Grön & skön för miljön

Vad sägs om en prisvärd korean som är utvecklad i Tyskland och byggs i Turkiet? Tja, det är faktiskt ingen dålig kombination och namnet är Hyundai i20. Småbilen har många spännande ingredienser och bevisar att "ju fler kockar desto bättre soppa". Med en snål dieselmotor fixas miljöbilsgränsen utan problem och soppaförbrukningen är alldeles ypperlig. Men hur är snåljåpen att leva med? Vi har testat!

Foto:

Bilnyheter2010-10-15 07:02


Hyundai är inte ensamma om att erbjuda en miljöklassad småbil med attraktiv prislapp. Det finns ett otal konkurrenter som tävlar i detta tuffa segment och vilken bil som kunden i slutändan väljer är egentligen bara en fråga om tycke och smak. Vi har tittat närmare på nya i20 1,4 CRDi.

Liten men stor
Designen känns modern och tidsenlig medan insidan bjuder på en hel del plast. Men det uppvägs med mycket standardutrustning - exempelvis klimatanläggning, färddator, ljudanläggning samt sex krockkuddar och därtill väl tilltagna utrymmen. Både fram och bak har vuxna gott om benutrymme och när det kommer till att gömma (eller kanske glömma) sina prylar finns ett flertal smarta förvaringsutrymmen. Hjärtat i testbilen är en 90 hästars dieselfyra som klarar noll till hundra på sega 13,5 sekunder och toppar 172 km/h. Men det bästa av allt är att förbrukningen ligger på 0,42 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är 109 gram. Ska vi avslutningsvis besvara frågan i ingressen så känns nya i20 som en trevlig kamrat vare sig resan är lång eller kort. Utrustningsnivån är hög, komforten godkänd och priset á la 159 900 klart konkurrenskraftigt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!