Att äga en Bentley på våra breddgrader är knappast rumsrent. Men i bankernas förlovande land så avslöjar det att du är medlem i miljonärsklubben och då öppnas alla stängda kassaskåp på vid gavel.
Det innebär i sin tur att de brittiska lyxdroskorna går åt som smör i solsken medan försäljningen i Sverige är noll. Det beror säkert på att många svenskar med feta bankkonton gömmer sig runt Genévesjön och kör Schweizskyltat.
Svallvågor i glasen
Bentley Azure presenterades för åtta år sedan och har snart gjort sitt på bilmarknaden. Faktum är att inte ens en populär Bentley är odödlig - engelsmännen har nämligen beslutat att lägga ner produktionen och dessförinnan lanseras "the final series".
Det är en paradvagn vars inredning är lite gammeldags men genomarbetad in i minsta detalj. Visst märks det tydligt att ingen annan biltillverkare har samma tradition och kunskap vad gäller bilinredning. Frågan är dock om ägarna uppskattar nio olika kontrollmätare som visar allt mellan himmel och jord. Suffletten är naturligtvis elstyrd och är ett mästerverk med suverän isolering.
Däremot kan det lätt bli svallvågor i champagneglasen under heta sommardagar eftersom något bakre vindskydd inte existerar. Under huven arbetar en turbomatad vinkelåtta på 400 hästar med anor från 1959.
Det märks inte minst på bränsleförbrukningen: tre liter per mil är mer regel än undantag. Å andra sidan bryr sig inte ägarna ett skvatt om den bagatellen!
Genéves guldgosse
(Genéve - Schweiz)Schweiz förknippas oftast med joddlare i lederhosen, bjällrande koskällor och undersköna alpvyer. Men skatteparadiset bjuder dessutom alla bilintresserade på något utöver det vanliga - här säljs nämligen flest dyrgripar i Europa. Den hetaste innebilen bland Genéves guldgossar är en supercabbe för iskalla 3,6 miljoner. Vi har lagt vantarna på Bentley Azure!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!