Gyllene (folk)vagn

Enligt den grekiska mytologin heter solguden Helios och myten säger att han brukade färdas över himlavalvet i sin gyllene vagn, vilken styrdes av sonen Phaeton. Det här är en hjältesaga som inspirerade Volkswagen så till den milda grad att de döpte sin gyllene lyxkryssare till just - Phaeton! Sedan dess har nio år passerat revy och enbart blygsamma 37 exemplar har sålts i Sverige. Kan en ny modell ändra på siffrorna?

Foto:

Bilnyheter2011-02-12 05:05


Volkswagen har bestämt sig i ren tjurighet: de tänker bli ett trumfkort i lyxbilsklassen. Satsningen märks bäst i tyska Dresden - här byggs alla bilar "in der gläsernen manufaktur" vilket betyder "den genomskinliga fabriken". Hitintills har det blivit 46 000 exemplar, vilket knappast är något att skryta över. Men nu ska en ny modell ändra på det hela.

Skolkat från provet?
Volkswagen Phaeton delar bottenplatta med kusinen Bentley Continental och det bådar naturligtvis gott. Allt är lyxigt och vräkigt, men i väldigt anonym förpackning. Egentligen är den nya modellen en ordentlig facelift och designen påminner om en "jätte-Passat" om ni missförstår oss rätt. Interiören är desto mer spännande och avslöjar att det här är en äkta lyxkryssare. Instrumentpanelen är exempelvis en fröjd att betrakta och de flesta funktioner styrs med hjälp av en åtta-tums pekskärm. Här kan man göra allt ifrån att surfa på internet till att få stolen att massera bakdelen. Under huven erbjuds en V8 på 335 hästkrafter (699 000:-) respektive en W12 på 450 (899 000:-). Dessutom finns numera en trevlig dieselsexa på 240 hästar (599 000:-). Tja, det kan alltså gå undan rejält och i den grekiska hjältesagan kraschar slutligen Phaeton med solgudens paradvagn och stryker med på kuppen. Volkswagens marknadsfolk måtte ha skolkat från mytologiprovet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!