladdad med så mycket polerat ädelträ som ögat kan önska och skrädderiarbetet är i en superklass för sig, för att inte tala om den äkta (schweiziska) Breitling-klockan på mittkonsolen. Motormässigt erbjuds en sexliterstolva på 560 hästkrafter som spurtar till hundra på 4,9 sekunder och vars toppfart är 312 km/h.
BMW 7-serie
BMW:s 7-serie fick en tuff start i livet: designen har varit omdiskuterad, tekniken för avancerad och försäljningen har gått trögt Men efter sju sorger och åtta bedrövelser så är det nu dags att presentera en uppdaterad "sjua" och den förändrar allt. Du med minnet i behåll minns säkert att speciellt formgivningen av bagageluckan fick utstå hård kritik och den är nu modifierad, liksom en hel del andra smådetaljer. Superdatorn iDrive som styr sjuhundra funktioner har blivit lättare att manövrera (tack o lov) och dessutom är fem av sex motorer nya. Förändringarna lär förhoppningsvis täppa till truten på alla förståsigpåare!
Citroën C6
Vi har väntat länge, men det har varit värt varje sekund. Det räcker att titta på formgivningen så förstår alla varför - snacka om attraktiv design. Jag kan inte låta bli att använda mig av ordet "skrytbil" för det är precis vad nya Citroën C6 handlar om. Bilen är nämligen ett flaggskepp som sätter guldkant på tillvaron och stoltserar med en gigantisk färgskärm i mittkonsolen, projektionsdisplay för hastigheten, parkeringsradar, aktiva strålkastare samt en klimatanläggning som är uppdelad i fyra olika zoner. Ja, utrustningslistan är ett skräckscenario för alla med beslutsångest. Två nyutvecklade vinkelsexor erbjuds: en bensinare på 215 hästar och en diesel på 208. Trendsättare är bara förnamnet!
Ferrari 430 Spider
I Ferrari F430 Spider känner man sig "blåst" på effekten. Med handen på hjärtat - hur kul är det att åka öppet med plattan i mattan? Över 120 brukar upplevelsen bli en plåga och den här hingsten kan galoppera i 190 knutar ytterligare. Du som är kvicktänkt har räknat ut att vinkelåttans toppfart är 310 och supercabben är med andra ord den snabbaste "hårblåsen" på marknaden! Givetvis är det husdesignern Pininfarina som hållit i pennan och resultatet är klart godkänt. Om vädergudarna byter himmel mot helvete så är det bara att fälla upp suffletten. Det tar femton sekunder och på samma tid kan du blåsa iväg från noll till 250 km/h!
Fiat Croma
Den var en gång i tiden systerbil till Saab 9000, sedan puts väck från marknaden under tio år - men nu är det dags för Fiat Croma att göra comeback. Det vilar ett megastort ansvar på bilmodellen, italienarna har nämligen skulder upp över öronen och behöver en storsäljare. För designen står världsberömda Giorgetto Giugiaro och modellpaletten består av en stor kombi med flexibel inredning. Fiat Croma erbjuds med fem motorer, från 120 till 200 hästar.
Ford Focus ST
Kan man få en försynt familjebil att förvandlas till en fartfylld familjeracer? Ford har svaret, den senaste busbilen heter nämligen Focus ST och är konstruerad av samma ingenjörer som ligger bakom företagets rallybilar. Ja, man färdas som under en specialsträcka under Svenska Rallyt: hårt och skumpigt. Det räcker att titta på den minimala stoppningen i framstolarna och de lövtunna 18-tums däcken så förstår att kroppens inre organ kommer att få en omskakande resa. Under huven arbetar en ilsken turbofemma på 220 hästar som utlovas bjuda på bilkörning utöver det vanliga!
Lamborghini Consept S
Lamborghini behöver inte ha några halvnakna montertjejer för att dra blickarna till sig - det gör nämligen superbilarna ändå. I Genève var det världspremiär för spektakulära Concept C och designstudien ska föra tankarna till de klassiska racingvagnarna från förr. Sittbrunnen delas exempelvis i två helt skilda platser och istället för vindruta finns en fräck vindavvisare. Utrymmet mellan framstolarna fungerar istället som luftintag till vinkeltian på 500 hästar!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!