Genève bryter trenden

Champagne idag - gravöl i morgon. Tja, i bilvärlden går det fort mellan svängarna och blotta tanken på Genèves bilsalong får det att bubbla i hela kroppen. Alla sorger dränktes med rekordmånga världspremiärer och framtidstron var på topp, vilket är ett måste för att få kunderna att bli köpsugna igen. Så luta dig tillbaka, njut av alla rullande nyheter och gör som toppdirektörerna i Schweiz: glöm alla bekymmer, i morgon kommer ändå nya!

Foto:

Bilnyheter2009-03-14 05:05


Det snackas ofta om trendspaning på bilsalonger, men vad ska vi säga om Genève? Här presenteras såväl världens dyraste supersportbil som världens billigaste småtting. Miljöbilarna staplas på hög, ändå är det de svindyra miljöbovarna som drar mest blickar till sig. Ja, det här är faktiskt Genève vilket i sin tur innebär att alla pekpinnar och moralpredikningar är bannlysta. Världens bästa bilsalong ger abstinensbesvär och det spritter redan i benen av längtan till nästa års upplaga. Då har säkert mycket hänt i branschen - måhända står Saab och Volvo utställda i den kinesiska paviljongen?

BMW 5-serie Gran Turismo
Ett problem som många tillverkare brottats med är hur man ska lyckas kombinera elegansen hos en sedan med de praktiska egenskaperna hos en halvkombi. BMW 5-serie Gran Turismo är bayrarnas lösning och hemligheten är en "dubbel baklucka" á la Skoda Superb! Om du vill lägga mindre föremål i bagaget öppnar du helt enkelt bakluckan likt en sedan. Men har du större laster så kan hela bagagerummet, inklusive bakrutan, öppnas som en halvkombi. Femmetersbjässen är än så länge en prototyp, men räkna med serieproduktion innan året är slut. Vem hade trott att BMW skulle kopiera Skoda?

Citroën DS
Citroën DS väckte stor uppmärksamhet när den hade världspremiär på Paris bilsalong 1955. Cittran var en teknisk innovation, men framförallt hade den ett revolutionerande formspråk som resulterade i smeknamnet "Paddan". 2010 är det dags att återuppliva modellnamnet och i Genève presenterades en första smygtitt på vad som komma skall. Totalt rör det sig om tre nya modeller: DS3, DS4, och DS5 - varav den första visades upp i konceptutförande. Designen är riktigt snygg men när vi börjar diskutera motoralternativ så blir utvecklingsfolket tysta. Det gäller ju att leva upp till det legendariska modellnamnet!

Ferrari 599XX
Drömmer du om att bli proffsförare hos Ferrari? Vill du bli en i gänget som skenar omkring på globala racerbanor i en blodröd sportvagn? Då har du tidernas chans nu - ställ dig i kön för märkets senaste fullblod: 599XX. Blir du utvald (vilket är otroligt svårt) får du tävla i en serie som italienarna arrangerar under 2010 och 2011. Ferrari 599XX är alltså ingen gatuvagn utan snarare en förklädd Formel 1-racer tillägnad några av världens rikaste personer. Ryktet säger att priset blir 18 miljoner kronor. Under huven arbetar en V12:a som trimmats till 700 hästkrafter viket i sin tur kräver bromsskivor stora som pizzatallrikar. Mumma!

Hyundai ix-onic
Hyundai presenterade en intressant konceptbil vid namn ix-onic, men i själva verket är det ersättaren till dagens Tucson. När stadsjeepen börjar säljas under nästa år blir dock namnet ix35 eftersom koreanerna beslutat sig för att skrota alla sina modellnamn mot sifferbeteckningar. ix-onic sticker ut från mängden rent utseendemässigt och under huven på utställningsbilen arbetar en bensinfyra på 170 hästkrafter. Motorn har begåvats med ett så kallat start/stopp-system som eliminerar all onödig tomgångsskörning och koldioxidutsläppen hamnar därmed på 149 gram per kilometer. Bra arbetat!

Koenigsegg Quant
Den svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg gav oss en hint om framtiden när skåningarna presenterade Quant. Bakom de två gigantiska måsvingedörrarna erbjuds plats för fyra, men det är knappast intressantast - utan vi tittar istället närmare på bilens lack. Tja, det kan låta konstigt men Quant har ett unikt solcellssystem som gömmer sig under lacken eller snarare den tunna solfolien som täcker bilen. På så sätt laddas batterierna som i sin tur driver två elmotorer på totalt 512 hästkrafter vilket ger en toppfart på 275 km/h och noll till hundra rullar på 5,2 sekunder. Är vädret dåligt så är det bara att ladda bilen från ett vanligt eluttag.

Mercedes E-Klass Coupé
Här är en av bilsalongens mest eftertraktade världspremiärer: Mercedes E-Klass Coupé. Titta bara på den fräcka designen som totalt förändrar adrenalinets flödesschema och en snabb provsittning räcker - jag vill ringa banken på stubinen trots att bilmodellen varken är praktisk eller särskilt ekonomisk. Det handlar helt enkelt om att få unna sig något extra! Tysken är fullspäckad med avancerad teknik och under huven erbjuds turbodieslar på 204 respektive 231 hästkrafter samt bensinare på 204, 292 samt 388 hästar. Tja, vad ska man säga? Tysk ingenjörskonst har väl aldrig känts mer rätt.

