Götets stora förförare

Den är bilvärldens motsvarighet till Casanova eller Don Juan och raggar beundrare i ett fasligt tempo. I år ska nämligen 70 000 trilla dit och förklaringen till populariteten är många. Charmig, snyggt utseende och lagom storlek är några av komplimangerna. Ja, Volvo V70/XC70 ligger etta på svensktoppen och för att hålla intresset vid liv så har modellen varit på besök hos plastkirurgen. Vi har kört, klämt och känt!

Foto:

Bilnyheter2004-06-04 07:03

Dagens V70 har funnits på marknaden i mer än tre år och det är således halvtid i livscykeln. Då är det dags att sätta "plan B" i verket - något som planeras redan under bilens utvecklingstid. Visst kan det låta märkligt att ha världspremiär för en ny bil, men ändå ha full koll på vilka uppdateringar som ska inträffa tre år senare. Men det värsta är att när fejsliften väl genomförs så står ersättaren i stort sett klar bakom kulisserna. Är inte bilvärlden underbar?

Fylld av finesser
Vid en hastig anblick så tycks designförändringarna vara minimala, men det har faktiskt hänt en hel del. Fronten är exempelvis helt ny och den kromade grillen skiljer V70 från S60. Färganpassade sidolister är standard och som tillval kan även trösklar, dörrlister samt stötfångare lackeras i originalfärgen. På fyrhjulsdrivna XC70 hittar vi än fler förändringar eller vad sägs om maffigare hasplåtar, backspeglar från XC90 och takräcke i aluminium. Vad gäller interiören så ligger tonvikten på en ny mittkonsol, vilken är fylld av smarta förvaringslösningar. Motoralternativen är orubbade med ett undantag: T5 har trimmats till 260 hästar och nu erbjuds även det aktiva chassit FOUR-C. Men den största nyheten är ett tillbehör som har full koll på "döda vinkeln". Hjälpsystemet BLIS består av en digitalkamera i vardera ytterbackspegel och om en bil befinner sig i den livsfarliga vinkeln så tänds en varningslampa. Därmed lär kunderna fortsätta falla för Volvohistoriens störste förförare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!