Så här får du något riktigt kul, med önskan om en god (h)jul.
Letar du efter något annorlunda och extremt? Ja, då är BMW:s framtidsfordon C1 den perfekta klappen. Det är en cityskoter som skapats för att eliminera världens trafik och miljöproblematik. C1 är nämligen utrustad med säkerhetsbälte, störtbågar, tak och motorn är på 125 kubik. Elva länder i Europa har dessutom undantagit C1 från hjälmtvång - dock inte Sverige.
I en bil av detta slag, blir livet fullt av välbehag.
Att Ferraris superbil döpts till Enzo säger egentligen allt. En vagn som fått sitt namn efter världens främste racervagnskonstruktör måste vara speciell. Under huven jobbar en vinkeltolva på 660 fullblodshästar och därmed är Enzo en tickande bomb som bara väntar på att få brisera. Men när det väl sker så vill det till att ha tungan rätt i mun: 0-100 rullar på 3.6 sekunder, 0-200 på 9.5 och är du fortfarande vid ditt sinnes fulla bruk så kan du toppa över 350 knutar.
Rostar ej och ingen punka, växelspaken ej heller funka.
Någon mil utanför tyska Nürnberg finns en okänd fabrik som varje vecka tillverkar tusentals bilar - det är nämligen här som BMW:s modellbilar byggs. I Sverige är exempelvis företagets samlarbilar så populära att återförsäljarna säljer fler modeller än motsvarigheten i fullskala. Så drömmer du om en alldeles egen BMW M3 Coupé har vi lösningen till dig - en identisk kopia i skala 1:18. Prislappen är inte heller så avskräckande då miniatyren är 546.450 kronor billigare än originalet!
Även mamma belåtet ser på, originalet vill hon gärna få.
När sparkdräkten, skallrorna och mjukisbollarna försvunnit från juniors önskelista så återstår bara en sak, för vad är egentligen bättre än en hederlig trampbil? Många barn tycker säkert ett dataspel, men faktum är att inget slår en hederlig trampbil. Titta bara på Peugeots 206 CC, det är leksaken som bjuder på bilkörning för hela slanten - så luftkonditionering, elfönsterhissar och centrallås får barnen klara sig utan. Det hela resulterar i en extrem trampmaskin!
Utan medar fast med hjul, tycker även tomten är kul.
Mercedes historiska Grand Prix-bilar var magi för alla sportintresserade gossar under 1950-talet. Men mest uppmärksamhet drog ändå biltransporten som fraktade de stjärnbeprydda silverpilarna till tävlingsbanorna. Det var en fantasifull Mercedes som tillverkades i ett enda exemplar - men som skrotades 1967. Men efter sju år och 6000 timmar är äntligen en skicklig kopia av originalet färdig och för att fira detta har Mercedes byggt en otroligt detaljrik modellbil i skala 1:18.
Julpengarna som ej gått åt, investeras här i en skylt av plåt.
Det börjar lacka mot tomtetider och många julklappsbekymmer ska lösas. Vi har ett litet tips till mannen eller kvinnan som redan har allt - en personlig registreringsskylt. Nu finns det nämligen många fler möjligheter att göra "plåten" lite roligare. Förr var det bara tillåtet med sex, men nu erbjuds sju tecken. Allt som krävs är lite fantasi och 6.000 kronor.
Trafikvettet har fallit i glömska, en förarkurs han borde sig önska
Ja, det är inte bara jultomten som är intresserad av nya Ford GT. Antalet europeiska kundorder överstiger nämligen 2000 medan tilldelningen är blott 101 bilar. Och det är klart, vem kan motstå en kompressormatad vinkelåtta som genererar 500 hästar? Det är naturligtvis en garanti för att körupplevelsen blir minst lika brutal som utseendet. Interiört får ett par trånga sportstolar plats liksom dubbla uppsättningar av fyrpunktsbälten. Dessutom är ratten klädd i greppvänligt läder som ska tåla tomtens handsvett i 320 knyck.