Opel Ampera
"Opel ska bli en självständig enhet och vi ska försöka klara oss utan General Motors" säger chefen Carl-Peter Forster och så uppenbarar sig nya Ampera. Det blir dock lite milt pinsamt eftersom bilen är en kopia av Chevrolet Volt - alltså en produkt från GM. Det rör sig alltså om en familjebil som kan laddas från ett vanligt eluttag och sedan köras sex mil med hjälp av en elmotor på 150 hästkrafter. Vad som händer när kraften sinar? Jo, då startar en etanolmotor men den har bara som uppgift att ladda batterierna. Sprinten till hundra klaras av på nio sekunder medan toppfarten är 160 km/h. Produktionsstarten är planerad till 2011.

Peugeot 3008
Peugeot 308 har fullständigt översköljs av lovord och nu är det dags för högbygget 3008 att göra entré. Att nyheten har stort intresse märks tydligt, för det var ett enormt publiktryck runt premiärbilen i montern. Vi kallar fenomenet för crossover och fransosen är i grunden ett oerhört flexibelt högbygge. Bagageutrymmet kan exempelvis disponeras efter behov och behag tack vare fällbara bakstolar och genom att lastgolvet kan varieras i tre olika positioner. Sex fyrcylindriga motorer i effektspannet 120 till 163 hästkrafter erbjuds vid introduktionen i sommar. Men vi kan knappt bärga oss till 2011 - då lanseras en hybrid med fyrhjulsdrift!

Rinspeed iChange
Det sägs att storleken inte har någon betydelse, men det tycker Frank M Rinderknecht är helt fel. Han är grundare till företaget vars specialbilar är som schweiziska arméknivar: de innehåller en mängd utflippade funktioner. Rinspeed iChange är exempelvis den första bilen i världen som kan ändra storlek beroende på antalet passagerare. I grundläge är iChange ensitsig, men med en enkel knapptryckning så höjs det sluttande taket och ger plats för ytterligare två passagerare. Under huven arbetar en elmotor på 204 hästkrafter som räcker till nio mils körning sedan måste batterierna laddas i tre timmar. Så visst har storleken betydelse!

Saab 9-3X
Saab 9-3X är en livsviktig bil, ändå hamnade den i skuggan av alla diskussioner om varumärkets framtid. GM-hövdingen Bob Lutz hade som vanligt en snabb lösning: "tja, slå ihop Saab och Volvo så blir både vi och Ford av med ett problem". Det var inte många som skrattade och den ständige optimisten, Saab-chefen, Jan Åke Jonsson drog med oss och visade stolt upp nya 9-3X. Det rör sig om en allroundbil med större hjul, höjd markfrigång och naturligtvis fyrhjulsdrift. I maskinrummet erbjuds en etanolmaskin på 210 hästkrafter, en lika stark bensinare samt turbodieseln 1,9 TTiD på 180 hästar. Det här måste bli succé!

Skoda Yeti
Skoda har döpt sin senaste crossover efter den legendariske men ack så fruktade snömannen som sägs leva i Himalayas höga berg. Nya tuffa Yeti bjuder på innovativa lastmöjligheter och den totala bagagevolymen sträcker sig från 405 liter till 1 760 beroende på om man har baksätet bortplockat eller inte. Bilen erbjuds med bensinmotorer på 105 respektive 160 hästkrafter samt dieslar på 110, 140 respektive 160. Skoda Yeti finns med antingen fram- eller fyrhjulsdrift och introduktionen på den svenska marknaden förväntas ske under oktober. Visst är det här en "tjeck" snöman som förmodligen inte skrämmer bort kunderna?

Toyota Verso
Verso betyder mångsidig (från engelskans versatile) och det stämmer bra överens med helt nya Toyota Verso. Målgruppen är nämligen unga familjer som behöver plats för upp till sju åkande - på blott 444 centimeter! Det är ett hisnande balansnummer mellan komfort och utrymme, men japanerna har lyckats tack vare flexibla möbleringslösningar. Fem sittplatser kan nämligen trollas bort på samma tid som man säger simsalabim. Tricket består i att stolarna kan gömmas i golvet och därmed bildas ett plant lastutrymme. Motoralternativen omfattar bensinare på 132 respektive 147 hästkrafter samt dieslar på 126, 150 och 177 hästar.

Volkswagen Polo
Kamerablixtrarna smattrade från alla håll när det var dags för världspremiären av nya Volkswagen Polo. Ja, det var faktiskt mer hysteri än vanligt eftersom världsartisten Pink värme upp publiken. Inledningsvis erbjuds sju motorer i effektspannet 60 till 105 kusar, fast mest spännande är BlueMotion-versionen som lanseras lite senare. Då dricker bilen rekordlåga 0,38 liter milen och släpper ut 96 gram koldioxid per kilometer! Volkswagen kan dessutom skryta med att Arnold Schwarzenegger besökte montern för att titta på den miljövänliga nykomlingen. Men hur den storväxta guvernören lyckades stuva sig ner bakom ratten är ett mysterium!

Volvo S80
I Genève spreds ryktet blixtsnabbt om att kinesiska Geely Automotive kommer att lägga bud på Volvo inom kort. "Inga kommentarer" svarade bossen Stephen Odell som hellre ville visa förnyade S80. Utseendet har blivit fräckare med en kaxigare front och mer kromade detaljer. Inredningen känns mer påkostad och förstärker intrycket av en äkta premiumvagn. Instrumenteringen har begåvats med aluminiumtavlor och en ny fyrekrad ratt. Dessutom erbjuder göteborgarna numera S80 med DRIVe-emblem. Vad sägs om en diesel på 109 hästkrafter som bara släpper ut 129 gram koldioxid per kilometer och snittar 0,49 liter milen? Det du, Maud Olofsson!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!