Hög tid för Modus

Modus är ett latinskt låneord som betyder ?regel" och nya Renault Modus är en bil som verkligen tänjer på reglerna för högbyggda pyttebilar. Interiören är exempelvis ovanligt flexibel och utrustningslistan omfattar finesser som hitintills varit förknippat med betydligt exklusivare vagnar. Formgivningen påminner dock om Pamela Anderson-looken: kort, smal och med en iögonfallande höjd på mitten. Nu är det "hög" tid att möta nya Renault Modus!

Foto:

Bilnyheter2004-05-28 14:20

Det var till ljudet av klapprande kastanjetter och frasande volangkjolar som täckelset drogs undan för Renault Modus. Ja, fransoserna hade förlagt världspremiären till Madrids bilsalong och det är inte så konstigt med tanke på att tillverkningen sker i spanska Valladolid. Högbygget har kostat fem miljarder kronor att plocka fram - så nu återstår bara frågan om det var värt stålarna?

Liten med stor
Trängseln i trafiken har väckt konstruktörer och bilister. Korta men höga bilar säljs som aldrig förr och Renault Modus är exempelvis 379 centimeter kort, men mäter hela 159 cm i strumplästen.
Tack vare det kan sittställningen göras mer upprätt och kupén förmår plötsligt svälja fem åkande.
Baksätet är dessutom skjutbart sjutton centimeter i längsled och fäller man ryggstöden så bildas ett helt plant lastgolv.
Även bagageluckan bjuder på en rolig finess eftersom nedre delen kan öppnas separat, ungefär som på en pickup.
Baktill finns även uttag för en specialutformad cykelhållare och andra exempel på att fransoserna tagit uppgiften på allvar är genomskinligt glastak och strålkastare som låter ljuset följa kurvorna.
Under huven erbjuds tre bensinare (75/98/113 hk) och två dieslar (65/80 hästar).
Men visst finns det många åsikter om designen och med tanke på "Pamela-formen" så är det kul att bilen leveransvaxas med (just det) silikon!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!