Han kör så det ryker

Den biltokige komikern Jay Leno kallar honom "min hjälte" och den gamle boxaren Mike Tyson kastade han ur bilen. Italienaren med det välansade skägget har dessutom lärt världsartisten Rod Stewart sina ädla bilkonster och den gasglada gentlemannen fick motorjournalisten Jeremy Clarkson att "göra på sig" i direktsändning. Vi snackar om en av bilvärldens mest legendariska personligheter - Lamborghinis testförare Valentino Balboni. Vi tog en extra livförsäkring och lät oss bjudas på en oförglömlig åktur!

Foto:

Bilnyheter2007-02-15 09:02

Valentino Balboni är mannen som känner till den italienska supersportbilstillverkaren bättre än någon annan. Han anställdes av grundaren Ferruccio Lamborghini och har arbetat inom företaget i snart fyrtio år. Karriären började som nittonåring på fabriksgolvet i SantŽAgata och den femte september 1973 blev han företagets officiella testförare. Valentino har stort ansvar i utvecklingsarbetet och tar dessutom hand om alla VIP-kunder som ska bjussas på sitt livs åktur. Personligen fick jag en minnesvärd pratstund över heldragna spärrlinjer och bortglömda hastighetsskyltar.

Många säger att du har världens bästa arbete eftersom du får betalt för att provköra Lamborghini. Håller du med?
"Jo, man kan nog säga att jag har världens bästa arbete. Bilar är min passion och jag lever för mitt jobb.

Du har ingen bakgrund som racingförare så hur fick du arbetet som testförare?
"Jag började som mekaniker hos Lamborghini 1968 och fick bland annat köra ut de nybyggda mästerverken på parkeringen. Jag tog alltid några extra varv runt fabriken och efter ett tag tyckte den gode herr Ferruccio att det blev lite väl mycket extra varv och höga farter så han kallade in mig på kontoret. Därefter blev jag testförare på heltid".

Vilken egenskap är viktigast när ni utvecklar en ny Lambo?
"Bilen ska vara enkel att köra. Kunderna måste kunna njuta av kraften utan att vara rädda att köra av vägen. Numera har vi elektroniska livlinor, men eftersom man kan stänga av hjälpsystemen så måste bilen ha rätt grundinställning från början. Annars kan det sluta illa".

Med tanke på ditt arbete så måste du "krocktestat" någon supersportbil?
"Nej, jag har varit lyckligt lottad. Men jag minns en gång när vi testade nya Lamborghini Murciélago på Nardo-banan i södra Italien och jag fick punktering på vänster framdäck i över 300 km/h. Jag hade verkligen änglavakt den gången".

Hur är ditt förhållande med polisen? Du provkör ju inte bara på avlysta racingbanor utan även på landsvägarna runt fabriken i SantŽAgata?
"Jag har goda relationer med polisen och det viktigaste är naturligtvis att köra lagligt genom samhällena. Polisen förstår hur viktig Lamborghini-fabriken är för regionen, vilket givetvis underlättar".

Innebär det att du aldrig blivit stoppad av ordningsmakten?
"Ha, ha. Det är klart jag har men det går till lite annorlunda. Poliserna går runt testbilen och ställer många frågor om motorn och dess toppfart. Sedan ber dom mig dra i väg med en riktig burnout".

Du har träffat många världskändisar och lärt dem bilkörningens ädla konster. Kan du inte avslöja några smaskiga detaljer?
"En av de artigaste personerna jag träffat är Rod Stewart. Det är en underbar gentleman som faktiskt också är riktigt duktig bakom ratten. Däremot är boxaren Mike Tyson en självmordskandidat i trafiken och jag var helt enkelt tvungen att avblåsa provkörningen. Jag blev först lite rädd att han skulle käka upp mitt öra, men det klarade sig med nöd och näppe".

Är det någon av dina lärlingar som varit duktigare än maestro själv?
"Det finns faktiskt en - den legendariske Ayrton Senna. Tyvärr dog killen alldeles för tidigt under San Marinos Grand Prix den första maj 1994. Det glömmer jag aldrig".

Den biltokige komikern Jay Leno avgudar dig. Varför?
"Jay är verkligen en trogen bilentusiast och älskar Lamborghini. Jag blev inbjuden till hans talkshow The Tonight Show på NBC och Jay presenterade mig som "min hjälte". Det var mycket smickrande och efter sändningen åkte vi till hans privata bilmuseum".

Okej Valentino, tack för pratstunden.
Men har du inte kört lite väl fort under intervjun?

"Nej, under 250 km/h är kärringtempo (skratt). Du skulle varit med när jag bjussade motorjournalisten Jeremy Clakson på en åktur. Jag tyckte det var lite småfuktigt i passagerarsätet efteråt" skrattar Valentino Balboni. Mannen, myten, legenden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!